PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Sähköautot pelastaa maailman?  (Luettu 15969 kertaa)

Jame-78

  • Vieras
Vs: Sähköautot pelastaa maailman?
« Vastaus #7 : Maaliskuu 24, 2011, 23:31:32 ip »
Olisit toki postannut linkin mistä lueskelit aiheesta... Jos nyt satuit sitä netistä lukemaan? Olis ollu hauskaa se myös lukea. Oma näkemykseni on se että siirtyminen energian säästöön ei ole niin mutkatonta. Toki vihreästi ajattelevat saavat kiksejä nähdessään sinun kulkevan saasteettomammin, silti kannustaisin istumaan alas ja hetken miettimään, pelastuuko mailma sittenkään? Ajatellaan nyt että käytössä olisi esimerkiksi 150 000 ajettu -01 Toyota. Sellasella painelee vielä ainakin toisen samanlaisen matkan ja myös 10 vuotta vielä... Se auto on puolivälissä elinkaarta, ei lopussa. Pistetäänkö se sitten paaliin ja kierrätykseen vai annetaanko autokaupassa vaihdossa? Jos annat autokaupassa vaihdossa niin joku muu jatkaa sillä autolla ajamista siitä kohtaa missä sinulla jäi ajamatta. Tässä tapauksessa se auto vain vaihtaa omistajaa, ei ole pois liikenteestä, pois saastuttamasta. Jos taas laitetaan paaliin loppuun käyttämätön auto niin sehän on energian ja luonnonvarojen haaskausta. Jos taas ajat jonkin auton loppuun ja hoidat asianmukasesti kierrätykseen niin hyvin mielin voit mun mielestä sen sähköauton ostaa...

Olit murheellinen että 2 tunnin välein pitää herätä laittaa lisää aikaa kellokytkimestä... Kyllä se nii on että siihen tolppaan tulee kyllä virtaa yleensä ihan 24/7. Yleensä on 1 pääsulake, jonka takana tolpissa 10 tai 16A nalli... Se kellokytkin on siinä poistettavissa... Silti tollasesta normi tolpasta ei saada juurikaan tarpeeksi virtaa ulos jos meinaa inhimillisessä ajassa ladata sähköauton akkua... Siihen tarvitaan vähintään 3 x 16A (voimavirta). Mielummi 3 x 32A... Sähkötrukkikin tarvitsee jo ton 16A voimavirran laturiinsa... Teoriassa saadaan tollaset virrat autojen sähkötolpille vetämällä uudet johdot niille.... Uudet pistokkeet, kellokytkimet vittuun... Sulaketauluun lisää sulakkeita...


Joo tosiaan ois pitäny laittaa linkit ja lähteet tohon. Lueskelin tota Sitikan uutta sähköautoläppää hesarin sivuilta duunissa enkä sillon ollu vielä rekisteröityny tänne. Mutta tosiaan tohon sähkötolppaan.. en tiiä onko se kellokytkin niistä poistettavissa, tai onko niitä enää edes paljon käytössä. Sanoin vaan että sillon kun itse kerrostalossa asuin niin se oli kaikissa. Ehkä tekniikka on näissäkin tolpissa ehtiny mun edelle. Mutta kuten sanoin, pidän sähköautoa varsin hyvänä ideana, en tosin tuolla hinnalla.


Teknisesti on mahdollista saada kerrostaloihinkin tolppiin tarvittavasti virtaa, jotta riittää sähköauton akkujen lataamiseen. Ei se ole ollenkaan mahdotonta, mutta nykyisillä järjestelyillä ei millää riitä. Sinne tulee 3 karvaa, pitäisi tulla 5. Sähkötolppien virrankulutus yleensä kerrostalossa kuuluu vuokraan tai vaihtoehtoisesti yhtiövastikkeeseen. Pitäisi pikkasen johdottaa uusiks, koska sähkönkulutus olisi kovempaa ja tuskin autottomat suostuisivat maksamaan naapurin "tankkausta". Lääke on tähänkin, syöttää se virta tolpalle oman sulaketaulun kautta. Näin ollen pystyisi määrittelemään omasta kämpästä käsin milloin tolpalle tulee virtaa ja milloin ei.

Omakotitalossa tämä on paljon helpompaa. Tekee oman mielensä mukaan miten tykkää sitten... Yleensä omakotitaloihin tuee 3x 25A pääsulakkeet. 3x 16A saatavissa helposti..

