En nyt viitsi linkkiä laittaa, ihan viittaan päivän uutisointtiin.
Oma näkemyseni on se ettei venakojen hiilissä ole palamatonta mineraalia joukossa vaan kyse on suojamuurista ja sen etäisyydestä ja nyky-Suomessa sen puuttesta.
Eli myydään alle nyrkinkokoista murikkaa vedoten puuttuvaan turvainfrasturktuuiin.
Kun aikanaan Suomessa hiilivetureilla liikennöinti hoidettiin niin jokaisen radan varressa oli kivimuuri, jonka tehtä oli estää sen maastopalon, jonka ohikiitävä veturi sytytti, leviämästä ympäristöön.
Lopulta kun määrärahat, tämän palovallin ylläpitoon ehtyivät, sijoitettiin jokaisen Suomessa käytetyn hiiliveturin savupiipuun kaksoisritilä, joka esti kipunoiden lentämisen maastoon.
En toki itse, mutta aikalaiset kertoivat tehneensä jäätuuralla reikiä näihin katiskoihin jotta saivat veturin siihen suorituskykyyn takaisin, mihin aikatauluttajat olivat ne kellottaneet.