PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Sosiaalisia yrityksiä syntynyt runsaasti, tukirahat jo lopussa  (Luettu 9375 kertaa)

pave

  • Vieras
Sosiaalisia yrityksiä syntynyt runsaasti, tukirahat jo lopussa  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D (vain lähinnä MOBO)!!!!!


http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/05/646428



Sosiaalisia yrityksiä on syntynyt viime aikoina runsaasti Suomeen, mutta nyt niiden toimintaa uhkaa palkkatukirahojen loppuminen.

Monin paikoin tuet loppuvat jo tässä kuussa, eikä lisämäärärahasta ole tietoa. Suurelle osalle yrityksistä tuen loppuminen merkitsee kuoliniskua, työntekijöille taas paluuta kortistoon.

Sosiaalisia yrityksiä on syntynyt viime aikoina niin metalli-, rakennus- kuin hoiva-aloillekin. Monelle vajaakuntoiselle tai pitkäaikaistyöttömälle sosiaalinen työpaikka on ainut mahdollisuus työllistyä vakinaisesti ja juuri sitä myös toivotaan.

Palkkatukea maksetaan yrityksille, jos niiden työvoimasta tietty osa on pitkäaikaistyöttömiä ja vajaakuntoisia. Esimerkiksi Kokkolan seudulla tukien myöntäminen loppui jo jonkin aikaa sitten, kertoo työvoimatoimiston johtaja Matti Sykkö.

- Meillä on aika paha tilanne sosiaalisten yritysten kanssa eli niille varatut määrärahat on kokonaan käytetty

lammassaari

  • Sr. Member
  • ***
  • Viestejä: 780
  • Karma: +0/-0
Vs: Sosiaalisia yrityksiä syntynyt runsaasti, tukirahat jo lopussa
« Vastaus #1 : Toukokuu 15, 2008, 23:36:13 ip »
En tiedä pitäisikö olla iloinen/surullinen ko. uutisesta. Todennäköisesti, jotakin almuja valtio antaa, aika näytää.

Hulluinta minusta on ne uutiset, jossa varattuja työllistämisrahoja jää käyttämättä.

Kelle apua noista on ja kokee saavansa jotakin, niihin hakeutukoon/joutukoot/pääskööt.

Vajaakuntoiset ymmärrän myös, mutta jos joutuu olemaan pitkäaikaistyöttömänä,kuten minä koen tuon epäreiluna. Miksen kelpaa oikeisiin töihin?? Siihen en ole vielä löytänyt vastausta ???

EU:n alueelta ostettavien tuotteiden hintaan ei lisätä veroja eikä tullimaksuja.

pave

  • Vieras
Vs: Sosiaalisia yrityksiä syntynyt runsaasti, tukirahat jo lopussa
« Vastaus #2 : Toukokuu 15, 2008, 23:42:45 ip »
En tiedä pitäisikö olla iloinen/surullinen ko. uutisesta. Todennäköisesti, jotakin almuja valtio antaa, aika näytää.

Hulluinta minusta on ne uutiset, jossa varattuja työllistämisrahoja jää käyttämättä.

Kelle apua noista on ja kokee saavansa jotakin, niihin hakeutukoon/joutukoot/pääskööt.

Vajaakuntoiset ymmärrän myös, mutta jos joutuu olemaan pitkäaikaistyöttömänä,kuten minä koen tuon epäreiluna. Miksen kelpaa oikeisiin töihin?? Siihen en ole vielä löytänyt vastausta ???




Oisko nyt viime vuonna, kun Lahti palautti sit (tai ainekin jäi käyttämättä) kun siitä lehdet kirjoitti (ja "kunnanisät" veti nyörit kiinni) et määrärahoja ei tule, eduskunta niin päätti, mut kumminkin sai, niin enää ei palkattu lisää jengiä,... summakin oli mieletön n. puoli milj.€!? Tämä oli sitä sosiaalipolitiikkaa, jossa juuri nuo pitkäaikaistyöttömät ja vammaistuilla työllistetyt työllistettiin,... ja nyt sitten valtio -kunta ei sitä myöntänyt seuraavaksi vuodeksi "tuon määräisenä" Ketä siitäkin sit kiittäisi?

Tuohon toimintaan jota nyt "hoidetaan" Lahdessakin näillä varoilla, siihen se on ISO HYMY!  ;D

GlenHoliday

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 70
  • Karma: +0/-0
Vs: Sosiaalisia yrityksiä syntynyt runsaasti, tukirahat jo lopussa
« Vastaus #3 : Kesäkuu 08, 2008, 04:20:11 ap »
En tiedä pitäisikö olla iloinen/surullinen ko. uutisesta. Todennäköisesti, jotakin almuja valtio antaa, aika näytää.

Hulluinta minusta on ne uutiset, jossa varattuja työllistämisrahoja jää käyttämättä.

Kelle apua noista on ja kokee saavansa jotakin, niihin hakeutukoon/joutukoot/pääskööt.

Vajaakuntoiset ymmärrän myös, mutta jos joutuu olemaan pitkäaikaistyöttömänä,kuten minä koen tuon epäreiluna. Miksen kelpaa oikeisiin töihin?? Siihen en ole vielä löytänyt vastausta ???



Tässä on ehkä vastaus. Lahdessa on selkeästi piiri pieni pyörii -meininki. Lahti on nk. luvattujen yritysten kaupunki, jossa tukirahoilla saa ja yrityksellä pääsee. Täällä Lahdessa työvoimatoimisto pitää tietyn joukon työttömiä ihmisiä nk. ilmaisena työvoimana. Työharjoittelijoita ja muita sen kaltaisia esim. tukityöllistettyjä, joiden "palkan" maksaa valtio, otetaan avosylin työhön  ja mikä hulluinta, yritykset ottavat sellaisia henkilöitä työharjoitteluun, joilla on sen alan työkokemus tai ammattikoulutus. No, ammattikoulutuksen jälkeen työharjoittelun ymmärtäisin, mutta jos on jo työkokemusta alasta, en sitä voi ymmärtää.

Työvoimatoimisto pitää ihmisiä työttöminä, jota se sitten käyttää ilmaiseksi työvoimaksi yrityksiin, joissa tarvitaan työvoimaa nimenomaan tuomaan rahaa siihen yritykseen ja saamaan sitä kautta rahaa kaupungin kassaan. Kuka niitä sieltä kassasta sitten käyttää niitä rahoja? Sitä vaan voi arvailla! Työttömät niistä ei kuitenkaan kostu yhtään!

Olen tässä seurannut mielenkiinnolla Lahden työvoimatoimiston toimintaa. Miten käy sitten kun Työvoimatoimisto siirtyy TE keskukseen kokonaisuudessaan? Muuttuuko tyyli vai paheneeko se? Se jää nähtäväksi sitten, mutta "on kirveellä töitä" varmaan vieläkin!  ::)