PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Antennitekniikka digi aikakaudella....  (Luettu 3598 kertaa)

Viheraho

• Administrator
  • Hero Member
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Antennitekniikka digi aikakaudella....
« : Helmikuu 10, 2009, 01:42:53 ap »
Tollaseen mielipiteeseen törmäsin murossa:

"Kaikille pikkumuroille tiedoksi. Pasi ei ole käynyt paskan vertaa kouluja, kunhan vaan on itse opiskellut antenni-tekniikkaa. (analogia) Se aika on ollut ja mennyt, joten Pasi on ihan tavan pummi tallaaja, kuin kuka vaan, jonka revit ylös sieltä joen rannasta aamukrapuloissaan. "

Mulla on sellanen käsitys et ei taida tuokaan tietää miten se antennisignaali antenniin tulee digiaikana`?
häviöt jakohäviöt vahvareiden yliohjautuminen.
ihan samalla tavallahan ne lasketaan nykyään paitsi vvahvarit säädetään pääsääntöisesti lähtötasoltaan 10 db alemmas ku analogiset signaalit.

Yksi asia minkä olen huomannut on se että ihmiset vähättelevät digi aikana antennin tärkeyttä.
kun ei heijastumia näy ja kuva on kohtalainen kunhan tietty signaalitaso ylittyy.
silti ei käsitetä sitä että antenni ja signaalitasot pitää olla kunnolliset ja voidaanpa melkein sanoa että häiriötön digivastaanotto vaatii enemmän tarkkuutta säätöihin jotta se toimii häiriöittä.
yksi asia minkä digi mahdollistaa: jos ollaan sopivassa paikassa voidaan jopa signaalin heijastumaa hyödyntää esim vakaa kallio jossain josta saa vakaan kimmokkeen.sitä ei analogiaikakaudella voinut tehdä ilman että tulee varjoja (signaali viivästyy) digi digi osaa huomioda tämä.

mut muutenhan kaikki on kuin ennenkin antennitekniikan osalta.
vahvistimissakin on ihan sama periaate kuin ennen.sitä ei kaikki tunnu ymmärtävän.ne toki pitää säätää hieman eritavalla kuin ennen mutta se onkin aivan toinen juttu. (yliohjautuminen)
Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X

Tertzi

• Full Member
Vs: Antennitekniikka digi aikakaudella....
« Vastaus #1 : Helmikuu 10, 2009, 14:36:28 ip »
Olikohan se muropaketin tietojen mukaan kun digiteeveen sai näkymään henkarilla. Oikeaa antennia ei tarvittu. Vai olikohan tuo tieto jostain newsseistä. Olen saanut paljon hyödyllistä tietoa muropaketista mikä on auttanut digilaitteiden valinnassa, mutta tuo henkariantennijuttu oli ihan älytön ja minä tietysti uskoin että digitekniikka muutti antennivastaanotonkin niin häiriöttömäksi ettei se muuta vaadi, kunnes kokeilin tuota itse. Todellisuudessahan digiteeveetä ei saatu toimimaan edes entisen analogiverkon alueella ilman kymmenien täytelähettimien asentamista. Enää kun ei riittänyt että antenni oli vain vähän sinne päin suunnattu. Joten se siitä digiantennisignaalin ylivertaisuudesta.
On paljon vaikeampaa iskeä toisen päähän ajatus kuin kirves.

Viheraho

• Administrator
  • Hero Member
« Vastaus #2 : Helmikuu 10, 2009, 19:11:17 ip »
Olikohan se muropaketin tietojen mukaan kun digiteeveen sai näkymään henkarilla. Oikeaa antennia ei tarvittu. Vai olikohan tuo tieto jostain newsseistä. Olen saanut paljon hyödyllistä tietoa muropaketista mikä on auttanut digilaitteiden valinnassa, mutta tuo henkariantennijuttu oli ihan älytön ja minä tietysti uskoin että digitekniikka muutti antennivastaanotonkin niin häiriöttömäksi ettei se muuta vaadi, kunnes kokeilin tuota itse. Todellisuudessahan digiteeveetä ei saatu toimimaan edes entisen analogiverkon alueella ilman kymmenien täytelähettimien asentamista. Enää kun ei riittänyt että antenni oli vain vähän sinne päin suunnattu. Joten se siitä digiantennisignaalin ylivertaisuudesta.

