PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Huumaavien lääkkeiden tarpeeton? käyttö  (Luettu 6266 kertaa)

Tertzi

  • Full Member
  • ****
  • Viestejä: 1256
  • Karma: +0/-0
Huumaavien lääkkeiden tarpeeton? käyttö
« : Marraskuu 02, 2009, 15:09:00 ip »
Itse alkoholistin lapsena edustan sitä mielipidettä että olen jyrkästi kaikkia päihteitä/huumausaineita vastaan enkä näe niiden käyttämisessä juurikaan mitään hyvää. Kun nyt kuitenkin kannabiskeskustelussa tuli esille kannabiksen lääkkeenomainen käyttö, voisin jakaa oman kokemukseni asiasta joka ei nyt varsinaisesti liity juuri kannabikseen, mutta muuten huumaaviin lääkeaineisiin.

Kannabiskeskustelussa minusta on merkillepantavaa se, että kannabiksen mahdollista lääkekäyttöä käytetään ikäänkuin eräänlaisena "pössyttelijöiden" keppihevosena, vaikka heillä ei varmaankaan ole minkäänlaista kokemusta pitkäaikaisesta kroonisesta kiputalasta ja elämisestä sen kanssa. Minusta onkin aika epärehellistä että viihdekäyttöä puolustavat ajavat asiaansa sairaiden ihmisten nimissä.

Pitkäaikainen jatkuva kipu on asia, jonka lievittämiskeinoja voi lääketieteellisessä mielessä miettiä ja tutkia, mutta varsinaisen potilaiden huumaamisen käyttämistä pidän ääritapauksena, ja harvemmat taitavat kärsiä näin vaikeista sairauksista, mutta heidän kohdallaan ehkä kannabista voisi pohtia siinä tapauksessa jos sen käyttö on tarkasti lääketieteellisesti tutkittu punniten sen käytön edut ja haitat ja tarpeellisuuden sairauden lievittämiseksi olettaen että siihen mennessä on jo muut keinot kokeiltu. Pidän tätä kuitenkin hyvin vahvasti eri asiana kuin mitä kannabiksen laillistamisen puolesta puhujat ajavat. Itse teen siis saman eron kuin perinteisessä koulujen päihdevalistuksessa kun puhutaan päihteiden väärinkäytöstä. Mielestäni ainoita oikeita tapoja missä voisin pitää aineen käyttämistä perusteltuna olisi juuri tuollainen pitkäaikainen sietämätön kiputila.

Asia johon haluaisin puuttua tässä keskustelussa, ja josta on aina sillointällöin lehtikirjoituksissa mainittu on sairaaloissa ja hoitolaitoksissa käytettävä tarpeeton huumaavien lääkkeiden antaminen potilaille. Syinä tähän voivat olla henkilökunnan vähäisyys, kiireellisyys tai ylipäätään se, että ei haluta nähdä vaivaa potilaiden kohtaamiseen vaan hoitotoimenpiteet suoritetaan mekaanisesti ja rutiininomaisesti ja hoitohenkilökunnan oman työn helpottamiseksi potilaille annetaan huumaavia lääkkeitä ilman että edes välttämättä kysytään potilaalta haluavatko he niitä ja yhdessä keskustellaan niiden eduista ja haitoista ja siitä miksi niitä käytetään ja ovatko ne ylipäänsä edes tarpeen.

Itse lapsena olen muutaman kerran ollut sairaalahoidossa missä minulle on annettu kortisonipistoksen yhteydessä huumaavaa lääkitystä. En tietysti lapsena sitä osannut kyseenalaistaa, ja koska se oli talon tapa, ajattelin että se kuuluu asiaan. Eikä siitä lasten kanssa edes keskusteltu. Otat tai itket ja otat.

Vasta nyt lehdissäkin käydyn vanhustenhoitoa koskevan keskustelun myötä olen alkanut kyseenalaistaa tuota lastenosaston hoitokäytäntöä. Tosiasia on se, että aikuisille ei tuota vaihtoehtoa ole edes tarjottu, siis niille joiden tiedän käyvän silloin tällöin ottamassa kortisonipiikin. Jostain syystä tämä käytäntö oli siis vain lastenosastolla. Tietysti kun siihen tottui niin oli aluksi vaikea hyväksyä että tuota lääkettä ei anneta aikuisille, mutta huomasin että se oli varmaankin tarpeetonta.

Miksi sitä sitten käytettiin nimenomaan lapsille. En tiedä olenko oikeassa, mutta näkisin näissä tapauksissa joissa on puhuttu kannabiksen mahdollisesta käytöstä pitkäaikaissairaan kipupotilaan hoidosssa, että painopiste on nimenomaan potilaan omassa kokemuksessa ja omassa tahdossa niin että pyritään lievittämään kipua tällä tavalla siinä tapauksessa että muut keinot eivät auta.

Nyt olen kuitenkin tullut siihen tulokseen että lastenosaston menettelyssä saattoi pitkälti olla kysymys ainoastaan lääkäreiden oman työn helpottamisesta, koska heille oli helpompaa käsitellä "rauhoitettua" lasta kuin oikeasti kohdata lasta hoitotilanteessa niin että siitä olisi syntynyt potilaalle turvallinen olotila jolloin mitään ylimääräisiä lääkkeitä ei olisi tarvittu. Tämä sama ilmiö siis ilmeisesti koskee myös vanhustenhoitoa.
On paljon vaikeampaa iskeä toisen päähän ajatus kuin kirves.

Hankkija

  • Vieras
Vs: Huumaavien lääkkeiden tarpeeton? käyttö
« Vastaus #1 : Marraskuu 02, 2009, 15:39:15 ip »
Itse sain aikoinaan sairaalassa yhdessä vuorokaudessa 140mg diapamia oraalisuspensiona todella vaikeisiin alkoholin vieroitusoireisiin. 2 viikon putki kossua ja kolaa oli takana enkä syönyt tuona aikana juurikaan mitään. Tosi kova oli tuo määrä, mutta olisin muuten varmaan kuollut niin pakko oli antaa. Nyt jos tollanen määrä annettais ni olisi varmasti taju kankaalla ymv..

Hankkija

  • Vieras
Vs: Huumaavien lääkkeiden tarpeeton? käyttö
« Vastaus #2 : Marraskuu 02, 2009, 17:19:27 ip »

Itse lapsena olen muutaman kerran ollut sairaalahoidossa missä minulle on annettu kortisonipistoksen yhteydessä huumaavaa lääkitystä. En tietysti lapsena sitä osannut kyseenalaistaa, ja koska se oli talon tapa, ajattelin että se kuuluu asiaan. Eikä siitä lasten kanssa edes keskusteltu.

Lääkelaitoksen sivuilla lukee esim diapamista seuraavaa: Alle 12-vuotiaille muuhun kuin kerta-annoshoitoon vain erikoislääkärin valvonnassa.

Haltzu

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 102
  • Karma: +0/-0
Vs: Huumaavien lääkkeiden tarpeeton? käyttö
« Vastaus #3 : Marraskuu 03, 2009, 09:12:31 ap »
"Ai lääkekannabis on laillista?"
"Kyllä, kannabis on kielletty vain niiltä ketkä nauttivat siitä."