PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Näin KELA kyykyttää Sinua  (Luettu 47108 kertaa)

Tessu

• Sr. Member
Vs: Näin KELA kyykyttää Sinua
« Vastaus #14 : Marraskuu 17, 2010, 01:10:22 ap »
Ei muuta ku vasarat esiin ja virastoihin niinku yks heppu takavuosina

atpanula

• Hero Member
    • Omat sivut
« Vastaus #15 : Marraskuu 17, 2010, 01:14:43 ap »
Onhan noi uhkaukset lisääntyny. Yksikin meinasi räjäyttää fatan :)

Niiskutti

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #16 : Tammikuu 11, 2011, 19:01:43 ip »
Aamulla seitsemän aikaan kun katsoin Kela:n asiointipalvelun sivuja meinasin kiskaista kahvit väärään kurkkuun nähdessäni näytöllä seuraavan tekstin:

Työttömyysturva     Työ- ja elinkeinotoimiston lausunnot

Saapunut
     07.01.2011    Kielteinen lausunto     
     07.01.2011    Ei estettä maksamiselle     

Jaa, että mitäs pelleilyä tämä on, että kävin uusimassa työnhaun just kun piti ja kaikki piti olla ok, ja yhtäkkiä sinne on pärähtänyt sen jälkeen joku kielteinen lausunto!! En viitsi kirjoittaa mitä kaikkea muutaman sekunnin sisällä kävi mielessä, mutta jokainen ne varmaan osaa arvata. Pari tuntia sitten siinä "tulisilla hiilillä" kiersin kämppää ja yritin netistä etsiä mitä tarkoittaa lausunnossa oleva teksti:
"Lausunto 0E8

Työvoimakoulutus on päättynyt 04.01.2011. Työvoimapoliittinen lausunto
05.01.2011 lähtien toimitetaan erikseen tai myöhemmin."

Mitä erikseen ja miksi myöhemmin ja meneekö tässä nyt koko kevät selvitellessä tätä sotkua ja mitä tämä nyt tarkoittaa???!!!! Löysin onneksi googlella tämän oppaan:
OHJE TYÖVOIMAPOLIITTISESTA AIKUISKOULUTUKSESTA JA SIIHEN HAKEUTUVILLE JA OSALLISTUVILLE MAKSETTAVISTA ETUUKSISTA(PDF)
Ja sieltä (s.107) selvisi, että

"Koulutuksen päättymisestä annetaan aina työvoimapoliittinen lausunto 0E8 (työttömyysetuuteen oikeutetut)
tai koulutustuen maksatusilmoitus 002 (koulutustuen saajat) riippumatta siitä, päättyykö
koulutus suunniteltuna päättymispäivänä tai siitä, mistä syystä koulutus on päättynyt. Oikeudesta
koulutuksen jälkeiseen työttömyysetuuteen annetaan erillinen lausunto. Sen lausunnon antaa toimisto,
jossa opiskelija on tai oli viimeksi työnhakijana ennen koulutuksen aloittamista."

No, vielä piti KELA:an tietysti soittaa heti kun puhelinpalvelu avautui, ja ystävällinen ääni rauhoitti minua puhelimessa, että vaikka tuo kielteinen on nyt viimeisin lausunto, niin se on viimeisin siksi, että olin ehtinyt heti aamusta uusia työnhakuni, ennenkuin toinen virkailija oli ehtinyt antaa lausunnon, että kurssi on loppu. Eli olivat vain väärässä järjestyksessä siinä sitten.

Tuosta työmarkkinatuen tarveharkinnasta puolison tulojen osalta huomasin myös aika erikoisen homman.

Oman puolisoni bruttotulot saattavat vaihdella kuukaudesta riippuen jopa 600 euroa, jolloin KELA haluaa tehdä homman omalta kannaltaan erittäin helpoksi ja laskea v.2010 bruttotuloista keskiarvotulon, jonka mukaan minulle myönnettäisiin työmarkkinatuki. (Näin muuten laskettiin 1.6.-22.8.2010, koska kuukausittain ei kuulemma voinut hakea, koska lapuntäyttöpäiväni ei ollut kalenterikuukausittain, eikä sitä niin saanut)

Käytin apunani sellaista työmarkkinatuen arviointilaskuria(ei siis mikään viimeinen totuus, mutta näyttää suuntaa) johon syötin puolison keskiarvopalkan ja vertailuksi aina joka kuukauden erikseen (tammi-, helmi-,maalis..jne) ja piruuttani katsoin häviänkö vai voitanko kyseistä keskiarvolaskukaavaa käyttäen. Varmaan arvaatte miten kävi, mutta yllätyin summasta joka oli vuositasolla n. 250euroa! Sen verran saisin nettona käteen/kk jos keskiarvotuloilla mennään, eli se olisi niinkuin yhden koko kuun nettotulo, joka häviää kuin tuhka tuuleen.

