PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Nuoret turvaavat puukkoon  (Luettu 3678 kertaa)

Hankkija

  • Vieras
Nuoret turvaavat puukkoon
« : Toukokuu 07, 2009, 01:46:19 ap »
Puukko löytyy nykyään yhä useamman kaupungilla pyörivän nuoren hallusta oman turvallisuuden takaamiseksi.

"Yleisenä trendinä nuorilla on pitää teräasetta mukana. Se on liian yleistä. Kun nuorelta kysyy, miksi puukko on mukana, vastataan, ettei uskalla olla muuten", rikosylikonstaapeli Antti Alaviitala Oulun poliisin väkivaltaryhmästä sanoo.

Oulussa Vaaranpuistossa mies surmattiin tiistaiyönä teräaseella. Poliisi muistuttaa, että kun puukkoa kannetaan mukana, myös sen käyttämiskynnys alenee.

"Puukkoa ei pitäisi ottaa puolustusvälineeksi. Kyllä Oulussa pitäisi vielä olla niin turvallista, ettei sitä tarvita", Alaviitala vakuuttaa.

Parin viikon sisällä Oulun keskustassa on sattunut useampi pahoinpitely, joiden uhriksi on joutunut tekijälle tuntematon nakkikioskilla jonottaja ja pelkkä vastaantulija. Tilastokeskuksen mukaan väkivaltarikosten määrässä ei viiden viime vuoden aikana ole suuria muutoksia, mutta kymmenen vuotta sitten pahoinpitelyitä oli vähemmän.

Vuonna 1999 Oulussa ilmoitettiin poliisille 754 henkeen ja terveyteen kohdistuvaa rikosta. Huippuvuonna 2007 ilmoitettiin tuhat rikosta. Viime vuonna ilmoituksia tuli 928. Koko maassa luvut ovat hyvin saman suuntaiset. Kymmenen vuoden takaisesta noin 29 000 rikoksesta on noustu viime vuoden 37 554 ilmoitukseen.

Oulussa pahoinpitelyjä yleisellä paikalla on tehty viiden viime vuoden aikana vuosittain noin 600 ja yksityisellä paikalla alle neljäsataa.

http://www.kaleva.fi/plus/juttu795640_page0.htm

Weeder

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 382
  • Karma: +0/-0
Vs: Nuoret turvaavat puukkoon
« Vastaus #1 : Toukokuu 08, 2009, 16:26:46 ip »
Kyllä mulla täällä Lahdessa tuli ennen kannettua aina puukkoa mukana, nykysin en tuota enää pidä tarpeellisena tai millään tavalla perusteltunakaan. Silloin tuli jotenkin aina jouduttua astetta rauhattomampiin tilanteisiin.

BAP

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 405
  • