PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Sata euroa kuukaudessa ruokiin?  (Luettu 6839 kertaa)

Panda

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 233
  • Karma: +0/-0
Vs: Sata euroa kuukaudessa ruokiin?
« Vastaus #7 : Elokuu 24, 2010, 04:50:52 ap »
Itse ostan makaroonia riisiä ja ranskalaisia makkaraa lihalientä kaupasta.
Muuta en edes osta.
Siihen tietty päälle mitä roskiksesta voi löytyä.

Mitä on Viherahon pata ilman iloisen kalan kalapuikkoja ???

fingers

  • Full Member
  • ****
  • Viestejä: 1361
  • Karma: +0/-0
  • capox
Vs: Sata euroa kuukaudessa ruokiin?
« Vastaus #8 : Elokuu 26, 2010, 12:04:47 ip »
Yksi satanen, kauppaan vai omaantaskuun.

100€?
Eihän se iso raha ole, mutta jos tuohon perustarpeeseen, suola, voi, jauhot ja kahvi, niin Suomen luonto tarjoaa monenlaista lisäravintoa ja ihan ilmaiseksi.

Siltä saa perunan lisäksi, kaalit, porkkanat + muut juurekset, marjat, sienet, riistaa ja vesistä kalaa, puutarhasta hedelmät.

Niin, ei kerrostalonpihasta.
Moni kaupunki ja kunta vuokraa peltoja, palstaviljelyyn josta saa jo hyvän lisän kk.si/vuosimenoihin -tasaamaan talousrahoja.

Mutta kuten tuossa Pasin, niin monessa kirjoituksessa ja tubipätkässäkin saa nähdä, niin makarylliä ja kalapuikkoa se siellä keittelee, lihalientä ja nagaa joukkoon jatkoksi.
Pasikin heittää verkot tai katiskan Vesijärveen yöksi ja jos ei itse pysty, niin kalakaveri löytyy aina, vaikka talvikalastukseen ja jos ei itse sitä syö, niin aina on kalakaupassa jonoja.

Itse kerään ja kasvatan, kaikenlaista ja käytän myös ruuanvalmistukseen. Eikä nyt sillä, että olisin pakoitettu siihen, vaan koska tykkään luontaisesta ravinnosta, en keinotekoisista ja valmisruuasta.
Muussi tehdään oikeista perunoista -itse keittämällä ja survomalla, eikä mitään mummonmuusia tehtaan-/kaupanpaketista.

Onhan noita pakastejuureksia ja -vihanneksia, mutta kun syksyllä korjaat sadon, säilytät kellarissa ja talven aikaa käytät hyväksi, niin kyllä se on parasta, mitä voikaan olla.

Kaasutetut juurekset, miltä ne maistuu -ei miltään, kuivia tikkuja esim. porkkanat, vaikka ovatkin suomalaisia.

Entä pakastemarjat, tuovat esim. jostain Puolasta, mansikat ja vadelmat. Kotimaiset metsästä tai pellolta kerättynä ja säilytettynä, ilman mitään E-aineita.
Ehtaa energiaa ja vitamiineja.
Eikä juurikaan maksa, keräämällä itse -jopa kasvattamalla itse.


En oikein tiedä, missä vaiheessa tuo luonnon hyväksikäyttö yksityisillä kotitalouksilla on jäänyt, ettei enää mennä metsään ja kerätä luonnonantimia.

Kaverini Tohmajärvellä, kun käyn siellä kerta/kaksi vuodessa, niin aina tulee hirveä ja possua kulma mukaan,
Rovaniemeltä sitten poroa (hintaa ei tule kuin matkakulut). Kaverit sanoovatkin, leikkisästi "käveli taas liian läheltä pihhoo" :)

-no, en kyllä mene sanomaan, että mitään salakaatajia olisivat, mutta joka kyläreissu on tuo pala lohjennut.
Anoppi käy valtauksillaan, lapissa. Mukaan ja matkaan, niin sieltä saa marjoja -mitä ei ihan joka suolla kasvakaan. Sekin olisi sitä arvokasta, josta maksetaan, kuten sienistä.

Tatit ovat italialaisten herkkua, niitä menee tonnikaupalla vientiin -ostajat ajaa vaikka pihalle, kun vaan kerätää ja myydään, sama on puolukan ja mustikan kanssa.

Pohjanmaalla on kavereita jotka kiertävät ympäri Suomea ostamassa -lehdissä ilmoituksia.
Tiedän niin monen tekevän ja se tulo on verotonta. Summia sen mukaan mitä kukakin tekee, niin suurimmat määrät (mitä olen itse nähnyt ominsilmin kuitatuksi) niin 12-13.ooo€ kesässä (marjoista ja sienistä) eivätkä olleet mitään taimaalaisia poimijoita.

Pasikin, pärekori käteen ja sienimetsään, saat liikuntaa ja tulojakin. Rontista sieni- ja tryffelikoira, niin rikastut. :D

Hienoa olla työtön -sanovat monet keski-ikäiset pariskunnat -työttömäksi jääneetkin, jotka käyvät hyödyntämässä metsiämme.



Niin, tuo sata euroa kaupunkilaiselle, joka ei osaa tehdä muutakuin mikroevästä -ei riitä kuin viikoksi, jos edes siksi aikaa.
Itse asun Lahdessa melko lähellä keskustaa, mutta hyödynnän koko Suomen satoa -eripuolilta maata. Järviä, vesku ja päijänne, jota helsingiläiset juovat ja johon minä kuseskelen veneestä, tosin syön kyllä päijänteen lohta ja jänkäkoiraa, joten ne mineraalit mitä kusen, käytän myös itse hyväkseni. :D
Jos ei mitään opittu Aatulta, niin opit uusiksi, aate on se mikä elää.