PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Kännykkäoperaattorit pimittävät tuotetietoa asiakkailta netissä  (Luettu 3180 kertaa)

pave

  • Vieras
Kännykkäoperaattorit pimittävät tuotetietoa asiakkailta netissä
06.06.2009

aamulehti uutisoi   

Kännykkäkauppa: Kuluttajavirasto aikoo selvittää DNA:n ja Elisan kytkyliittymien nettimyyntiä.
 
Aamulehti Kuluttajavirasto pelkää, että kytkykauppasopimusten määräaikaisuus lopettaa pahimmillaan hintakilpailun

Sekava laki, satoja tyytymättömiä asiakkaita ja olematon määrä uusia palveluita.

Näin tiivistää kännyköiden kytkykaupan tilanteen kolme vuotta asiaa seurannut Kuluttajavirasto.

Myös kytkyliittymien nettikaupassa kuohuu.

Aamulehden selvityksen mukaan kaksi suurimmista operaattoreista jättää osan tuotevaihtoehdoista kertomatta asiakkaille internetissä.

DNA ja Elisa myyvät verkkokaupoissaan ainoastaan kahden vuoden mittaisia kytkysopimuksia.

Huhtikuussa tehty lakiuudistus kuitenkin edellyttää, että kahden vuoden sopimusta tarjottaessa on annettava vaihtoehdoksi myös 12 kuukauden määräaikaisuus.

"Kysyntä on vähäistä"

Käytännössä kyse on siitä, että jopa sadattuhannet asiakkaat sitoutetaan kahden vuoden sopimukseen, joka estää tehokkaasti operaattorin vaihdon ja vähentää paineita kilpailla hinnalla.

Elisa ja DNA kauppaavat lyhyempää sopimuskautta ainoastaan myymälöistään.

- Jos lainsäätäjän edellyttämää 12 kuukauden sopimusta ei ole myynnissä, niin tilanne vaikuttaa huolestuttavalta, sanoo johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

Elisan tuotejohtaja Panu Lehti selittää, että 12 kuukauden sopimuksia ei tarjota verkossa vähäisen kysynnän takia.

Syytä on hänen mukaan myös tekniikassa. Verkkokauppa on rakennettu vain kahden vuoden sopimuksia varten.

- Muutos ei vaadi kauhean suurta työmäärää, mutta on ollut paljon muutakin tekemistä.

Lehti ei halua arvioida, rikkooko Elisa toiminnallaan kytkykaupasta säädettyä lakia.

"Hyvin kallis liittymä"

Myös DNA:n myynti- ja markkinointijohtaja Erik Sylvestersson sanoo, että 12 kuukauden sopimusta ei tarjota verkossa olemattoman kysynnän takia.

- En näe siinä ristiriitaa, koska se on myymälöistä haettavissa.

Sylvestersson kertoo, että lyhyt kytkysopimus on hinnoiteltu DNA:lla hyvin kalliiksi.

Kuluttajaviraston mukaan Elisan ja DNA:n toiminta ei vaikuta lainsäätäjän tarkoituksen mukaiselta ja asia aiotaan tutkia. Virastossa on petytty myös kytkykaupan myötä lupailtujen uusien palvelujen vähäisyyteen.

- Anti on jäänyt hyvin köykäiseksi, ei voi sanoa että olisi syttynyt mitään suurta bisnesideaa, Peltonen pohtii.

Panu Lehden mielestä tärkein kytkyn avulla yleistynyt palvelu on internet ja sähköpostin käyttö. 3G-yhteyksiä hyödynnetään myös navigointiin ja esimerkiksi tiedon hakuun.