PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Pitääkö itse rakentaa aggregaatti?  (Luettu 8855 kertaa)

Jame-78

  • Vieras
Pitääkö itse rakentaa aggregaatti?
« : Elokuu 02, 2010, 00:02:10 ap »
Mielessä on pyörinyt pelle pelottomana rakentaa aggregaatti. Nyt tarvii pikkasen neuvoa ja faktaa. Ajalltelin käyttää moottorina joko polttomoottorikäyttöistä siimaleikkurin konetta (n.5h käytetty eli uutta vastaava) en tarkkaan tiedä kuutioita enkä tehoa tai vaihtoehtoisesti mopon 50cc konetta josta irtoo noin 6kW (ilmeisesti kampiakselilta mitattuna). Virran tuottamiseen ajattelin käyttää esim auton laturia, noin 85A?

Nyt alkaa kyselyä satelemaan. Paljonko auton laturin pitää kiertää jotta antaa max tehot ulos? Nyt pitää muistaa että autossa laturi pyörii kovemmin kuin kone, koska kampiakselin päässä oleva hihnapyörä on isompi kuin laturin päässä oleva. Itse en uskoisi laturin max tuoton tarvitsevan moottorin max kierroksia, koska autossa se tyhjäkäynnilläkin tuottaa tarvittavan virran pitääkseen auton käynnissä ja valot päällä sekä mahdolliset muut oheisvermeet.

Kuinka tehokas kone vaaditaan pyörittämään suunnilleen 100A laturia, joka antaa 100% itsestään ulos? Käytännössä laturista tulisi ulos 12V (eli noin 14-15V) Riittäisikö polttomoottorikäyttöisen siimaleikkurin kone vai olisiko mopon kone tähän parempi? Epäilisin siimaleikkurin koneen pyörivän noin 3 000rpm ja mopon jotain 6 000rpm. Lieneekö parasta muuttaa hiukan välityssuhdetta moottorin ja laturin välille? Laturi kyllä kestää helposti 10 000rpm, mutta käsittääkseni ei tarvitse niin paljon.

Seuraavaksi muutetaan 12V / 100A -> 230V verkkovirraksi. Invertteri lienee järkevin laite tähän, epäilen että useampi pitää olla. Sellaisia tupakansytyttimeen laitettavia on kyllä kaupassa, mutta olisiko tähän joku järkevämpi ratkaisu? Sellaista tupakansytyttimeen / akkuun liitettävää oon testannu ja hyvin jaksoi nykypäivän läppäriä pyörittää ja niitä on useamman eri kokoista.

Nyt päästään itse aiheeseen: Riittääkö tuollaisesta ~100A laturista ja muutamasta invertteristä riittävästi virtaa esim pasiradion liikkuvan mobiilin tarpeiksi? Niin ja onko tuollaisella systeemillä saatu virta niin hyvälaatuista että kelpaa myös pöytäkoneen virtalähteelle ja näytölle yms vermeille. Ei oo kivaa jos tuleekin jotain törkeetä virtaa et hajoittais laitteistoa. Joku virrasta enemmän tietävä vois vähän opastaa. Moottoreita on, latureita saattaa löytyä romikselta tai vaikka ihan omista nurkista. tai jotain. Millaisia mietteitä herätti?

TV:stä tuttu Arto

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1633
  • Karma: +0/-0
  • SäteilyIONI eroosiotaivaita by TVO/Forttum.
Vs: Pitääkö itse rakentaa aggregaatti?
« Vastaus #1 : Elokuu 07, 2010, 20:40:28 ip »
-Jaasoo ja HETI kun pitäisi varsinaisesta tekniikasta jiotain tietää niin mykkyyttä ttäällä lykkää. Tuskin edes yllätys.

No pistetään siis jotain viitekehystä kaverille myös ammattilaiselta, kun ydinlobbbareilta ei t u n n e t u s t i  ymmärrystä irtoa. Eli jos haluat selvittää auton laturin huippuantotehot niin muuta kun auton koneeseen tako, volttimittari ja amppeerimittari ja ajamaan kierroksia pykälittän nostellen miten genuna pyörii piikkitehoihinsa. Yleisnäppituntuma on tietysti, että mitä enemmän kierroksia ja tehoja sitä enemmän laturista piisaa. Toki katto tulee tehosannostaan vastaan, josta ei tuotto enää juuri muutu. Vaihtosähkölaturi toki lataa jo ihan tyhjäkäyntikierroksillaankin.

-100A* n. 14V* hyötysuhde= likimain 1,7kW.

-10 000< r/min on kyllä liikaa. Näppituntumana likimain puolet pois. Invertterin tehon tietty pitää ylittää kulutuksen tarpeet. Juu tuollainen perushakkuri-invertteri tuollaiselle esittämäsi laitteen tehontarpeeseen siis luokkaa 1,5kW. Jos tehon tarvetta vastaavaa yksittäistä invertteriä et saa niin toki voit mitoittaa montakin invertteriä rinnan käyttelytarpeen mukaan. Invertterin TEHO ei toki suoraan nosta jännitteitä ja ylimääräisen virran syöttökyvyn kanssa ei ongelmaa alikuormatehostakaan tule.

