T&T 29.01.2010
Hiilen talteenottoTuula Laatikainen, 7:35 Meri-Porin hiilidioksidin talteenottohanke maksaa puoli miljardia euroa. Seis lämpenemiselle. Voimalaitosjohtaja Sampsa Holmberg, kunnossapitopäällikkö Ari Valli ja kehityspäällikkö Joonas Rauramo seisovat Meri-Porin voimalan katolla. Parin vuoden päästä heidän takanaan pitäisi olla ilmastonmuutoksen pysäyttävä hiilidioksidin talteenottolaitos.
Kunnossapitopäällikkö Ari Valli huiskii kädellään alaviistoon Meri-Porin voimalaitoksen katolla. Näkymää haittaa 150 metriä korkea savupiippu. Sen juurelle suunnitellaan Suomen ensimmäistä hiilidioksidin talteenottolaitosta. Rakennuspaikka alkaa hahmottua. Vaihtoehdoista on seuloutunut valtavien hiilikasojen ja voimalan välimaastoon tehty täyttömaa. Täytteenä on käytetty voimalan omaa tuhkaa. Pian tuhkan päälle nousee hiilidioksidin talteenottolaitos.
Hiilidioksidin talteenotto on koko maailman energia-alan mullistavaa uutta tekniikkaa. Sen ansiosta ilmaan ei enää pääsisi ilmastoa lämmittävää hiilidioksidia. Jos se onnistuu meillä ja kymmenessä muussa EU-maan voimalassa, tekniikkaa voitaisiin hyödyntää kaikkialla maailmassa tuhansissa hiili- ja maakaasuvoimaloissa.
Hiilen polttamiselle saataisiin jatkoaikaa. Asialla on jo kiire, koska ilmasto tutkijoiden mukaan lämpenee arvaamattomasti.
Tavoitteena on, että jo kahden vuoden päästä 2012 Meri-Porissa parisataa työntekijää alkaa rakentaa satojen metrien kokoista laitosta. Hiilidioksidipäästöjä talteen on tarkoitus saada jo 2014.
Suomalaistelakoille tyrkyllä uusia laivatilauksia
Fortum selvittää, kannattaako hiilidioksidilaivat tilata suomalaistelakoilta. Se olisi hyvä uutinen kriisissä uivalle telakkateollisuudelle. Hiilidioksidilaiva muistuttaa tekniikaltaan nestekaasutankkeria. Nestekaasutankkerit tehdään Kaukoidässä. ”Suomessa on kuitenkin hyvää suunnittelua ja sitä tarvittaisiin nyt. Offshore-purkulaitteista ei ole standardia ja Suomen jääolosuhteet tuovat oman lisänsä”, Joonas Rauramo kertoo.
Vielä ei ole selvää, omistaako Fortum itse hiilidioksidilaivat vai joku muu. Laivojen käytöstä vastaa kuitenkin Maersk Tankers. ”Nyt käynnissä on merkittävä esisuunnitteluvaihe. Edessä toki on paljon epävarmuuksiakin”, kehityspäällikkö Joonas Rauramo Fortumista kertoo.
Talteenoton ongelmat
Kaikkea hiilidioksidia tuleva järjestelmä ei poista. Heikkoutena on ja pysyy, että talteenoton vaatimat kemikaalit syövät voimalan tehosta kymmenisen prosenttia. Tuleva laitos käsittelee Meri-Porin savukaasuista vain puolet. Sähkötehosta kuluu 65 megawattia hiilidioksidin erottamiseen.
Käsiteltyjen savukaasujen hiilidioksidista talteen saadaan kuitenkin 90 prosenttia Siemensin aminohappo-suola-teknologian avulla. Näin Suomen hiilidioksidipäästöt vähenevät 1,2 miljoonaa tonnia vuodessa.
*(On syytä korostaa, että tämä taktisesti heitetty -10% koskee VAIN VANHOJA polttoyksiköitä, joissa kaasuja pitää jäähdytellä ylenmäärin huonohyötysuhteisesti. Wattenfallin Saksan UUSI laitos käyttää VAIN -5% energiasta!)
Pelkkää taikuutta savukaasujen puhdistaminen ei ole.
Ulkoa katsottuna 80 metriä korkea voimalaitos muistuttaa ylisuurta peltihallia. Voimala on jo ennestään täynnä savukaasujen puhdistuslaitteistoja; voimalarakennuksista lähes puolet on niitä. Jatkeeksi nouseva hiilidioksidin talteenottolaitos lähes kaksinkertaistaa voimalaitoksen koon. Savukaasut syntyvät pölyksi jauhetun hiilen poltosta. Liekki lämmittää kattilassa veden, josta syntyvä höyry pyörittää turbiinia. Generaattori muuttaa turbiinin liike-energian sähköksi. Savukaasut ovat ympäristöä pilaava sivutuote.
Ensimmäinen laitteisto poistaa savukaasuista typenoksidit ammoniakin avulla. Seuraava laitteisto ottaa talteen hiukkaset, jotka ovat lehtotuhkaa. Lopuksi kalkin ja meriveden avulla poistetaan rikki. Siitä syntyy kipsiä kipsilevyteollisuuteen. Tulevaisuudessa tämän jälkeen poistetaan vielä hiilidioksidi. Sen jälkeen taivaalle tupruaa entistä puhtaampaa kaasua. ”Silloin jäljelle jää vain typpeä ja vesihöyryä”, Valli sanoo.