PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Vittuileva Sonera  (Luettu 5800 kertaa)

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15055
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Vittuileva Sonera
« : Kesäkuu 02, 2011, 06:45:52 ap »
http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=97&t=6205


Käytetyn iPhonen SIM-lukituksen poisto

ViestiKirjoittaja Stenu » 20 Touko 2011, 11:04
Olen ostanut yli 2v sitten käytetyn iPhonen, joka on ollut SIM-lukittuna Soneran verkkoon.

Soitin asiakaspalveluun, mutta lukitusta ei suostuttu poistamaan koska en ole "puhelimen omistaja". Olen puhelimen omistaja, minulla on siitä jopa kuitti. Tämän kerrottuani, jatkettiin että "et ole puhelimen juridinen omistaja". Olen, minulla on siitä jopa kuitti. Toistanko itseäni?

Minulla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen laitteen omistajan kanssa, hän on minulle puhelimen myynyt ja kertonut, että se on kahden vuoden ajan lukittu Soneran verkkoon. Olen käyttänyt puhelinta nyt reilut kaksi vuotta Soneran verkossa (joskin Tele Finlandin liittymällä). Soneralla ei pitäisi olla puhelimen suhteen enää mitään vaateita, he eivät ole puhelimen omistajia - edes "juridisesti".

Asiakaspalvelija ystävällisesti opasti, että ei kannattaisi ostaa käytettyjä laitteita. Ahaa, kiitos vinkistä! Tällä kertaa riski näyttää rajoittuvan operaattorin hölmöilyyn.

Mutta eipä siinä mitään jatkan asian selvittelyä kuluttaja-asiamiehen kanssa.

Stenu
     
    Viestit: 8
    Liittynyt: 20 Touko 2011, 10:56

Ylös
Re: Käytetyn iPhonen SIM-lukituksen poisto

ViestiKirjoittaja T0ni » 20 Touko 2011, 11:22
Hei Stenu. Että lukitus saadaan purettua tässä tilanteessa, puhelimen alkuperäisen omistajan täytyy olla yhteydessä asiakaspalveluumme 0200 17 000 ma-pe 8-20 la 9-16.30.

Ps. Olethan sinäkin jo tutustunut Facebook-sivuihimme ja liittynyt tykkääjiin? http://www.facebook.com/sonera
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan ja Ohjeet ja vinkit.

Avatar
T0ni
    Sonera Asiakaspalvelu
     
    Viestit: 20
    Liittynyt: 15 Maalis 2011, 12:17

Ylös
Re: Käytetyn iPhonen SIM-lukituksen poisto

ViestiKirjoittaja Stenu » 20 Touko 2011, 11:34

    T0ni kirjoitti:Ps. Olethan sinäkin jo tutustunut Facebook-sivuihimme ja liittynyt tykkääjiin? http://www.facebook.com/sonera



No mitäpä luulet olenko liittynyt tykkääjiin?

Ei alkuperäisellä omistajalla ja minulla ole mitään tekemistä keskenämme eikä minulla ole mitään hajua mistä hänet voisin tavoittaa - saati että häntä koko asia voisi kiinnostaa vähääkään. Entä jos hän on kuollut? Perikuntaanko yhteys? Vai pesänhoitajaan?

Tilanne on absurdi ja kummastelen että tällaista keskustelua edes käydään?

Asiakaspalvelija ei suostunut edes antamaan yhteystietoja asioista päättävään tahoon.

Stenu
     
    Viestit: 8
    Liittynyt: 20 Touko 2011, 10:56

Ylös
Re: Käytetyn iPhonen SIM-lukituksen poisto

ViestiKirjoittaja T0ni » 20 Touko 2011, 11:58
Asiakaspalvelumme ei koskaan luovuta asiakastietoja kenellekkään muulle kuin itse asiakkaalle. Näin kunnioitamme asiakkaan yksityisyyden suojaa ja noudatamme lakeja. Lukitusta ei myöskään pureta kenenkään muun kuin puhelinsopimuksen tehneen asiakkaan pyynnöstä. Poikkeuksena mainitsemasi mahdollinen kuolintapaus. Tällöin lukituksen purku tehdään ainoastaan lähimmän omaisen pyynnöstä.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan ja Ohjeet ja vinkit.

