PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Kysymys auton laturista...  (Luettu 18879 kertaa)

Jame-78

  • Vieras
Vs: Kysymys auton laturista...
« Vastaus #7 : Heinäkuu 12, 2011, 11:42:28 ap »
No niin... Eli otan tuosta minun skootterista moottorin ja laitan sen siihen laturia pyörittää... Skootterissa kun on sähköstartti niin lähtee sitten ihan avaimesta käymään. Ei tartte nykii...

novoiperkele

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 123
  • Karma: +0/-0
Vs: Kysymys auton laturista...
« Vastaus #8 : Heinäkuu 13, 2011, 09:37:52 ap »
Kait se siimaleikkurinkin moottori auton laturia jaksaa pyörittää, mutta heti kun kytket kuorman päälle
muuttuu laturin aiheuttama kuorma liian suureksi pienelle siimaleikkurin moottorille jolloin kierrokset käyvät liian alhaisiksi,
taikka pieni moottori tukehtuu kokonaan.
 Käyt romikselta hakemassa mopoauton moottorin jossa riittää vääntöä pyörittämään laturia kuormitettunakin, mopoauton
omia latureita ei kannata käyttää ne on säälittävän hepposia virityksiä.

Olen eri mieltä, auton laturi ei ole mikään mahtigeneraattori.

Karkeasti 50-60A virtaa ja 12-14V jännitettä, saadaan kuitenkin alle 1000W tehoja. Eli parin hevosen moottori piisaa, jos on vauhtipyörä tehopiikkejä tasaamaan. Normi ruohonleikkurin moottori n. 3hp riittää kyllä. Vinkuintiaanista en tiedä paljonko puskee tehoa.

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15104
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Vs: Kysymys auton laturista...
« Vastaus #9 : Heinäkuu 13, 2011, 10:47:53 ap »
Kait se siimaleikkurinkin moottori auton laturia jaksaa pyörittää, mutta heti kun kytket kuorman päälle
muuttuu laturin aiheuttama kuorma liian suureksi pienelle siimaleikkurin moottorille jolloin kierrokset käyvät liian alhaisiksi,
taikka pieni moottori tukehtuu kokonaan.
 Käyt romikselta hakemassa mopoauton moottorin jossa riittää vääntöä pyörittämään laturia kuormitettunakin, mopoauton
omia latureita ei kannata käyttää ne on säälittävän hepposia virityksiä.

Olen eri mieltä, auton laturi ei ole mikään mahtigeneraattori.

Karkeasti 50-60A virtaa ja 12-14V jännitettä, saadaan kuitenkin alle 1000W tehoja. Eli parin hevosen moottori piisaa, jos on vauhtipyörä tehopiikkejä tasaamaan. Normi ruohonleikkurin moottori n. 3hp riittää kyllä. Vinkuintiaanista en tiedä paljonko puskee tehoa.

Mikä estää laittamasta pyörimään monta autonlaturia.
Mistä muuten saisi isompia generaattoreita jostain.
Pakko niitäkin jossain on olla.
Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X

novoiperkele

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 123
  • Karma: +0/-0
Vs: Kysymys auton laturista...
« Vastaus #10 : Heinäkuu 13, 2011, 15:06:18 ip »
Kait se siimaleikkurinkin moottori auton laturia jaksaa pyörittää, mutta heti kun kytket kuorman päälle
muuttuu laturin aiheuttama kuorma liian suureksi pienelle siimaleikkurin moottorille jolloin kierrokset käyvät liian alhaisiksi,
taikka pieni moottori tukehtuu kokonaan.
 Käyt romikselta hakemassa mopoauton moottorin jossa riittää vääntöä pyörittämään laturia kuormitettunakin, mopoauton
omia latureita ei kannata käyttää ne on säälittävän hepposia virityksiä.

Olen eri mieltä, auton laturi ei ole mikään mahtigeneraattori.

Karkeasti 50-60A virtaa ja 12-14V jännitettä, saadaan kuitenkin alle 1000W tehoja. Eli parin hevosen moottori piisaa, jos on vauhtipyörä tehopiikkejä tasaamaan. Normi ruohonleikkurin moottori n. 3hp riittää kyllä. Vinkuintiaanista en tiedä paljonko puskee tehoa.

Mikä estää laittamasta pyörimään monta autonlaturia.
Mistä muuten saisi isompia generaattoreita jostain.
Pakko niitäkin jossain on olla.


