PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Näin KELA kyykyttää Sinua  (Luettu 39753 kertaa)

atpanula

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1561
  • Karma: +0/-0
    • Omat sivut
Näin KELA kyykyttää Sinua
« : Marraskuu 11, 2010, 00:08:59 ap »
Sen vitun työelämävalmennuksen takia viimeisin työmarkkinatukeni tuli 27.10. ja oli kolmen viikon raha.

Nyt TMT:tä pitää hakea uudestaan eli se alkuhaku siis, ei ilmoitusta työttömyysajasta.

Kelan sivuilta sattui silmään, että uusien TMT-hakemusten käsittelyajat on kuukauden verran, kun tavoitetaso on viikko. Elikkä tolla kolmen viikon rahallako pitäisi ostaa ruoat joulukuun puoleen väliin asti? Yleensä noi kelan kuukaudetkin on vähän mitä sattuu, eli voi olla mitä tahansa 4-8 viikkoon...

Sellainen hauska juttu vielä, että ensimmäinen TMT maksetaan aina kahdelta viikolta, vaikka olisi odotellut ja jättänyt hakemuksen koko kuulta! Eilen olisi siis "pitänyt" tulla parin viikon raha ja yksi viikko jemmaan siihen ensimmäiseen täyteen ilmoitukseen. Nytpä ollaan kusessa kun ei saa mistään mitään ja vuokra maksussa normi tyyliin tämän kuun vaihteessa. Asumistuki ja toimeentulotuki edes yhdessä ei riitä vuokranmaksuun.

Hoidan tästä palautteet eteenpäin ja vähän lisätöitä sinne kelaan normaaliin kantelutyyliin, ensin pitää kuitenkin käydä kelan konttorilla kysymässä päivän kootut selitykset. Ei voi nimittäin olla niin, että perusturvaetuuden maksu keskeytyy kun käy työvoimapoliittisessa toimenpiteessä ja hoitaa hommansa.

Kiitos Hyssälä, kiitos Sata-komitea!


Niiskutti

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 499
  • Karma: +0/-0
Vs: Näin KELA kyykyttää Sinua
« Vastaus #1 : Marraskuu 11, 2010, 00:50:08 ap »
Ilmottauduin kans työttömäksi 1.6.2010 ja sain ensimmäiset rahat muistaakseni joskus heinäkuun puolivälissä. Edellisen kerran olin saanut rahaa 4.toukokuuta. Oli pitkiä päiviä odottaessa.

Sen vitun työelämävalmennuksen takia viimeisin työmarkkinatukeni tuli 27.10. ja oli kolmen viikon raha.

Nyt TMT:tä pitää hakea uudestaan eli se alkuhaku siis, ei ilmoitusta työttömyysajasta.

Kelan sivuilta sattui silmään, että uusien TMT-hakemusten käsittelyajat on kuukauden verran, kun tavoitetaso on viikko.

Älä *!%¤#"@*!!! Olen myös tee-ee-vee:ssa nyt.. "kiva" tietää etukäteen mitä on tulossa, kun homma loppuu. Vaikka juuri tänään luin "ilouutisen" siitä, että TMT:n tarveharkinnan tulorajoja korotetaan. Se piristi...vähän...

Muistaakseni TMT-hakemusten käsittelyajat ei ole koskaan olleet tuolla tavoitetasolla. Olen seurannut asiaa noin vuodesta 2001 lähtien, aina välillä joltain tutulta kuullut kauanko kestää yms.


Hoidan tästä palautteet eteenpäin ja vähän lisätöitä sinne kelaan normaaliin kantelutyyliin, ensin pitää kuitenkin käydä kelan konttorilla kysymässä päivän kootut selitykset. Ei voi nimittäin olla niin, että perusturvaetuuden maksu keskeytyy kun käy työvoimapoliittisessa toimenpiteessä ja hoitaa hommansa.

Kiitos Hyssälä, kiitos Sata-komitea!


Kiitos atpanula, että jaksat taistella (meidän muidenkin puolesta) vaikka oletkin "kela-koneistossa", jossa rattaat pyörivät erittäin hitaasti! Älä luovuta!

atpanula

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1561
  • Karma: +0/-0
    • Omat sivut
Vs: Näin KELA kyykyttää Sinua
« Vastaus #2 : Marraskuu 11, 2010, 02:35:44 ap »
Lämmöllä muistelen niitä aikoja kun rahat saatiin liiton kassasta. Taisi pari 500 päivän pumpsia tulla sieltäkin pikku hiljaa täyteen... Ja nyt 1165 päivää yhdenjaksoisesti työmarkkinatuella.

Ei ollut nimittäin liiton rahoilla sen helpompaa vaan aina sama juttu - töihin, työtodistuksen kanssa työkkäriin ja sitten kassabyrokratia. Taisi ne käsittelyajat olla samanlaisia sielläkin (Paperiliiton työttömyyskassa).

