PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: VHS- ja vhs-c mauhat  (Luettu 5710 kertaa)

fingers

  • Full Member
  • ****
  • Viestejä: 1361
  • Karma: +0/-0
  • capox
VHS- ja vhs-c mauhat
« : Huhtikuu 16, 2012, 11:25:28 ap »
Kuinkahan paljon noita heitetään kierrätykseen, kun uutiskynnys on ylitetty. Itse en heitä ensimmäistäkään nauhaa kiertoon, vaikka se nauha jostain syystä katkeiskin, niin korjaan sen ja käytän loppuun.
Oikein säilytettynä se on periaatteessa ikuinen (jos haluat katsoa useammin ja kuitenkin säilyttää sen videoidun lähes alkuperäisenä, niin tee kopio ja katso sitä) meinaan itse teen näin, tosin tänäpäivänä olen ajanut kaikki digimuotoon kiintolevyille ja DVD.lle. Mutta muuten on kaikki alkuperäiset VHS, että vhs-c nauhat jemmassa, kamerat ja editointilaitteet, vidoita 5-6 kpl-ta hyllyssä. Sama kuin c-kasetit ja LP.t, soittimia (laatusoittimia) joilla varmistan, että niillä soittaa vielä lapsenpalsenikin aikuisena hyvää ääniraitaa.

Kierrän kirppareita ja kierrätysmyymälöitä etsien hyvää tavaraa ja laitteita, joista esim. vara-varaosia tulevaisuuteen. Niin kauan kuin on sähköä, ne toimii ja niitä kuunnellaan. RETROA. :)




Kotimaa
Vhs-kasetin nauha yllättää sitkeydellään
Nuoli 6:00 - 15. huhtikuuta 2012 - Pipsa Olli


http://www.ess.fi/?article=367450

Vhs-kasetteja myytiin Suomessa parhaimmillaan useita miljoonia vuodessa.
Kun kultaisella 80-luvulla äänitti vhs-kasetille Ihmemies MacGyverin monta kertaa päällekkäin, kasetin nauha alkoi jossain vaiheessa venymään ja paukkumaan. Ratkaisu ongelmaan löytyi nauhan teippaamisesta. Kun digiaikaan siirryttiin, vhs-kasetit ja nauhurit jäivät monella kaapin perälle pölyn kerääjiksi.

Tiedottaja Kirsti Vaara kertoo, että Päijät-Hämeen jätehuoltoon tulee yllättävänkin paljon kyselyjä siitä, miten vhs-kasetit voi oikeaoppisesti hävittää.

- Vhs- ja c-kasettinauhat, cd-levyt, levykkeet sekä niiden muoviset kotelot ovat sekajätettä. Tämä johtuu siitä, että suurimmassa osassa niistä ei ole minkäänlaisia muovimerkintöjä, joilla ne voisi tunnistaa.

Vaaran mukaan kuluttajat laittavat jonkin verran vhs-kasetteja erehdyksessä energiajätteeseen. Tämä hankaloittaa jätteen käsittelyä.

- Vhs-kasettien nauhat ovat hyvin sitkeitä ja kestäviä eikä niitä oikein saa katkeamaan. Itse kasetit kuitenkin rikkoutuvat helposti.

Jos ei mitään opittu Aatulta, niin opit uusiksi, aate on se mikä elää.