Toissakuussa parkkipaikalla peruutti pakettiauto vetokoukkunsa Volvoni oikeasta etuovesta sisään ja oman autoni eteenpäin kulku viimeisteli purkinavauksen. Kummankin nopeus oli erittäin vähäinen joten vaurion suuruus hämmästytti. Kun pakun kuljettaja ei ollut kanssani samaa mieltä syyllisestä, kävi virkavalta kertomassa hänelle asian oikean laidan.

Kävin sitten näyttämässä HERRA... anteeksi... herra vakuutustarkastajalle autoa. Herra vakuutustarkastaja sanoi heti ettei autoa korjata koska korjausarvio (3500 €) on suurempi kuin auton arvo. Meikä siinä sitten pisti herra vakuutustarkastajan aisoihin ja joka soitti seuraavana päivänä pienen Googlailun

jälkeen, että korjataan nyt sitten kun kyseessä on sellainen vähän erikoisempi auto. Herra vakuutustarkastaja näytti minulle, että autoni arvo on 1300 euroa (perustui
kuusi vuotta vanhempien, samantyyppisten autojen hintoihin). Ei tahtonut millään uskoa, että kyseessä on aivan eri auto, jonka hinta liikkuu 5000-8000 € välillä.
Törmääjällä on vakuutus Turvassa. Vein autoni toissaviikolla korjaamoon, josta sen saanen ensi viikolla. Soitin maanantaina Turvan korvausosastolle sillä minun piti käydä kaupassa. Olen invalidi, enkä voi kulkea bussilla.
Puoli tuntia siinä keskusteltiin ja Turvan korvauspuolen henkilö oli varmaan kymmenen kertaa sanonut, että Turva voi
mahdollisesti korvata esimerkiksi YHDEN perustellun kaupassakäyntimatkan viikossa. Kun olen ajanut matkan, toimitan kuitin Turvaan liittäen mukaan selostuksen siitä, miksi olen taksia tarvinnut. Sen jälkeen tarkastaja käsittelee asian ja Turva joko korvaa tai sitten ei.
Siis kerran viikossa. No, siinä keskusteltiin ja vihdoin viimein sain luvan ajaa taksilla maanantaina kauppaan ja vieläpä tänään keskiviikkona postiin hakemaan pakettia. Tätä ennen Turva ehdotti, että (työssä käyvä) vaimoni voisi auttaa minua kauppaostosten kuljettamisessa bussipysäkiltä kotiin koska hän ei ole liikuntarajoitteinen.

Autokorjaamon omistaja ihmetteli kovasti Turvan suhtautumista asiaan koska muutama viikko aiemmin heillä oli ollut eräs asiakas jolle vakuutusyhtiö oli sanonut, että tämä voi ajaa niin ja niin monta ajoa kauppaan viikossa, eikä sen kummemin tarvinnut mitään perustella, koska kyseessä on liikuntarajoitteinen henkilö. Ymmärsin, ettei tämä ollut edes invapysäköintiluvan omaava kuten allekirjoittanut.
Vielä yksi huomio: Kummallakin kerralla Turvaan soittaessani siellä oli keski-ikäinen naishenkilö puhelimiessa joka
puhui jatkuvasti päälle niin, että jouduin useaan kertaan pyytämään puheenvuoroa. Aivan samalla tavalla kumpikin henkilö puhui päälle.
Heti kun itse aloitin puhumisen, sieltä aloitettiin päälle puhuminen. Olisiko Turvan käyttämä taktiikka jottei sellainen vähän arempi asiakas turhaan puhuisi vaan ainoastaan kuuntelisi ja tekisi kuten Turva päättää.
Aivan samalla tavalla puhui päälle se herra vakuutustarkastaja auton korjausarviointitilanteessa.