PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Pasin soittoharrastus  (Luettu 15162 kertaa)

JohnDoe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1787
  • Karma: +0/-0
Pasin soittoharrastus
« : Joulukuu 02, 2007, 21:13:15 ip »
Näin itse paljon musiikin parsissakin työskentelevänä tuli mieleen taas kysäistä jälleen tuosta Pasin valitettavasti syrjään jääneestä harrastuksesta. Milloin tuli soitonharjoittelu aloitettua, kuinka monta vuotta tulit intensiivisesti soitelleeksi ja mikä katkaisi harrastuksen? Mitä kappaleita tulit soittaneeksi, ja tutustuitko koskaan vapaaseen säestykseen?

Joulu tässä lähestyy ja Pasiradiossakin kuuleman mukaan pitäisi olla erityinen normaalista poikkeava joululähetys. Eikös olisi hieno tapa yllättää kuulijat esittämällä joululauluja Pasin säestyksellä sen ainaisen aikuisesesta naisesta laulamisen sijaan?

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15064
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Vs: Pasin soittoharrastus
« Vastaus #1 : Joulukuu 03, 2007, 05:00:04 ap »
Näin itse paljon musiikin parsissakin työskentelevänä tuli mieleen taas kysäistä jälleen tuosta Pasin valitettavasti syrjään jääneestä harrastuksesta. Milloin tuli soitonharjoittelu aloitettua, kuinka monta vuotta tulit intensiivisesti soitelleeksi ja mikä katkaisi harrastuksen? Mitä kappaleita tulit soittaneeksi, ja tutustuitko koskaan vapaaseen säestykseen?

Joulu tässä lähestyy ja Pasiradiossakin kuuleman mukaan pitäisi olla erityinen normaalista poikkeava joululähetys. Eikös olisi hieno tapa yllättää kuulijat esittämällä joululauluja Pasin säestyksellä sen ainaisen aikuisesesta naisesta laulamisen sijaan?

En oikein tarkkaan muista mut joskus alaasteella tykästyin pianon ääneen ja sit hain / ostettiinkohan mulle pienoaapinen.Olin siis ihan nassikka.
No aloin kaiken maailman pienonnäppäimistöä muistuttavilla laitteilla ja musiikkikirjastossa aloin käymään itsekseni ja siellä sai olla piano huoneessa.
Olisikohan sitä reilut 10 vuotta ollut aktiivista pianon soittoa jotain opin mut teoriaa aloin vihaamaan.
Hakkaraisen Lahden kondervatorio teoria tunnit alko todenteolla vituttamaan kun en niitä oppinut.En vaan millään ni sit alko tuntumaan sekin paskalta.
Soitto olisi tosin kiinnostanut mutta kait se niin meni et  en vaan kyennyt niin itsenäiseen opiskeluun kun siinähän olisi pitänyt aktiivisisesti tehdä juuri niitäkin koyiläksyjä jotka oli annettu ja se ei tietenkään minulle käynyt et sitä olisi pitänyt jankata mikä tuli läksyksi vaan yleensä kaikki muu oli kiinnostavampaa.
Kiinnosti tietysti soitella yms ihan jotain muuta ku niitä kappaleita mikä tuli läksyksi.
No toki soittelin niitäkin mitä opetettiin mutta en tarpeeksi.
Sitten se touhu jäi.
Toi on niin pitkä tarina ja pitkä ajanjakso et tässä ei tämä alue riitä.
Mut tuossa alkuun jotain pureskeltavaa.

Klassisia kappaleita tuli pimputeltua muutaman kerran soittelin oppilaskonserteissa ja muistan sen et jännitti niin perkeleesti mut se meni phi ihan alkumetreillä ja loppu meni ihan samalla tavalla ku normaalistikkin.
Puhupäällä ja suorat housut ja silleen:)

Mä en ole jouluihmisiä joten pasiradio on todennäköisesti muiden tekemä.
Mut Pasiradion joululähetys on lienee tulossa tosin ei minun pitämänä.
Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X

JohnDoe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1787
  • Karma: +0/-0
Vs: Pasin soittoharrastus
« Vastaus #2 : Joulukuu 03, 2007, 11:28:57 ap »
Olisikohan sitä reilut 10 vuotta ollut aktiivista pianon soittoa jotain opin mut teoriaa aloin vihaamaan.

Tuossa ajassa kyllä tulee usein jo sen tasoinen soittotaito, että ei kannata hukkaan heittää, eli rohkaisin vielä nyt "vanhallakin" iällä jatkamaan. Teoriahan on vähän sellainen juttu, että kun sovituksia suoraan nuoteista soittaa, niin tarvitaanhan sitä jossain määrin. Tietysti sointuteoria, sävellajit yms. ovat tärkeitä enemmänkin vapaan säestyksen ja sovittamisen puolella. Itse en ole musiikkiopistoa saatikka konservatoriota käynyt, vaan teoriaopinnot ovat tuolta yliopiston puolelta. Taitavat kuitenkin musiikkiopiston 3/3-tasoa vastata. Pitkältihän kyse on myös silkasta matematiikasta. Et ilmeisesti matikasta sitten koulussa tykännyt?

Hakkaraisen Lahden kondervatorio teoria tunnit alko todenteolla vituttamaan kun en niitä oppinut.En vaan millään ni sit alko tuntumaan sekin paskalta.