Edit: lainaukset kuntoon käyttäkää sitä ESIKATSELU- nappia perkele!- Bajari
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2011, 04:54:04 ap kirjoittanut Bajari »

SpiT420

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 191
  • Karma: +0/-0
Vs: Sähköautot pelastaa maailman?
« Vastaus #8 : Maaliskuu 24, 2011, 23:33:15 ip »

SpiT420

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 191
  • Karma: +0/-0

LauriKelo

  • Sr. Member
  • ***
  • Viestejä: 710
  • Karma: +0/-0
  • WTF?!?
    • Lärviläpyskä
Vs: Sähköautot pelastaa maailman?
« Vastaus #10 : Maaliskuu 24, 2011, 23:37:26 ip »
Kovin kyseenalaista on puhua sähköautojen pelastavan maailman mikäli ei samalla kannata ydinenergiaa.

Itse kannatan kumpaakin, mutta sähköautoja ei tulla näkemään liikenteessä merkittäviä määriä ennenkuin öljyn/polttoaineiden hinta meidät siihen pakottaa. Vielä toistaiseksihan nuo ovat halpaa kuin saippua, mutta se päivä tulee varmasti kun sähköllä liikkuminen on paljon edullisempaa polttomoottoriin verrattuna.

Olen aina mieluummin onnellinen kuin oikeassa.

Jame-78

  • Vieras
Vs: Sähköautot pelastaa maailman?
« Vastaus #11 : Maaliskuu 24, 2011, 23:45:12 ip »
Itekki kädetin tossa pikkase lainauksissa, mutta tällasta tää nyt on... Ite joskus suunnittelin sähköpyörätuoliin sellasta ns kapselia, jossa olis pieni moottori pyörittämässä laturia, joka antaisi lisää virtaa akuille ulkona liikkuessa ja ns kapselin saisi irroitettua helposti ja säilöttyä esim parvekkeelle... Kulkisi siis akun varassa kevyesti sisätiloissa ja tarvittaessa vois napsauttaa laturin päälle, joten pyörätuolin toimintasäde kasvais entisestään... Mulla on kyllä sopiva moottori ja voi löytyä laturikin... Pyörätuoli on vaikeempi löydettävä tässä vaiheessa....

Itse tuohon autoon palatakseni niin akut on se ongelma, niiden käyttöikä... Se on mysteeri. Kannattaa vielä odotella...

SpiT420

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 191
  • Karma: +0/-0
Vs: Sähköautot pelastaa maailman?
« Vastaus #12 : Maaliskuu 25, 2011, 00:07:00 ap »
Kovin kyseenalaista on puhua sähköautojen pelastavan maailman mikäli ei samalla kannata ydinenergiaa.

Itse kannatan kumpaakin, mutta sähköautoja ei tulla näkemään liikenteessä merkittäviä määriä ennenkuin öljyn/polttoaineiden hinta meidät siihen pakottaa. Vielä toistaiseksihan nuo ovat halpaa kuin saippua, mutta se päivä tulee varmasti kun sähköllä liikkuminen on paljon edullisempaa polttomoottoriin verrattuna.



En sanonut sähköauton pelastavan maailmaa, tai kannattavani ydinenergiaa.

Ihmettelin vaan Citroenin rohkeaa päätöstä tintata jo nyt tuolla hinnalla sähköauto markkinoille. Sitä kun tuskin ainakaan Suomen talvioloissa pahemmin testattu on. Että kuka siihen haluu 41K rahaa sijottaa.
Toki olet varmasti siinä oikeassa, kuten itsekkin sanoin, että jossain vaiheessa tulee tämäkin yleistymään kun vaihtoehdot alkaa käymään vähiin. Mutta se päivä ei ole tänään eikä vielä ensi vuonnakaaan.

Ja ydinvoimaa kannatan, miksi en kannattaisi. En tosin kannata halpapaska Ranskisvoimilla rakennettuja voimaloita. Oltasiko siellä patonkimaassa laskettu jo sen varaan että kun niitä Ranskamalli voimaloita jo Suomeenki pykätään, nii mesin sähkösitikkaki kaupaks.

Mene ja tiedä, itse en tiedä :)

janne_k_i

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 65
  • Karma: +0/-0
Vs: Sähköautot pelastaa maailman?
« Vastaus #13 : Maaliskuu 25, 2011, 01:29:46 ap »
Totta on, että sähköauto on AJOSSA päästötön, mutta jos pitää ajaa Inkoota kaikilla neljällä yksiköllä näiden sähköautojen lataamiseksi, niin lieneeköhän asia aivan noinkaan...

Sähkö on täysin puhdasta energiaa joka tulee töpselistä.  :P