Avatar
T0ni
    Sonera Asiakaspalvelu
     
    Viestit: 20
    Liittynyt: 15 Maalis 2011, 12:17

Ylös
Re: Käytetyn iPhonen SIM-lukituksen poisto

ViestiKirjoittaja Stenu » 20 Touko 2011, 14:25
En ole missä tapauksessa kiinnostunut kenenkään asiakastiedoista. Olen kiinnostunut poistamaan yli 2v vanhasta kytkypuhelimesta operaattorilukituksen. Miten se liittyy asiakastietoihin?

Stenu
     
    Viestit: 8
    Liittynyt: 20 Touko 2011, 10:56

Ylös
Re: Käytetyn iPhonen SIM-lukituksen poisto

ViestiKirjoittaja T0ni » 20 Touko 2011, 15:02
Lukituksen purkamisen yhteydessä asiakaspalvelun täytyy käsitellä ja tarkistaa luottamuksellisia tietoja asiakkaan kanssa. Näiden yhteydessä käsitellään asiakastietoja. Esimerkiksi kyseinen puhelin täytyy olla maksettu Soneralle kokonaisuudessaan ennen kuin lukitusta puretaan. Tällaisia tietoja asiakaspalvelu voi käydä läpi ainoastaan alkuperäisen asiakkaan kanssa. Toivottavasti saat puhelimen alkuperäiseen omistajaan yhteyden ja hän hoitaa lukituksen purkamisen.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan ja Ohjeet ja vinkit.

Avatar
T0ni
    Sonera Asiakaspalvelu
     
    Viestit: 20
    Liittynyt: 15 Maalis 2011, 12:17

Ylös
Re: Käytetyn iPhonen SIM-lukituksen poisto

ViestiKirjoittaja Stenu » 20 Touko 2011, 15:28
Minulla on myös myyjän aikanaan Soneralta saama kuitti, jossa lukee, että puhelin on kertamaksulla maksettu. Mitä muita tietoja vielä tarvitaan puhelimen vapauttamiseksi operaattorilukituksesta? Perustelut eivät ole mielestäni tähän mennessä olleet millään mittarilla järkeviä.

Ja jos näillä keinoin väkisin yritetään pitää asiakkaasta kiinni, niin vaikutus on kyllä aivan täsmälleen päinvastainen.

Stenu
     
    Viestit: 8
    Liittynyt: 20 Touko 2011, 10:56

Ylös
Re: Käytetyn iPhonen SIM-lukituksen poisto

ViestiKirjoittaja Nico » 20 Touko 2011, 16:37
Stenu: Puhelimen purkukoodi luovutetaan määräaikaisuuden päättymisen jälkeen vain ja ainoastaan puhelimen alkuperäiselle omistajalle, joka on tehnyt aikoinaan määräaikaisen sopimuksen laitteesta sekä liittymästä Soneran kanssa. Sillä ei ole merkitystä onko laite maksettu kertasuorituksella vai kuukausierissä. Kun määräaikaisuus on päättynyt, ja puhelin kokonaisuudessaan maksettu, lukitus puretaan yhdessä asiakkaan kanssa. Ja tässä sinun tapauksessasi alkuperäisen asiakkaan kanssa, koska sopimus laitteesta on on alun perin hänen kanssaan solmittu. Joka tapauksessa ole yhteydessä henkilöön jolta puhelimen olet ostanut ja sovi hänen kanssaan kuinka toimitte lukituksen purun suhteen.
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan ja Ohjeet ja vinkit.

Avatar
Nico
    Sonera Asiakaspalvelu
     
    Viestit: 28
    Liittynyt: 15 Maalis 2011, 14:56

Ylös
Re: Käytetyn iPhonen SIM-lukituksen poisto

ViestiKirjoittaja rasone » 23 Touko 2011, 10:08
Miksi ihmeessä sitten teidän internet-sivuilla lukee näin. Eikö tuo "automaattisesti" luulisi olevan automaattisesti, eikä edellisen omistajan pyynnöstä?

