PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Vakuutusyhtiöiden vedätykset  (Luettu 4657 kertaa)

antsa

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 349
  • Karma: +0/-0
Vakuutusyhtiöiden vedätykset
« : Joulukuu 11, 2007, 15:19:24 ip »
Aloitetaanpas tälläinen ketju, varmasti löytyy tarinoita lähestulkoon jokaiselta. Auto-, koti- yms. vakuutukset ja tapahtumat joissa vakuutusyhtiöt eivät ole suostuneet korvaamaan.

Itselleni yksi monista vitutuksen aiheista on tällainen tarina:

Työskentelin nuorempana kokkina eräässä suuressa henkilöstöravintolaketjussa. Olin tehnyt noita hommia n. kolme vuotta, kunnes yhtäkkiä käsiini puhkesi paha ihottuma. Olin ihottuman takia pitkillä sairaslomilla (n. 2-3kk) kerrallaan, ja aina työhön palattuani kesti n. kuukausi, kun kädet taas prakasivat. Käsiin tuli aina märkiviä vesirakkuloita, jotka tulehtuessaan aiheuttivat mm. verenmyrkytyksen. Käytin aina iholle määrättyjä rasvoja sekä pidin jo haavojenikin takia aina työssäni suojakäsineitä.

Työpaikkani lääkäri lähetti ihottumani takia minut jatkotutkimuksiin Meilahden ihotautiosastolle, jossa testattiin jos jonkinlaiset testit. Varsinaista syytä ei kuitenkaan löydetty. Sain kuitenkin Meilahden ihotautiosaston ylilääkärin lausunnon, jossa kerrotaan olevani kykenemätön ko. työhön sekä suositeltiin ammatinvaihtoa. Saman tuloksen oli jo aikaisemmin saanut omalta työpaikkalääkäriltäni. Minulla oli siis kahden eri lääkärin lausunnot, jossa suositeltiin alan vaihtoa.

Pitkällisen paperisodan jälkeen (osapuoline mm. Kela, ammattiliitto, työvoimatoimisto) sain paperit kuntoon, jotka vein vahinkovakuutusyhtiö Veritakseen. Kävin viemässä paperit ihan henkilökohtaisesti Annankadun prameaan toimistoon ja kävin paperit läpi vastaanottovirkailijan kanssa, että kaikki olisi varmasti selvää.

Pari kuukautta myöhemmin tulikin päätös; Veritaksen oma lääkäri, jota en siis ollut koskaan tavannut ja joka oli lukenut tapaukseni vain papereista, hylkäsi hakemukseni. Perusteena hylkäykseen oli jalkasieni, jonka olin potenut joskus armeija-aikoinani. Tämä jalkasieni oli siis hänen mielestään hoitamaton ja vuosien jälkeen kuin taianomaisesti levinnyt käsiini. Kerrottakoon vielä, että joka kerta käydessäni näyttämässä käsiäni, lääkärit tarkistivat jalkasienen varpaideni välistä. Sitä ei koskaan sieltä löytynyt. Päätöksestä ei tietenkään voinut valittaa. Asia oli siis loppuunkäsitelty. Olisin voinut vallittaa samasta asiasta seuraavan kerran vuoden päästä, mutta haistatin pitkät koko hommalle ja otin työstäni loparit.

Onneksi työkkärissä oli sen verran fiksua porukkaa, että en joutunut karenssiajalle, vaan pääsin ansiosidonnaisten korvausten piiriin heti. Vaihdoin siis alaa omilla kustannuksillani, vaikka olin selvästikin oikeutettu uudelleenkoulutukseen vakuutusyhtiön piikkiin. Noh, nykyään olen tyytyväinen alanvaihdokseeni ja pärjään ihan hyvin. Vituttaa vaan tuollainen mielivalta ja amerikkalaistuminen tuossa asiassa. Kannattaa katsoa dokumentti 'Sicko', tähän ollaan Suomessakin tultu. Kenen muun kuin vakuutusyhtiöiden etua tälläisella toiminnalla ajetaan? Taidanpa ruveta sijoittamaan jatkossa veronpalautusrahani vakuutusyhtiöiden osakkeisiin.

JohnDoe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1787
  • Karma: +0/-0
Vs: Vakuutusyhtiöiden vedätykset
« Vastaus #1 : Joulukuu 11, 2007, 20:13:40 ip »
Tuollaistahan se on. Omakohtaisia kokemuksia siitä, ettei vakuutus ole korvannut, ei ole kertynyt, mutta luettua on tullut useammasta tapauksesta. Yhtiöidenkin välillä käsittääkseni on vielä eroja, joku yhtiö ei korvaa kellekään yleensä yhtään mitään.

