Uudessa Seelannissa kehitetty Shweeb. Voimansiirroltaan ja ajoasennoltaan Shweeb muistuttaa pitkälti nykyaikaista nojapyörää.
Suurin ero perinteisen pyörän ja Shweebin välillä on kuitenkin se, että futuristinen, katettu menopeli kulkee tien sijasta
metallikiskon varassa. Ilmassa metallikiskoilla kulkevan laitteen kitkakerroin on luonnollisesti minimaalinen perinteisiin kumirenkaisiin verrattuna.
Videoita laitteen toiminnasta
VIDEO1 ja kapselin sisältä
VIDEO2Kuka ennättää saada samankaltaisen systeemin ensimmäisenä sovellettua Suomeen?
Uskon että tälläisen rakennettuaan se toisi rakentajalleen sievoiset voitot kulkijoilta perittäviltä käyttömaksuista,
pienellä jatkokehityksellä jolla taattaisiin turvallisuus jotteivät vaunut törmäisi toisiinsa ja pohjoisen olosuhteisiin
vaadittavalla pienellä lämmittimellä tästä saisi toimivan laitteen.
Ylämäki osuuksille olisi helppoa saada lisävirtaa polkijalle samasta virtapisteestä josta saadaan virta lämmittimellekkin.
Aurinko paneelien hyödyntäminen saattaisi olla hyvinkin mielekästä sillä tarjoaahan radan rakenne tähän hyvän asennus
alustan, joka samalla suojaisi rataa.