-Ylipäätään oletan sun tietävän sähkötekniikasta arvaten vähän. Eli jänniten määrää virran ja NIMENOMAAN ylijännite, tai piikijännitteet on se joka tuhoaa laitteesi, jos on tuhotakseen. Toki ALImitoitettu invertteri ei saa olla, eli antotehon watteina tulee aina ylittää kulutuksen ottotehot, jottei laite mene polvilleen.  Invertteri rajaa kyllä jännitteet, joka sen tehtävänäkj on. Virta tulee tosiaan laitteen tehojen mukaan sitten kuorman kaavalla I = U/R, josta teho lasketaan W= I* U (Voltteina).
sfnet.keskustelu.energia

16,17, 18.11.2010 mumeroisarjat 300-310 > 610-620.
+Korjattu SUPO:n jäljiltä, Päivitys 24.11.2010.
http://sfnet.fi/group.php?id=27984&newsgroup=sfnet.keskustelu.energia&sid=
Tuosta vaan eteenpäin. . .

Jame-78

  • Vieras
Vs: Pitääkö itse rakentaa aggregaatti?
« Vastaus #2 : Elokuu 09, 2010, 00:09:44 ap »
Osittain ymmärsin ja osittain meni yli hilseen. Ymmärrän toki sähköstä jotain, perusteet ja pikkasen päälle. Otin tänään mopon pois nettimotosta myynnistä ja ajattelin alkaa paskartelemaan aggregaattia sen myllystä. Ei kellekkää kelvannu 250eurolla -99 Peugeot Trekkeri 17 000 ajettu moposkootteri ja itellä ei oo postilaatikolle ajamista kummempaa ajohalua tuolle laitokselle niin pistelläänpä sitten palasiksi. Uskoisin sen jaksavan pyörittää suhteellisen hyvin kolmea auton laturia. Toki myllystä pitää poistaa kurit, jotka haittaavat tehoja.

Suurin osa latureista lienee vaihtovirtalatureita, vaikka antavatkin tasavirtaa ulos akulle... Nämä pyörimisnopeudet yms diipadaapat taitaa olla sellaisia asioita jotka pitää kokeilla. Ei ole kauheesti käryä paljonko tuollainen mopon kone kiertää kuristamattomana, veikkaisin jotain 6000rpm tai vastaavaa ja uskoisin että 1:1 välitykset koneesta laturille lieneisivät kohtuulliset, vaikkakin auton konepellin alla hihnapyörillä on laturin kierroksia korotettu nähden koneen pyörimisnopeuteen, mutta autolla kun ei ajetakkaan täysillä kierroksilla pääsääntöisesti ja virtaa riittää silti.

Huvittuneena joskus katselen kuinka poikaset on rakennelleet autoihinsa hifejä. Konepellin alla 1kpl n60A latureita ja takaluukussa 3kpl 1kW vahvistimia. Joskus olen kysellykkin että millä laturilla? ja kauanko meinaa kuulo säilyä? No mutta se on eri asia. Omalle aparaatille oon jo löytänyt monta käyttötarkoitusta vaikka ei ole vielä alettu rakentamaan. Kaupoissa kun on myynnissä sähkökäyttöisiä perämoottoreita, jotka toimivat akulla, niin tuollainen olisi hyvä kaverina jos akku sattuu loppumaan, ei muuta kun kone käymään niin jaksaa taas sähköperämoottori pyöriä ja akkukin latautuu. Talvella jos on auton kanssa käynnistysongelmia niin tuollainen antaa rajusti virtaa ja vaikka pasiradion liikkuvaan lähetysautoon virtalähteeksi, jolloin ei olisi enää sähköstä kiinni, vaan siitä että alue on 3G aluetta.


TV:stä tuttu Arto

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1633
  • Karma: +0/-0
  • SäteilyIONI eroosiotaivaita by TVO/Forttum.
Vs: Pitääkö itse rakentaa aggregaatti?
« Vastaus #3 : Elokuu 09, 2010, 12:15:05 ip »
Niin jotta mopolla nassautat tarvetehot? Äkkiseltään i h a n toimiva setti noin. Kunhan teet vetohihnapukit ja muut toimivaan linjaansa ja suojaat liikuvat osat riittävästi itsellesi turvallisisiksi käyttää. Ja hei tosiaan invertin päästä sitten iroo myös "kuolettavat" jännitetasot myös!

Vaihtovirtalaturissa on kolmivaihevaihtovirtakäämit, jotka sitten tasasuunnataan tasavirraksi ja ajetaan läpi laitteeseen kuuluvalla virranrajoitinmotikalla. Joka PITÄÄ sitten systeemissäsikin olla! Tai ylivirtalatauksilla ylikiehutat akkusi paskaksi.

Juu en minäKÄÄN kyllä tajua miksi pitää ajattaa bo ööraan elinikävammaksi TINNITUKSET ja vajaakuuloisuuksiatieten loppuelämäkseen kilowattiluokkaisilla stereobuustereillaan? Mutta eipä sitä järkeä ole YDIN-sikaniskoilla edes vanhempana! Joten kait se on perintönä sulaa tyhmyyden geneettistä itsetuhoviettiä ihmistyperyyksin tuhota KAIKKI ympäriltään. Hei. . ja ei sitäKÄÄN typeryyslajistoa tarvitse i t s e   hyväksyä saati ymmärtää oikeaksi. Ei vaikka sua valovuosia tyhmemmät tampiot tuputtais ympäriltä suu vaahdossa.
    ________________________________________________________________________
sfnet.keskustelu.energia

16,17, 18.11.2010 mumeroisarjat 300-310 > 610-620.
+Korjattu SUPO:n jäljiltä, Päivitys 24.11.2010.
http://sfnet.fi/group.php?id=27984&newsgroup=sfnet.keskustelu.energia&sid=
Tuosta vaan eteenpäin. . .