Silloin oli se etu, että kun työt loppui niin sai lomarahat käteen ja niillä pärjäsi ensimmäisiin päivärahoihin asti. Tosin pitämättömät lomat jaksotetaan eli vähennetään aina korvauksista, mutta saipahan ainakin homman rullaamaan jouhevasti. Nyt kun olet PA eli perse auki niin siinäpähän kanssa olet ja päivät tuntuu pitkiltä odotellessa.

Hyssälälle lähti viestiä, katsotaan mitä hän tuumailee asiasta.

lammassaari

  • Sr. Member
  • ***
  • Viestejä: 779
  • Karma: +0/-0
Vs: Näin KELA kyykyttää Sinua
« Vastaus #3 : Marraskuu 11, 2010, 09:29:55 ap »
Turhaan laittelet noita viestejä johtajille, kyllä se laki on sama kaikille, ja lakien ja säädösten mukaan kelakin toimii.

Kelan sivuilla erittäin hyvin selitetty kaikki asiat, ne kannattaa käydä lukemassa, ja kun vielä lukemisen lisäksi ymmärtää lukemansa, asiat

eivät tule yllätyksenä jälkeenpäin.  Itse olen aina kysynyt kun työvoimatoimistosta laitettu tai itse hakenut työvoimapoliittisiin

toimenpiteisiin, mitä toimepiteitä tulee, tehdä, jotta työttömyysturva pysyy voimassa. Ei tule tuollaisia yllätyksiä.

Eikkös siinä kelan kuukausittaisessa "tuntilapussa" ole monta kohtaa ja yhtenä se missä ilmoitetaan tuon valmennukseen tulo/meno.

Joo niin se menee uusi hakemus tehtävä, mutta ainakin itsellä viikossa ovat käsitelleet, verkon kautta nopein tie kait.

Kannattaa, sitten hakea sosiaalitoimistosta apuja, jos hakemuksen käsittelyaika venyy.
EU:n alueelta ostettavien tuotteiden hintaan ei lisätä veroja eikä tullimaksuja.

barbarossa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
  • Karma: +0/-0
Vs: Näin KELA kyykyttää Sinua
« Vastaus #4 : Marraskuu 11, 2010, 09:36:03 ap »
atpanula jos saan kysyä minkä takia ylipäätään joudut käyttämään yhteiskunnan palveluita elämiseen? henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että vähän joutuu vaivaa näkemään sen eteen että saa elellä muiden kukkarolla.

atpanula

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1561
  • Karma: +0/-0
    • Omat sivut
Vs: Näin KELA kyykyttää Sinua
« Vastaus #5 : Marraskuu 11, 2010, 11:22:06 ap »
Turhaan laittelet noita viestejä johtajille, kyllä se laki on sama kaikille, ja lakien ja säädösten mukaan kelakin toimii.

Kelan sivuilla erittäin hyvin selitetty kaikki asiat, ne kannattaa käydä lukemassa, ja kun vielä lukemisen lisäksi ymmärtää lukemansa, asiat eivät tule yllätyksenä jälkeenpäin.  Itse olen aina kysynyt kun työvoimatoimistosta laitettu tai itse hakenut työvoimapoliittisiin
toimenpiteisiin, mitä toimepiteitä tulee, tehdä, jotta työttömyysturva pysyy voimassa. Ei tule tuollaisia yllätyksiä.

No minulla pysyy työttömyysturva voimassa eihän siinä mitään. Miksi vain tällainen järjetön byrokratialoukku on järjestetty on päivän polttava kysymys. Et sinäkään olisi voinut tätä järjestää niin että saisit jatkuvalla syötöllä turvaa vaikka kuinka selität että etukäteen ja lässyn lässyn. Hyssälä on ITSE ministeriaikoinaan sanonut ääneen että kirveellä olis töitä, tämän takia mm. SATA-komitea perustettiin.

atpanula

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1561
  • Karma: +0/-0
    • Omat sivut
Vs: Näin KELA kyykyttää Sinua
« Vastaus #6 : Marraskuu 11, 2010, 11:27:10 ap »
atpanula jos saan kysyä minkä takia ylipäätään joudut käyttämään yhteiskunnan palveluita elämiseen? henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että vähän joutuu vaivaa näkemään sen eteen että saa elellä muiden kukkarolla.

Onko se jonkun etu että joudun nyt käyttämään useiden eri viranomaisten aikaa tämän asian selvittämiseen. Vaikka jätetään nuo kanteluhommat ym. vähän sivummalle, niin joku virkamies siellä tekee täysin turhan päätöksen ja muut joutuu odottamaan sitä kun jono on pitkä. Perusturvayksikköön tulee myös lisätöitä täysin jonniinjoutavan asian vuoksi.

Näin se menee, että meillä kaikilla on perusturva. Varsinkin kun olen käynyt yhteiskunnan pakottamissa palkattomissa töissä, tuntuu ikävältä että joutuu sitten sumplimaan asioitaan jonkun kuukauden ajan. Oletko muuten kokoomuslainen tai joku muu apinaporvari?