"iPhonen SIM-lukitus puretaan automaattisesti kytkylaitteen sopimuskauden päätyttyä. SIM-kortin vaihtuessa iPhone on aktivoitava uudelleen iTunes-ohjelmalla. Ohjeita saat Omilta Sivuilta Liittymänhallinnasta sekä asiakaspalvelusta. ]."

Sivusto oli: http://www5.sonera.fi/ohjeet/SIM-lukituksen_purku

rasone
     
    Viestit: 1
    Liittynyt: 23 Touko 2011, 10:06

Ylös
Re: Käytetyn iPhonen SIM-lukituksen poisto

ViestiKirjoittaja Piritta » 23 Touko 2011, 11:27
Hei rasone: Sivuillamme asia on ilmaistu hieman virheellisesti, ja laitan siitä toki palautetta eteenpäin. "Automaattisesti" sanalla tarkoitetaan sitä, että vapautamme lukituksen asiakaspalvelusta käsin. Muissa puhelinmalleissa asiakkaan täytyy itse purkaa lukitus laitteelta näpyttelemällä koodit.

Vapauttaminen edellyttää kuitenkin sitä, että alkuperäisen asiakkaan tulee olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Lukituksen vapautuksen jälkeen riittää, että asiakas kytkee laitteen iTunes-ohjelmaan ja vahvistaa lukituksen purun.


Ps. Olethan sinäkin jo tutustunut Facebook-sivuihimme ja liittynyt tykkääjiin? http://www.facebook.com/sonera
Asiakaspalvelu palvelee sinua osoitteessa http://www.sonera.fi/asiakastuki/. Osoitteesta löydät Useimmin kysytyt kysymykset, Keskustele ja kysy –palstan ja Ohjeet ja vinkit.

Avatar
Piritta
    Sonera Asiakaspalvelu
     
    Viestit: 32
    Liittynyt: 15 Maalis 2011, 12:12

Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15055
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Vs: Vittuileva Sonera
« Vastaus #1 : Kesäkuu 02, 2011, 07:24:40 ap »
http://www.puhelinvertailu.com/uutiset.cfm/2011/05/26/sonera_automatisoi_iphonen_sim-lukon_purun


Sonera automatisoi iPhonen SIM-lukon purun
Kirjoittaja Manu Pitkänen @ 26.5.2011 14:50 Kommentteja (11)

Sonera automatisoi iPhonen SIM-lukon purun Uutisoimme eilen Soneran keskustelufoorumilla käydystä keskustelusta, jossa Jan "Stenu" Stenberg ihmetteli miksei Sonera suostu purkamaan käytetynä ostetun iPhonen operaattorilukitusta, vaikka puhelimen määräaikainen sopimuskausi on kulunut umpeen. Sonera on nyt ilmoittanut automatisoivansa iPhone-puhelinten SIM-lukon purun.

Sonera ilmoitti alun perin omilla verkkosivuillaan, että SIM-lukittujen iPhone-puhelimien lukitus purkautuu automaattisesti kun kytkylaitteen sopimuskausi päättyy. Keskustelun edetessä kävi ilmeiseksi, että tieto oli virheellinen ja purkuun tarvitaan asiakaspalvelusta saatava koodi, jonka Sonera voi luovuttaa ainoastaan alkuperäiselle asiakkaalleen. Alkuperäisasiakkaan kanssa solmittu sopimus kieltää tietojen välittämisen kolmansille osapuolille.

Koska Stenberg oli ostanut puhelimen käytettynä, eikä hänellä ollut alkuperäisomistajan yhteystietoja, niin hänen oli mahdotonta käyttää puhelintaan toisen operaattorin verkossa.

Tieto tapauksesta leivisi nopeasti sosiaalisessa ja perinteisessä mediassa. Asiasta heränneen julkisen ihmettelyn vuoksi Sonera taipui purkamaan Stenbergin operaattorilukituksen ja on ilmoittanut muuttavansa toimintamallejaan.

Sonera on ymmärtänyt kuinka hankalaa käytetyn iPhonen omistaminen on heidän toimintamallinsa vuoksi. Sen vuoksi Sonera aikoo muuttaa puhelimen lukituksen purun automaattiseksi, jolloin riittää että puhelimen kytkee iTunes-ohjelmistoon. Toimintamalli muuttuu ensi viikosta lähtien.
Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X