Newsseissä Matti Käki on nostanut tapetille Elexin useimmiten negatiivisessa mielessä.
Itse köyhänä olen ostanut paljon elexi-kamaa, ja en kuitenkaan ihan koko merkkiä menisi leimaamaan kelvottomaksi. Huomaan kyllä että elexi-merkillä myydään kovin vaihtelevanlaatuista tavaraa. Pitää vaan tietää mitä ostaa. Ehkä ongelmana on se että monet eivät osaa huomioida muita vaihtoehtoja.
Itselleni kävi juuri päinvastoin kuin Masalle, eli hän suositteli ostamaan metallisia antennihaaroittimia. Tein tietysti niin ja ajattelin että nyt on laadukaat osat. Pari vuotta meni kirotessa miksi ei toisessa huoneessa tv-kuva näy kunnolla. Sitten ostin elexin antennihaaroittimen kun tarvitsin toista sellaista. Sattumalta vaihdoin metallisen haaroittimen muoviseen elexiin ja kas kummaa, kuva olikin yhtäkkiä ihan terävä pitkän antennijohdon päässä. Euron hyvä elexi-tuote korjasi kauan vaivanneen kuvanlaatuongelman.
Olen tullut siihen tulokseen ettei kannata suoralta kädeltä tyrmätä jotain tuotemerkkiä netissä kirjoitettujen kommenttien perusteella. Uskon Masan olevan oikeassa siinä, että elexi ei ole laadukkaimmasta päästä ja rahalla saa parempaa. Mutta tavalliselle kuluttajalle varmasti hintalaatusuhteeltaan hyviä tuotteita löytyy myös elexi-hyllystä.
Elexi-kaiutinjohdot olivat niin ohuen näköiset että jätin ostamatta, olisi toivottavaa että elexi laajentaisi valikoimaansa ja tarjoaisi myös hieman paksumpaa johtovaihtoehtoa. Scart-kaapelit olivat myös ohuita ja kahdesta ostamastani johdosta toisessa värit muuttui kun johtoa vähänkin liikutteli, toinen ohut elexi-johto on toiminut hyvin. Bilteman paksulla johdolla on havaittavissa läheltä katsoessa myös lievää "aaltoilua" kuvassa, joskin kuva on ehkä hieman parempi bilteman piuhassa, ei kuitenkaan täydellinen kuten tuskin mikään scart-johto on. Netistä luettujen keskustelujen perusteella saisi sen käsityksen että elexin ja bilteman piuhassa on aivan dramaattinen ero, mitä en kuitenkaan havainnut testatessani kahdella elexin ja kahdella bilteman scart-piuhalla. Parempi elexin piuha (toinen oli selvästi viallinen) oli kuvanlaadultaan lähes samaa tasoa bilteman kanssa.
Elexin antennijohdot ja liittimet olen havainnut riittävän hyvälaatuisiksi. Olin aikoinaan ostanut expertiltä kalliin antennijohdon, joka oli käytössä varmaan 10 vuotta. En tuolloin vielä tajunnut että antennijohdoissa on eroja. Pari vuotta sitten vaihdoin tuon johdon halpaan elexi-johtoon ja kuvanlaatu parani yhtäkkiä huimasti. Tarkemmassa tarkastelussa syy selvisi. Kallis johto ei ollut ollenkaan koaksiaalikaapelia vaan muovilla päällystetyn sisäjohtimen vieressä kulki koko matkalta vain yksi suora johto, sisempi johto ei ollut kuparia. Ei siis minkäänlaista häiriösuojausta. Elexi oli sensijaan kunnollisesti suojattua koaksiaalikaapelia jossa sisempi johto on paksumpi yksisäikeinen kuparijohdin ja toinen johdin kulkee punottuna koko matkalta kuten pitääkin.
Sähköturvallisuusongelmat ovat tietysti vakavampi asia jos niitä halvoissa tuotteissa esiintyy. Antennikaapeleita yms. voin kyllä suositella normaalikytkentöihin. Pidemmät kaapelivedot tietysti on hyvä tehdä paremman laatutason piuhalla.
En huomannut elexin johdoissa mitään eroa selvästi kalliimpaan vivancoon verrattuna. Vivancossa oli kullattuja liittimiä yms. mutta en tiedä mitä todellista parannusta sillä saadaan aikaan. Piuha oli ehkä hieman hienomman näköinen, muuta eroa en huomannut. En siis ole nykyisin enää edes harkinnut vivancoa tai muuta kalliimpaa "merkkituotetta" koska elexin hinta on murto-osa siitä ja laatu itselleni täysin riittävä.