On varmaan huono kysyä, mitä salatiedettä tuolla luennoitiin, kun et oppinut. :D Mutta oikeasti on kyllä huono juttu, että innostus pilataan tuolla liialla teorialla. Kyllähän itsekin oppilaille teoriaa opetan, pakko se tietyssä määrin on, mutta liiallisuuksiin ei pidä mennä. Tärkeintä on, että osaa niitä nuotteja tulkita.

Soitto olisi tosin kiinnostanut mutta kait se niin meni et  en vaan kyennyt niin itsenäiseen opiskeluun kun siinähän olisi pitänyt aktiivisisesti tehdä juuri niitäkin koyiläksyjä jotka oli annettu ja se ei tietenkään minulle käynyt et sitä olisi pitänyt jankata mikä tuli läksyksi vaan yleensä kaikki muu oli kiinnostavampaa.

Joku ammattisoittaja taisi sanoakin, että soitossa vain 20% on lahjakkuutta, loput 80% on ahkeran harjoittelun tulosta. Musiikkiopistosoittajissa olen itse vielä huomannut sellaisen ongelman, että luovuus puuttuu. Voisi kritisoida, onko tuo aina sitä aivan oikeanlaista soitto-opetusta. Hyvin orjallisesti pitää niitä soittoläksyjä harjoitella juuri niin, kuin nuoteissa lukee. Ja sitten soitosta tulee sellaista hyvin mekaanista. Itse näen tärkeämpänä soittaa sellaisia kappaleita, mistä pitää ja joita voi sovittaa ja tulkita itse.

Kiinnosti tietysti soitella yms ihan jotain muuta ku niitä kappaleita mikä tuli läksyksi.
No toki soittelin niitäkin mitä opetettiin mutta en tarpeeksi.
Sitten se touhu jäi.

Kauanko olet nyt ollut soittamatta, jo yli 10 vuotta?


Klassisia kappaleita tuli pimputeltua muutaman kerran soittelin oppilaskonserteissa ja muistan sen et jännitti niin perkeleesti mut se meni phi ihan alkumetreillä ja loppu meni ihan samalla tavalla ku normaalistikkin.
Puhupäällä ja suorat housut ja silleen:)

Semmoistahan se jännityksen kanssa on, ja siihen vähitellen tottuu. Muistatko mitään kappaleita vielä nimeltä?

JohnDoe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1787
  • Karma: +0/-0
Vs: Pasin soittoharrastus
« Vastaus #3 : Helmikuu 16, 2008, 20:05:50 ip »
Nostetaanpas tämäkin taas ylös pitkästä aikaa. Mitäs jos pistettäisiin keräys pystyyn? Eiköhän saataisi se 300 euroa kasaan, että voisi Pasi ostaa itselleen pianon!

http://www.youtube.com/watch?v=JXe_5vICTEs

Kipuraja

  • Vieras
Vs: Pasin soittoharrastus
« Vastaus #4 : Helmikuu 16, 2008, 22:37:20 ip »
Nostetaanpas tämäkin taas ylös pitkästä aikaa. Mitäs jos pistettäisiin keräys pystyyn? Eiköhän saataisi se 300 euroa kasaan, että voisi Pasi ostaa itselleen pianon!

http://www.youtube.com/watch?v=JXe_5vICTEs


Välittömästi lupaudun olemana 10e:llä mukana kun eilen tuli puhelu, etta tietty taho haluaisi palkata minut loppuvuodeksi huhtikuusta alkaen.

Ainoa vaatimus on video Pasin soitosta, taisi jossain radiolähetyksessä tai videossa luvata soittavansa jonkun biisin muutaman kk:n harjottelulla  ;)

myrkky

  • Sr. Member
  • ***
  • Viestejä: 864
  • Karma: +0/-0
Vs: Pasin soittoharrastus
« Vastaus #5 : Helmikuu 16, 2008, 23:04:07 ip »
Nostetaanpas tämäkin taas ylös pitkästä aikaa. Mitäs jos pistettäisiin keräys pystyyn? Eiköhän saataisi se 300 euroa kasaan, että voisi Pasi ostaa itselleen pianon!

http://www.youtube.com/watch?v=JXe_5vICTEs


Välittömästi lupaudun olemana 10e:llä mukana kun eilen tuli puhelu, etta tietty taho haluaisi palkata minut loppuvuodeksi huhtikuusta alkaen.

Ainoa vaatimus on video Pasin soitosta, taisi jossain radiolähetyksessä tai videossa luvata soittavansa jonkun biisin muutaman kk:n harjottelulla  ;)
Samaten kympillä mukana ihan milloin vaan, jos maksu ei ole ihan päivän päälle(viikko-kaksi aikaa) niin kahdella kympillä. Pasiradiosta pitää sit tulla livenä soittoa kunnon sunistuskunnossa!  ;D
Pillu on vähän kuin raha. Kun sitä on, niin se on lähes yhdentekevää. Kun sitä ei ole, vituttaa niin maan perkeleesti..

JohnDoe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1787
  • Karma: +0/-0
Vs: Pasin soittoharrastus
« Vastaus #6 : Helmikuu 16, 2008, 23:31:03 ip »
Niin, kyllä itsekin ainakin 20 eurolla olisin ilman muuta mukana.