PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: operaattoreiden tukiasemat  (Luettu 4206 kertaa)

rroy

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 471
  • Karma: +0/-0
operaattoreiden tukiasemat
« : Huhtikuu 01, 2011, 01:46:54 ap »
Elikkäs päivällä ajelin pitkin kylää testaillen mokkulan nopeuksia, käsittääkseni nopeus ja etenkin lähetys pitäis olla lähenpänä tukiasemaa parempi, mut ei kyllä siltä vaikuttanut. Olenko siis väärässä? Mokkula oli aina ullkoilmassa.

Lossi

  • Vieras
Vs: operaattoreiden tukiasemat
« Vastaus #1 : Huhtikuu 01, 2011, 07:35:48 ap »
Meillä on operaattorin tukiasema tuossa n. 200m päässä, ja mokkula toimii oikeestaan erinomaisen nopeesti ja tehokkaasti.
Testin vuoksi menin kaverille joka asuu hieman kauempana kokeilemaan tota mokkulaa niin meno oli melko takkuisaa, en sitten tiedä mutta kaipa toi tukiaseman läheisyys asiaan vaikuttaa. Ainakin oli myyjä kertonut tuota myydessään että vaikuttaisi.

Jame-78

  • Vieras
Vs: operaattoreiden tukiasemat
« Vastaus #2 : Huhtikuu 01, 2011, 11:33:49 ap »
Itse olen huomannut että rajoittaisivat mokkuloiden liikennettä... Nopeustestiä tehdessä omalla mokkulalla: Sisään tulee suhteellisen kivasti jos 3G niin oliskohan 4megan luokkaa... Ulospäin menevä data antaa jonkin aikaa 1megaa ja sitten tippuu 1/2 megaan. Olen testannut useita kertoja nopeustestillä ja lähes poikkeuksetta sama tarina. Sitten tein omasta koneesta dc++ hubin ja testasin pidemmän kaavan kautta tiedonsiirtonopeuksia. 1,4megaa keskimäärin tiedonsiirto nopeus niin että mokkulasta lähtee ulos ja toisella koneella olen kaverin adsl purkin takana wlan:ssa. Käskin yhden kaverin koittaa vielä nopeuksia ja sai saman 1,4 megaa keskimäärin omalle koneelleen. Tämä DNA:n omalla nopsa mokkulalla (sellaisella jossa naurettava antenni törröttää...) Eri käyttiksiä ja tehoisia koneita olen koittanut, jotka eivät juurikaan vaikuta mokkulan toimintaan. Ainoastaan nopeustestissä huomaan usein ulospäin menevän liikenteen rajoittamista.

On toki tilanteita jossa mokkula antaa noin 3 megaa ulospäin, tämä on lähinnä sellaisina hetkinä jolloin ei paljon ole GSM liikennettä. Ihan tosiasia on se että mokkulan dataliikenne on väistyvää liikennettä GSM liikenteen vuoksi. Jos ei GSM liikennettä ole niin on mokkulan onnenpäivät.

rroy

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 471
  • Karma: +0/-0
Vs: operaattoreiden tukiasemat
« Vastaus #3 : Huhtikuu 03, 2011, 03:20:40 ap »
Sonera pukkaa noin 3megaa mut lähetys takkuilee maximissaan 0.3, lähinnä siis vasteaikoja ja lähetystä yritin saada paremmaksi, mut tuloksetta. Saunalahdella sama juttu, paitsi että tulee jopa 6megaa!
En tosin teidä noista paikallisista mastoista varmuudella mikä on gsm ja mikä taas ei.... ja mikä minkäkin operaattorin...