PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Oikeusasiamies Paunio ... Kovaosaisille erityinen tukiohjelma  (Luettu 2139 kertaa)

pave

  • Vieras
Oikeusasiamies Paunio ... Kovaosaisille erityinen tukiohjelma
« : Joulukuu 25, 2009, 17:14:48 ip »
Helppoahan se nyt on HEITELLÄ prkl eläkkeelle jäävä pskapää !



Oikeusasiamies Paunio: Kovaosaisille erityinen tukiohjelma
julkaistu tänään klo 17:00


Ylen sivuilta


Eduskunnan oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio patistaa julkista valtaa pitämään parempaa huolta kansan kovaosaisista.

- Maan hiljaiset tarvitsevat erityisturvaa, sillä he itse eivät jaksa pitää puoliaan.

Vuodenvaihteessa eläkkeelle jäävä Paunio on seurannut suomalaista yhteiskuntaa laillisuusvalvojana jo vuosikymmenten ajan. Paunio on aina ollut erityisen kiinnostunut sekä sosiaaliturvaan että terveydenhuoltoon liittyvistä oikeusongelmista.
Työtöntä nöyryytetään

Paunion mukaan nykyjärjestelmämme nöyryyttää työttömiä.

- Työttömän toimeentulo on niukkaa. Hän joutuu kulkemaan luukulta luukulle, hakemaan etuuksia, laskemaan rahoja, keräämään kuitteja, raportoimaan.

- Työttömän arki byrokratian rattaissa on kohtuuttoman raakaa, Paunio sanoo.
Vanhukset turvattomia

Monet vanhukset kokevat yksinäisyyttä ja turvattomuutta.

- Olen työssäni kohdannut jatkuvasti sairaita vanhuksia, jotka sinnittelevät epätoivoisesti kotona.

- Usein vanhukset joutuvat palvelukierteeseen. He joutuvat päivystyspoliklinikoille, tulevat takaisin, ja palaavat päivystykseen. Kukaan ei ota heistä kokonaisvastuuta.
Lapsi kodin päihdeongelman suurin uhri

Oikeusasiamies Paunio muistuttaa, että huostaanottojen määrä vain kasvaa ja kasvaa.

- Perheissä on päihdeongelmia, mielenterveysongelmia, väkivaltaa.

- Olen huolissani päihdeongelmien lisääntymisestä. Päihteet ovat monenkin ongelman taustalla, mutta poikkeuksellisen traagista on se, kun lapsi menettää omat vanhempansa alkoholille ja muille huumeille.
Maan hiljaiset tarvitsevat puolustajia

Yhteiskuntamme vähävoimaisimmat eivät pärjää arjen kamppailuissa omin voimin. He tarvitsevat tukea.

- Mielenterveysongelmaiset, asunnottomat, vammaiset ja sairaat, heikkokuntoiset vanhukset, Paunio luettelee.

- Yksi heikkovoimaisten ryhmä ovat myös pakolaislapset, yksin maahan tulevat pakolaislapset.

- Nämä maan hiljaiset eivät jaksa pitää puoliaan. Meidän on astuttava heidän tuekseen.
Julkisen vallan ryhdistäydyttävä

Oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio korostaa, että viimekätinen vastuu kovaosaisista on julkisella vallalla.

- Yhteisvastuu merkitsee minulle, laillisuusvalvojalle, sitä, että julkinen valta kantaa vastuun maan hiljaisista.

- Tietysti meillä itse kullakin on myös oma vastuumme itsestämme, läheisistämme ja naapureistamme.

- Mutta julkisella vallalla on aina perimmäinen vastuu siitä, että kaikkien perus- ja ihmisoikeudet toteutuvat. Julkisen vallan on laadittava selkeä toimintaohjelma siitä, kuinka näitä ongelmia ratkaistaan tässä yhteiskunnassa.