Haluatko mainostaa viheraho.info:Ssa ?
Ota yhteyttä mainostus@viheraho.com
Otan vastaan käytöstä poistetta elektroniikkaa. yhteydenOtot pasi@viheraho.com
Lisäksi suuri tarve UPS eli katkottomien powereiden isoista akuista
Teollisuudessa näitä käytettyjä vuoden pari ikäisi akkuja menee poistoon
Voin Noutaa useita kymmeniä kappaleita tarvittaessa
Joten jos tiedät mistä näitä voisi noutaa kerrothan siitä minulle. - Kiitos

Kirjoittaja Aihe: Tulekkemo me vielä näkemään höyryvetureita vanhoja diesel moottoreita käytössä  (Luettu 669 kertaa)

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 14825
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Nämä eivät toimi ilman kusta sähköautot ei kulje ilman sähköä mutta höyryveturiin kelpaa puut ja järvivesi.Jotenkino olisin vahingonilmoinen kun havaittaisiin että nämä meidän päättäjien väkisin runnomat jutut ei toimisi vaan jouduttaisiin ottamaan vanhaa ajoon.
Mutta kun vanhat on pistetty suurelta osin paskaksi.Eivät ajattele nokkaansa pidemmälle nämä meidän päättäjät.


https://www.hs.fi/talous/art-2000008686059.html?fbclid=IwAR0OLxI_AFRMShC-cXduTL-vq19iHoQwe3CMfvetVTFtonSQvZ2FqGgeYWI


Urean tuonnin tyssääminen Venäjältä uhkaa pysäyttää Suomen dieselautot, autojen vaatimasta liuoksesta on jo paikoin huutava pula: ”Olemme joutuneet myymään ei-oota”
Nykyaikaiset dieselmoottorit eivät toimi ilman Adblue-urealiuosta. Venäjä on maailman suurimpia urean tuottajia.




.

Adblue on urealiuos, jota käytetään vähentämään typen oksidipäästöjä nykyaikaisissa dieselmoottoreissa. Ilman Adblueta moottori ei toimi.

”Tilanne on sellainen tällä hetkellä, että sodan takia ureasta on tullut pula. Näköpiirissä ei ole, että se ihan heti ratkeaisi”, kertoo Suomen suurimman Adblue-valmistajan Arom-Dekorin toimitusjohtaja Jari Makkonen.

EU asetti 9. maaliskuuta pakotteita useille venäläisille yritysjohtajille lannoite- ja kemikaaliteollisuussa. Sen seurauksena esimerkiksi norjalainen Yara, Suomen toinen Adbluen valmistaja, kertoi lopettavansa ostot kyseisiltä yhtiöiltä. Venäjä on maailman suurimpia urean tuottajia.


Arom-Dekorin käyttämä urea on tullut Venäjältä junalla. Makkosen mukaan Euroopassa on kymmenkunta varteenotettavaa vaihtoehtoista toimittajaa, mutta maakaasun korkean hinnan vuoksi tehtaat Euroopassa ovat kiinni.

Onko riski, että Adblue loppuu Suomesta?

”Mahdollisuus siihen on, jos tilanne ei parane seuraavien viikkojen aikana ja ureaa ei saa Euroopasta”, Makkonen sanoo.

Arom-Dekorilla Adbluen tuotanto ei vielä ole keskeytynyt, mutta raaka-ainetta säästellään, jotta yhtiö pystyy täyttämään toimitusvelvoitteet.

”Muille olemme jo joutuneet myymään ei-oota”, Makkonen kertoo.

Hänen mukaansa valmiin Adblue-liuoksen tuominen ulkomailta olisi logistisesti hankalaa, sillä liuosta käytetään Suomessa vuosittain 75–80 miljoonaa litraa.



MYÖS Valkeakoskella tuotanto on tähän saakka käynyt venäläisen urean turvin. Liiketoimintajohtaja Juha Sarlund kuitenkin sanoo, että yhtiö pystyy tarvittaessa paikkaamaan tuotannon esimerkiksi tuomalla liuosta tehtailtaan Ruotsissa tai Keski-Euroopassa. Yara on maailman suurin Adbluen valmistaja, ja sillä on globaalit hankintaketjut.

”Pystymme hoitamaan tuotannon muilla tehtailla ja tuomaan raaka-ainetta Valkeakoskelle”, Sarlund sanoo.

”Tuotantokatkokset ovat mahdollisia, mutta emme nyt näe, että tilanne olisi menossa siihen.”

RASKAALLE liikenteelle Adblue-pula olisi kova isku, sanoo johtaja Petri Murto kuljetusalan etujärjestöstä Skalista.

”Jos puhutaan sellaisesta tilanteesta, jossa aine loppuu eikä sitä saisi, suurin osa Suomen kuorma-autoista pysähtyy. Suurin osa kuorma-autokannasta on sellaista, että lähipäästöjä pienennetään ruiskuttamalla ureaa pakokaasun sekaan.”

Ala onkin seurannut tilannetta tarkkaan, ja käynyt varotoimenpiteistä keskusteluja valmistajien, maahantuojien ja valtiovallan kanssa. Hänen mukaansa huolta Adbluen välittömästä loppumisesta ei ole.

”Akuuttia hätää ei ole. Adblue ei ole Suomessa kokonaisuudessaan loppumassa, joskin meillä on tilanne, jossa yksittäisillä tavarantoimittajilla voi olla toimitusvaikeuksia ja yksittäisten asiakkaiden kertaostoksia voidaan rajoittaa”, Murto sanoo.

Nykyaikaiset dieselmoottorit eivät käy ilman Adblueta. Adblueta käyttävät katalysaattorin ohittaminen olisi kuitenkin teknisesti mahdollista, mutta lainsäädäntö ei sitä nykyisellään salli.

MYÖS Neste kertoo, että Ukrainan sota on heikentänyt Adbluen raaka-aineena käytetyn urean saatavuutta.

”Neste ei valmista myymäänsä AdBlue-tuotetta itse, vaan ostaa sitä valmiina tuotteena markkinoilta ja jälleenmyy asiakkailleen. Tilanteesta johtuen Neste on toistaiseksi joutunut rajoittamaan Adblue-tuotteen myyntiä”, kirjoittaa Marketing & Services -liiketoiminnan Suomen yritysasiakasmyynnistä vastaava johtaja Joni Pihlström HS:lle sähköpostiviestissään.

”Olemme ryhtyneet laajoihin toimenpiteisiin tuotteen saatavuuden varmistamiseksi. Pyrimme hankkimaan Adblue-tuotetta vaihtoehtoisilta toimittajilta", hän jatkaa.
Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X