Nyt oli kyse nimenomaan siitä antennitekniikasta.
itse televisiotekniikastahan en kauheasti edes tiedä en analogisesta enkä digitaalisesta.
ja kyllä hyvässä paikassa anologinenkin kuva saatiin jolla pätkällä näkymään m utta ei siinä johdon pätkässä ole mitään ominaisuuksia.ei vahvistuksia suuntaavuuksia juurikaan puhumattakaan etu/takasuhteesta.
laitetestit on eriasia taas kuin antennitekniikka vaikka ne hyvin läheisesti toisiinsa liittyvätkin.
laitteet taas olettavat että signaali jota niihin ajetaan täyttää tietyt standardit jotka eivät hengarilla katsottaessa täyttyne.tuskinpa muro bbs on millään mitannut tämän antennisignaalin laadun.

digisignaali vaatii tietyn signaalintason näkyälseen lainkaan kun taas analoginen näkyy  rakeisesti todella heikollakin kentällä.

Pormestari

• Jr. Member
  • **
« Vastaus #3 : Helmikuu 10, 2009, 19:35:56 ip »
DigiTV on kriittinen signaalin puhtauden suhteen ja antennitekniikkahan on vähintään yhtä tärkeää kuin aiemmin. Esim. tällä alueella antenniverkon digilähetyksiin aiheutti katkoksia alusta asti jatkuvasti jokin talon ulkopuolinen häiriö, jota ei esiintynyt analogisissa tv/radio-lähetyksissä eikä missään muissakaan matkapuhelin/WLAN yms. yhteyksissä. Häiriöön ei tosin tässä tapauksessa vaikuttanut se, vastaanotettiinko digisignaalia "henkarilla" vai huippuluokan ulkoantennilla. Lopulta katkokset loppuivat kuin seinään vuoden 2008 alussa, ennen kuin digiukot ehtivät tulla mittailemaan mikroaaltotutkallaan mahdollisia sähköverkon kipinähäiriöitä.

Uusi antennitekniikan sovellusalue, jonka merkitys kasvaa lähivuosina huimasti, on tietenkin mobiililaajakaista.
"Tää on tällanen paska, paskojahan nämä on." - Pasi Viheraho

Viheraho

• Administrator
  • Hero Member
« Vastaus #4 : Helmikuu 10, 2009, 19:48:37 ip »
DigiTV on kriittinen signaalin puhtauden suhteen ja antennitekniikkahan on vähintään yhtä tärkeää kuin aiemmin. Esim. tällä alueella antenniverkon digilähetyksiin aiheutti katkoksia alusta asti jatkuvasti jokin talon ulkopuolinen häiriö, jota ei esiintynyt analogisissa tv/radio-lähetyksissä eikä missään muissakaan matkapuhelin/WLAN yms. yhteyksissä. Häiriöön ei tosin tässä tapauksessa vaikuttanut se, vastaanotettiinko digisignaalia "henkarilla" vai huippuluokan ulkoantennilla. Lopulta katkokset loppuivat kuin seinään vuoden 2008 alussa, ennen kuin digiukot ehtivät tulla mittailemaan mikroaaltotutkallaan mahdollisia sähköverkon kipinähäiriöitä.

Uusi antennitekniikan sovellusalue, jonka merkitys kasvaa lähivuosina huimasti, on tietenkin mobiililaajakaista.

häiriöt voivat tulla myös sähköverkonkautta.