Minä sitten tätä yritin puhelimessa selvittää, ja yhtäkkiä ehdotettiin että jos tehdään kalenterikuukausi kerrallaan.. eli nyt täytän 1.-31.1. ja vien palkkakuitin siitä ja sitten lasketaan mitä saan. Jaa, nytkö se sitten onnistuu ja puoli vuotta sitten ei millään?

No, ehkä asiaa auttoi se, että sanoin että JOS koko vuosi mennään tollasilla vuoden takaisilla palkka-arvioilla, niin kuinka käy tammikuussa 2012 kun KELA saa verotustiedot ja mikäli onkin tienattu enemmän kuin arvio, niin paukahtaa koko vuodelta varmaan takaisinperintää, ja sanoin että eihän mulla sellaseen oo varaa... Ja sanoin myös, että jos käykin ilmi, että olen saanut liian vähän, niin ainoastaan kait 3kk osalta olisin oikeutettu hakemaan takautuvasti.

Ystävällinen täti puhelimessa ymmärsi ehkä oikeasti, että tuossa on aika iso porsaanreikä... ja sanoi laittavansa asian nyt jotenkin reilaan. Katsotaan kuinka käy, kameran ja rautalangan kanssa saa varmaan mennä opettamaan virkailijoita laskemaan, elleivät tajua tuota ilman konttorikäyntiä. Onneksi siitä vierestä poliisilaitos muutti hieman kauemmaksi, että on edes hetki aikaa yrittää vääntää asia perille.

Mieluummin tosiaan haluaisin homman niin, että jos mies saa hyvän palkan niin minä saan vähemmän ja jos taas se saa pienemmän palkan niin minä saan vähä paremmin sitten. Pysyis edes jotenkin sitten samalla tasolla tulot, eikä varsinkaan tulisi mitään useiden satojen eurojen heittoja kun siinä sitten saa venkslata ja vonkslata... ja varsinkin kun sen vasta kuun viimeinen päivä sitten tietäisi mitä saa...

Jame-78

• Vieras
« Vastaus #17 : Tammikuu 11, 2011, 20:52:16 ip »

Vittu... Johan pomppas. Tulot ei oo muuttunu... Osaa se kelaki kusettaa... Ihmettelin missä viipyy mun hillot joulukuulta...

Niiskutti

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #18 : Tammikuu 11, 2011, 21:36:58 ip »
Kyllä on tänään "köyhiä ja kurjia" kyykytetty...  Ei saa loukkaantua, en minä pahalla, kurjaksi lasken itsenikin..

Mikä toi tollanen korvauksen murto-osa 123,03 € oikein on, reilu viikkoko on vaan maksettu? No, pian aukeaa kait linkki tuosta päivämäärästä, niin pääset katsomaan sitä päätöstä kun tuskin itella sitä ehtii ennemmin paperilla tuomaan.
Hermostuttaa tuokin, että tärkeiden paperien saapumista joutuu odottamaan päiväkausia.

Jos muuten tuo kalenterikuukausittainen tuen haku onnistuu, niin se tietää minulle joka kuukausi hyppöötä, kun pitää sitä palkkakuittia kuskata sinne toimistoon, mutta tuleepa joskus edes käytyä ulkona.

Piti muuten mainitsemani vielä, että kun soitin, niin minun piti tunnistautumisekseni kertoa puhelimessa sosiaaliturvatunnus, koko nimi ja vielä puolison etunimi... melkein odotin, että jotain olisi vielä pitänyt kertoa, mutta tuo riitti. Puhelun lopuksi kyllä kysyttiin puhelinnumeroa, vaikka sekin on heille ilmoitettu ja samana pysynyt. Lupasivat soitella, jos tulee jotain mutkia matkaan... luultavasti kuitenkin saan jonkun epäselvän paperin viikkojen päästä.

Jame-78

• Vieras
« Vastaus #19 : Tammikuu 11, 2011, 22:31:27 ip »
No kyllä tollanen 123,03 euroa neljästä viikosta on ihan okei. Sen päälle tulee sitte vielä asumistuki 107 euroa niin hyvin tulee toimeen... Sehän tekee 230 erkii kuussa hilloa...

230 - 50 erkii sähköön ja 90 erkii asuntolainan korkoihin... = 90 erkii kuussa käyttöön. Ei mulla olis varaa vuokralla asuu. Kai täs on pakko töihin mennä. Kyllä toi kela nii kivasti rohkasee. Työpaikassa on se hyvä puoli että palkanlaskija / maksaja on hyvinkin selvillä. Voi käydä fyysisesti peräämässä saataviaan. Ulosmitata tarvittaessa, mutta meeppä pistelee kelan konttorirottaa pataan... "ei se ole minun päätettävissä". Näyttää aika hyvälle tää tilanne nyt. Näyttää mahdottomalle olla työtön. Taidan valvoo yön ja aamulla suunnata työkkärii, kelaa, sossuu ja sitte onkin aika alkaa tienata malliin Robin Hood eli varastaa rikkailta... antaa itselle (köyhälle).

