Poliisi muistuttaa xenon-valojen jälkiasennuksesta. Xenon-valot eli kaasupurkausvalot on mahdollista asentaa laillisesti useisiin automerkkeihin.
Edellytykset xenon-ajovalojen asennukselle on se, että automalliin löytyy E-hyväksytyt xenon-valoille tarkoitetut ajovaloumpiot, jotka ovat vaihdettu alkuperäisten umpioiden tilalle.
Xenon-polttimoille tarkoitetusta umpiosta löytyy merkintä DC (lähi), DR (kauko) tai DCR (lähi- ja kaukovalaisin). Lisäksi ajovaloille on oltava pesulaite ja käsikäyttöinen tai tietystä vuosimallista lähtien automaattinen valojen korkeudensäätö.
Yleensä xenon-polttimot on asennettu jälkikäteen tavallisiin eli halogeenikäyttöön hyväksyttyihin umpioihin (CH, HR, tai HCR), ja se ei ole sallittua, kertoo poliisi. Jotta xenon-poltin toimisi oikein ja muodostaisi oikean kuvion, on se asennetteva sille tarkoitettuun umpioon.
Xenon-polttimon erottaa helposti halogeenipolttimosta suuremman kokonsa ja erilaisen muotonsa puolesta. Lisäksi valon väri poikkeaa halogeenipolttimon valosta.
Xenon-polttimoiden vaihto on erittäin helppoa ja moni vaihtaakin määräaikaiskatsastuksen ajaksi alkuperäiset H-polttimot paikalleen.
Poliisi ilmoittaa, että se tulee puuttumaan normaalin liikennevalvonnan yhteydessä jälkiasennettujen xenon-valojen laillisuuteen.
http://www.suomitv.fi/uutiset/poliisi_tarkkailee_xenon_valojaKerrankin ihan järkevää tarkkailua poliiseilta.. Vitunmoisia häikäisypesiä on noi jälkiasennetut xenonit vanhoissa rihlatuissa umpioissa, ja vielä kun monet eivät edes jaksa suuntaustakaan säätää, niin on kyllä häikäsy taattu..
Monet uusienki autojen xenonit häikäsee vaikka on ihan niille tarkoitetut umpiot, mutta se nyt on aika lievää näitten amisautojen xenon viritelmiin..
Ittellä oli joskus jälkiasennetut tossa paskassa, silloin kuin noi tuli markkinoille.. Kyllä niillä hyvin näki eteenpäin ja oli ihan suuntauskin kohdilleen laitettu, mutta ainainen valojen vilkuttelu, sai vaihtamaan ihan suosiolla takaisin halogeenihin.