Pointtihan oli, että toimiiko. Voihan sillä siimaleikkuri+laturi systeemillä ensin latailla sen akun ja sitten vasta höräyttää käyntiin, niin ei ota isoja kuormia startissa. Turha rakentaa asiaa liian vaikeasti. Itse ostin honkkarista 39 maksavan boosterin käynnistyksiin, ei sillä veekasia käymään saa, mutta peruskosla lähtee jos akku ei ole aivan kuiva.

Jame-78

  • Vieras
Vs: Kysymys auton laturista...
« Vastaus #11 : Heinäkuu 13, 2011, 18:57:52 ip »
Tää rakennelma kuulostaa sille että olisi autosta kyse koska sillä siimaleikkurin koneella pyöritettäisiin laturia, joka lataa auton akkua, tai siis akkua yleensä...

Pitää sen verran hulluista visioista paljastaa että vaikka nyt on kyseessä auton akku tai jopa kaksi akkua jotka ladataan siimalekkurin moottorin päässä pyörivällä auton akulla niin kyseinen rakennelma ei tulisi auton konepellin alle.

Se että riittääkö siimaleikkurin moottorissa vääntö, onkin sitten toinen asia. Sellasen teho lienee jotain 800W? Olis mulla tuolla skootteri, josta vois moottorin repästä irti ja laittaa sen pyörittämään sitä laturia, mutta siinä se onkin että skootterin 50cc kone on näppituntumalla ja arviolta liian ison kokoinen ja liian painava.

Tällaisella omatekoisella diesel sähkövoimalalla markokin saisi sähkömopoonsa virtaa, jopa ajon aikana tai kätevästi kaupassa / roskiksella käynnin aikana kykenis lataa.... Fossiilisilla polttoaineilla.... Tuohonkaan käyttötarkoitukseen ei kyseinen laite ole ajateltu vaikka siihenkin soveltuisi... Eli siis käytännössä pienehkö kehikko, jonka sisällä olisi auton laturi ja siimaleikkurin kone. En tiedä paljon siimaleikkurista sitten kierroksia lähtee ja paljon laturi tarvitsee kierroksia ladatakseen hyvin, mutta jos laittaisi esim hihnavedon väliin niin voisi suhdetta muutella haluamallaan tavalla.

Käytännössähän auto tarvitsee joku 1500 kierrosta koneelta että laturista lähtee täydet ulos? Ulvottaminen 6000 kierroksessa ei anna mitään lisää ulos? Koneen pyörimisnopeus ja laturin pyörimisnopeus ei yleensä ole 1:1. Lienee sillä tavalla että laturi hyrrää noin 2000 kierrosta jos koneessa on se 1500 kierrosta? Siimaleikkurin pyörimisnopeudesta en osaa sanoa mitään, mutta jos koittaa ensin vaikka puolittaa kierrokset, eli tuplasti isompi (ympärysmitaltaan) oleva rulla laturiin. Näin saadaan lkonetta pyörittämällä kaksi kierrosta, laturin pyörähtämään yhden kierroksen...

En tiedä sitten olenko ihan pihalla mutta ilmeisesti pitää jokin hihnaveto laittaa sille.

Mitä ilmeisimmin kukaan ei osaa sanoa paljon laturi tarvitsee kierroksia toimiakseen 100% teholla? Ei autossakaan tarvitse huudattaa 100% kierroksilla rajotinta vasten.
Kukaan ei osaa kertoa paljon siimaleikkurit näppituntumalta kiertää. Moottorisaha kiertää sen 14 000? Ruohonleikkuri 2000?

helmer

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
  • Karma: +0/-0
Vs: Kysymys auton laturista...
« Vastaus #12 : Heinäkuu 22, 2011, 13:16:44 ip »
Tarviit lataus säätimen, joka säätää magnetointi käämin virtaa niin, että koko kierrosalueella tulee 13 V ulos (magnetointivirta pienillä kierroksilla iso ja suurilla pieni). Kyseinen laite löytyy autosta, josta laturinkin purat. Tuosta kuvasta se jostain ihmeen syystä puuttuu.

novoiperkele

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 123
  • Karma: +0/-0
Vs: Kysymys auton laturista...
« Vastaus #13 : Heinäkuu 22, 2011, 13:42:03 ip »
Tarviit lataus säätimen, joka säätää magnetointi käämin virtaa niin, että koko kierrosalueella tulee 13 V ulos (magnetointivirta pienillä kierroksilla iso ja suurilla pieni). Kyseinen laite löytyy autosta, josta laturinkin purat. Tuosta kuvasta se jostain ihmeen syystä puuttuu.

Ovat nykyaikaisissa latureissa sisäänrakennettu, pl jotkut dieselit.