http://www.kaleva.fi/uutiset/romuralli-kay-kuumana/909985*********
Näin sitä köyhää kyykytetään.Pitäisi olla varaa ostaa uusia autoja kun vanhoja pistetään paskaksi eikä kohta taida olla purkamojakaan.
ja jos onkin niin vanhoihin ei enää ole osia sielläkään.
Kokomus pitäisi oikeasti hävittää vittuun täältä suomen maasta.Kaiken tämän keskellä kytee raha.Juurikin nämä isot romukerääjät kuusakoski oy Stena on voidellut päättäjämme rahalla ja tässä on lopputulos.
**********
Romuralli käy kuumana
Autoromuttamot täyttyvät nyt ennätystahdilla. Syynä tähän on muun muassa autokannan uusiutumattomuus. Myös metalliromun hinta on noussut maailmalla, mikä on lisännyt romuttamisia.
Autoromuttamot täyttyvät nyt ennätystahdilla. Syynä tähän on muun muassa autokannan uusiutumattomuus. Myös metalliromun hinta on noussut maailmalla, mikä on lisännyt romuttamisia. Pekka Peura
Pekka Peura
Autoromuttamot täyttyvät nyt ennätystahdilla. Syynä tähän on muun muassa autokannan uusiutumattomuus. Myös metalliromun hinta on noussut maailmalla, mikä on lisännyt romuttamisia.
Autoja romutetaan nyt enemmän kuin koskaan. Heinäkuussa autojen kierrätyksessä saavutettiin jo uudet ennätyslukemat, kun romuttamot vastaanottivat lähes 7000 parasta ennen -päiväyksensä nähnyttä nelipyöräistä.
Kuluvana vuonna romutusmäärät ovat muutenkin olleet nousussa. Tammi-heinäkuussa on romutettu jo noin 34 000 autoa, mikä on miltei 30 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Suomen Autokierrätyksen toimitusjohtaja Arto Silvennoinen näkee selkeän syyn tähän kehitykseen.
"Meillä on ollut voimakas tiedotuskampanja, johon ovat kuuluneet muun muassa ilmoitukset lehdissä. Ihmisten tietoisuus romuttamisesta on lisääntynyt, minkä lisäksi romuttamisen hinnat ovat tulleet alas", Silvennoinen selvittää.
Mutta kaikki ei ole aina kiinni pelkästään tiedottamisesta tai romuttamisen hinnoittelusta. Autojen keskimääräinen romutusikä on noussut 20,3 vuoteen, kun vuonna 2007 autoja romutettiin keskimäärin 18,4 vuoden iässä.
"Tämä on selkeä signaali, ettei autokanta uusiudu, ja autot kulutetaan loppuun. Se ei ole missään nimessä hyvä kehitys, koska ovathan uudet autot turvallisempia ja ympäristöystävällisempiä", Silvennoinen harmittelee.