Tai no, sellainen kokemus itsellänikin tietysti on, ettei vakuutus korvannut parkkipaikalla lytättyä autoni ovea, koska vahinko oli todennäköisesti aiheutettu toisella ajoneuvolla, eikä ottamani ilkivaltavakuutus moista korvannut. Se on mielestäni vähän ikävä juttu, ettei moisen vahingon varalta pysty ottamaan edullista vakuutusta, vaan olisi sitten mentävä ihan isokaskon puolelle, mikä ei tuon ikäisessä autossa olisi kannattanut. No, pitää toivoa, ettei moista enää satu, kun ei tarvitse opiskelija-asuntoloiden parkkipaikalla autoa enää pitää. ;D

Roope

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 495
  • Karma: +0/-0
Vs: Vakuutusyhtiöiden vedätykset
« Vastaus #2 : Joulukuu 11, 2007, 21:14:28 ip »
Omat kokemukseni vakuutusyhtiösta, joka maksaa eläkkeeni ovat hyvät.
Jäin silmäsairauden vuoksi pois työstäni 2002/5  ja leikkausta odotellessani olin Kelan sairauspäivärahalla. Eka leikkaus oli sitten aprillipäivänä 2003 ja toinen viikkoa myöhemmin (toinen silmä) .
Minut laitettiin sitten kuntoutusohjelmaan, jonka seuraukesena sitten aloin opiskelemaan uutta hommaa.
Mutta lukuisien silmätulehdusten ja muidenkin näköongelmien johdosta minulle kirjoitettiin tämän vuoden toukokuussa eläkkeelle puoltava lääkärintodistus. Vakuutusyhtiö Varma ei yskinyt yhtään sitä vastaan, vaan puoltava päätös tuli 7/2007 lähtien. Joten nyt ollaan eläkkeellä 37 vuotiaana. Onneksi saa sentään tienata jonkin verran, sen vaikuttamatta siihen suureen eläkkeeseen, jonka vakuutusyhtiö maksaa.

Roope

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 495
  • Karma: +0/-0
Vs: Vakuutusyhtiöiden vedätykset
« Vastaus #3 : Joulukuu 11, 2007, 21:20:36 ip »
Ja tuossa opiskeluni aloituksen (2004 syksy) ja tämän vuoden kevään välissä oli yksi silmäleikkaus lisää ja lukuisia poissaoloja koulusta. Sairaalajaksoja 1-2 vuodessa (7-10vrk. kerralla) muista, kuin silmäongelmista. Ei, ei päässä ole vikaa :D

kieran

  • Member
  • *
  • Viestejä: 49
  • Karma: +0/-0
Vs: Vakuutusyhtiöiden vedätykset
« Vastaus #4 : Joulukuu 12, 2007, 23:22:01 ip »
Mulla on tosi hyviä kokemuksia vakuutusyhtiöistä. Joskus teininä ajoin kevarilla kolarin, tai siis joku heltsinkiläinen isoherra täräytti uudella työsuhdeautolla mun perseeseen, vakuutusyhtiö korvasi täyden hinna pyörästä sekä sairaanhoitokulut mukisematta. Samoin tossa reilu viikko sitten tiputin siivousinnoissani taulutelkkarin lattialle, maanantaina soitin vakuutusyhtiöön ja tomitin kuitit vanhasta telkkarista, korvasivat täydestä hinnasta miinus omavastuu ja kahden päivän päästä korvausrahat olivat tilillä

antsa

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 349
  • Karma: +0/-0
Vs: Vakuutusyhtiöiden vedätykset
« Vastaus #5 : Joulukuu 13, 2007, 11:47:46 ap »
Mulla on tosi hyviä kokemuksia vakuutusyhtiöistä. Joskus teininä ajoin kevarilla kolarin, tai siis joku heltsinkiläinen isoherra täräytti uudella työsuhdeautolla mun perseeseen, vakuutusyhtiö korvasi täyden hinna pyörästä sekä sairaanhoitokulut mukisematta. Samoin tossa reilu viikko sitten tiputin siivousinnoissani taulutelkkarin lattialle, maanantaina soitin vakuutusyhtiöön ja tomitin kuitit vanhasta telkkarista, korvasivat täydestä hinnasta miinus omavastuu ja kahden päivän päästä korvausrahat olivat tilillä

Juu, kyllähän näitäkin tapauksia on tietty omaltakin kohdalta. Täällä PK-seudulla on ainainen riesa nuo kellarivarkaat, itsellekin on kellariin viimeisen viiden vuoden aikana murtauduttu ~10 kertaa. Mitään arvokastahan sieltä ei koskaan ole hävinnyt, mutta vituttaa sellanen sotkeminen jne. Vakuutusyhtiöllehän tämä on iso ongelma. Kotivakuutus kun korvaa omavastuuta vastaan nuokin varkaudet. Saattaahan se olla, että siellä olikin esim. pari vuotta sitten ostettua eräilytavaraa, joista kuitit on jo kadonneet..