Aamulla seitsemän aikaan kun katsoin Kela:n asiointipalvelun sivuja meinasin kiskaista kahvit väärään kurkkuun nähdessäni näytöllä seuraavan tekstin:
Työttömyysturva Työ- ja elinkeinotoimiston lausunnot
Saapunut
07.01.2011 Kielteinen lausunto
07.01.2011 Ei estettä maksamiselle
Jaa, että mitäs pelleilyä tämä on, että kävin uusimassa työnhaun just kun piti ja kaikki piti olla ok, ja yhtäkkiä sinne on pärähtänyt sen jälkeen joku kielteinen lausunto!! En viitsi kirjoittaa mitä kaikkea muutaman sekunnin sisällä kävi mielessä, mutta jokainen ne varmaan osaa arvata. Pari tuntia sitten siinä "tulisilla hiilillä" kiersin kämppää ja yritin netistä etsiä mitä tarkoittaa lausunnossa oleva teksti:
"Lausunto 0E8
Työvoimakoulutus on päättynyt 04.01.2011. Työvoimapoliittinen lausunto
05.01.2011 lähtien toimitetaan erikseen tai myöhemmin."
Mitä erikseen ja miksi myöhemmin ja meneekö tässä nyt koko kevät selvitellessä tätä sotkua ja mitä tämä nyt tarkoittaa???!!!! Löysin onneksi googlella tämän oppaan:
OHJE TYÖVOIMAPOLIITTISESTA AIKUISKOULUTUKSESTA JA SIIHEN HAKEUTUVILLE JA OSALLISTUVILLE MAKSETTAVISTA ETUUKSISTA(PDF)Ja sieltä (s.107) selvisi, että
"Koulutuksen päättymisestä annetaan aina työvoimapoliittinen lausunto 0E8 (työttömyysetuuteen oikeutetut)
tai koulutustuen maksatusilmoitus 002 (koulutustuen saajat) riippumatta siitä, päättyykö
koulutus suunniteltuna päättymispäivänä tai siitä, mistä syystä koulutus on päättynyt. Oikeudesta
koulutuksen jälkeiseen työttömyysetuuteen annetaan erillinen lausunto. Sen lausunnon antaa toimisto,
jossa opiskelija on tai oli viimeksi työnhakijana ennen koulutuksen aloittamista."
No, vielä piti KELA:an tietysti soittaa heti kun puhelinpalvelu avautui, ja ystävällinen ääni rauhoitti minua puhelimessa, että vaikka tuo kielteinen on nyt viimeisin lausunto, niin se on viimeisin siksi, että olin ehtinyt heti aamusta uusia työnhakuni, ennenkuin toinen virkailija oli ehtinyt antaa lausunnon, että kurssi on loppu. Eli olivat vain väärässä järjestyksessä siinä sitten.
Tuosta työmarkkinatuen tarveharkinnasta puolison tulojen osalta huomasin myös aika erikoisen homman.
Oman puolisoni bruttotulot saattavat vaihdella kuukaudesta riippuen jopa 600 euroa, jolloin KELA haluaa tehdä homman omalta kannaltaan erittäin helpoksi ja laskea v.2010 bruttotuloista keskiarvotulon, jonka mukaan minulle myönnettäisiin työmarkkinatuki. (Näin muuten laskettiin 1.6.-22.8.2010, koska kuukausittain ei kuulemma voinut hakea, koska lapuntäyttöpäiväni ei ollut kalenterikuukausittain, eikä sitä niin saanut)
Käytin apunani sellaista työmarkkinatuen arviointilaskuria(ei siis mikään viimeinen totuus, mutta näyttää suuntaa) johon syötin puolison keskiarvopalkan ja vertailuksi aina joka kuukauden erikseen (tammi-, helmi-,maalis..jne) ja piruuttani katsoin häviänkö vai voitanko kyseistä keskiarvolaskukaavaa käyttäen. Varmaan arvaatte miten kävi, mutta yllätyin summasta joka oli vuositasolla n. 250euroa! Sen verran saisin nettona käteen/kk jos keskiarvotuloilla mennään, eli se olisi niinkuin yhden koko kuun nettotulo, joka häviää kuin tuhka tuuleen.
Minä sitten tätä yritin puhelimessa selvittää, ja yhtäkkiä ehdotettiin että jos tehdään kalenterikuukausi kerrallaan.. eli nyt täytän 1.-31.1. ja vien palkkakuitin siitä ja sitten lasketaan mitä saan. Jaa, nytkö se sitten onnistuu ja puoli vuotta sitten ei millään?
No, ehkä asiaa auttoi se, että sanoin että JOS koko vuosi mennään tollasilla vuoden takaisilla palkka-arvioilla, niin kuinka käy tammikuussa 2012 kun KELA saa verotustiedot ja mikäli onkin tienattu enemmän kuin arvio, niin paukahtaa koko vuodelta varmaan takaisinperintää, ja sanoin että eihän mulla sellaseen oo varaa... Ja sanoin myös, että jos käykin ilmi, että olen saanut liian vähän, niin ainoastaan kait 3kk osalta olisin oikeutettu hakemaan takautuvasti.
Ystävällinen täti puhelimessa ymmärsi ehkä oikeasti, että tuossa on aika iso porsaanreikä... ja sanoi laittavansa asian nyt jotenkin reilaan. Katsotaan kuinka käy, kameran ja rautalangan kanssa saa varmaan mennä opettamaan virkailijoita laskemaan, elleivät tajua tuota ilman konttorikäyntiä. Onneksi siitä vierestä poliisilaitos muutti hieman kauemmaksi, että on edes hetki aikaa yrittää vääntää asia perille.
Mieluummin tosiaan haluaisin homman niin, että jos mies saa hyvän palkan niin minä saan vähemmän ja jos taas se saa pienemmän palkan niin minä saan vähä paremmin sitten. Pysyis edes jotenkin sitten samalla tasolla tulot, eikä varsinkaan tulisi mitään useiden satojen eurojen heittoja kun siinä sitten saa venkslata ja vonkslata... ja varsinkin kun sen vasta kuun viimeinen päivä sitten tietäisi mitä saa...