Niiskutti

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #20 : Tammikuu 12, 2011, 00:51:46 ap »
Joo, kyllä tälläsiä asioita miettiessä menee yöunet, ja varsinkin jos pitää alkaa selvittää jotain lakikiemuroita ja muuta.
Itse saan ainaki ison ressin jos joku asia on mulle epäselvä. Siihen pitää saada selvyys heti justiinsa vaikka keskellä yötä, jotta tulee uni.

Mielestäni on  kyllä todella iso epäkohta että nämä kaikki tukiasiat on tehty niin vaikeaselkoisiksi, että jopa työkseen näitä asioita pyörittelevät virkaihmiset tuntuvat olevan enemmän pihalla kaikesta kuin mitä itse on. Ja kun "erehtyy" kysymään neuvoa miten pitäisi toimia, niin silloinhan juuri puhutaan puutaheinää, neuvotaan tekemään vain jotenkin "luultavasti asia menee näin"-perusteella ja yhtäkkiä kun neuvoja noudattaa huomaa olevansa enemmän ja enemmän takussa asioidensa kanssa. Ja neuvoneella virkailijalla ei taida olla oikeastaan paljoa vastuuta opastamisistaan. Vai olenko väärässä?

Tuo Kelan tarveharkinta-pykäläkin sorsii ihan mennen, tullen ja palatessa työtöntä puolisoa jos toinen käy töissä. Kumma homma tässä maassa, että voidaan aikuinen ihminen "alistaa" puolisonsa elätettäväksi. Kyllä nyt jonkun verran ns. "omaa rahaa" tulisi jokaiselle kuulua. Tuntuu vähän niinkuin olisi vieraana omassa kodissaan, ellei millään tavalla voi osallistua yhteisiin kustannuksiin esim. asumiskuluissa / ruokalaskuissa, on niinkuin toiselle pelkkä elätti.

"Työmarkkinatuki on tarveharkintainen etuus, jonka määrään vaikuttavat sekä hakijan omat että hänen avio- tai avopuolisonsa tulot. Työmarkkinatuen tarveharkinnan uusia tulorajoja koskeva asetus tulee voimaan 15.12.2010
Uusien tulorajojen mukaan työttömän työnhakijan puoliso voi ansaita 1 704 e/kk ilman, että hänen tulonsa vaikuttavat työmarkkinatuen määrään. Työmarkkinatukea ei makseta, jos puolison tulot ovat yli 2 781 e/kk. Tulorajoja korotetaan huollettavien, alle 18-vuotiaiden lasten perusteella. Jos huollettavana on yksi lapsi, puoliso voi ansaita 1 834 e/kk ilman, että tulot vaikuttavat työmarkkinatukeen. Vastaavasti työmarkkinatukea ei myönnetä, jos puolison tulot ovat yli 3 120 e/kk." Lähde: Kelan tiedotteet http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/151210132326ML?OpenDocument&year=2010

Minna Latvalan tutkimuksen pohjalta laaditussa KELA:n tiedotteessa Puolison armoilla - työttömyysturvan tarveharkinta lukee mm. näin:

"Työttömyysturvan tarveharkinta on poikkeuksellinen ilmiö Suomen muuten yksilöllisessä sosiaaliturvassa. Missään muussa elämän riskitilanteessa kansalaisella ei ole vaaraa jäädä kokonaan ilman sosiaaliturvaa puolison tulojen takia. Tilanteen ongelmallisuutta lisää avioliittolaki, jonka mukaan vain aviopuolisot ovat velvollisia elättämään toisiaan. Tutkimuksen mukaan tarveharkinnan kohteeksi joutuneista työttömistä lähes puolet elää avoliitossa eikä näin ollen voi vaatia elatusta puolisoltaan."

On todella ristiriitaista. Kelan (ja kyllä sossunkin) systeemit ja laskukaavat menee avioliittolain ohitte? Toinen juttu on se, kun mies ja nainen katsotaan olevan avopari heti jos heillä on sama osoite, ellei toisin voida osoittaa.
Samaa sukupuolta olevat parit voivat asua yhdessä, ja silti heidät lasketaan kahdeksi eri henkilöksi jotka eivät ole elatusvelvollisia toisistaan, virallisesti he eivät ole pari ennenkuin ovat rekisteröineet parisuhteensa.

"Tarveharkinta aiheuttaa työttömille myös kannustin- ja yksinäisyysloukkuja, jotka lisäävät houkutusta sosiaaliturvan väärinkäytöksiin."

Niin, eli avo- tai avioero ja joku muka-asunto toiselle jostain niin nettotulot jopa kaksinkertaistuvat. Laittaahan tuo miettimään, sillä eihän avioliittokaan nyt ole kun "vain" juridinen oikeustoimi. Toisaalta, nyt mies voisi tehdä vaikka joitain tunteja vähemmän töitä, mutta talouden nettotulot pysyisivät samana.

Kyllä tässä kaikenmaailman eri vaihtoehdot pyörivät mielessä tietysti kun on kyse omasta elämästä ja toimeentulosta...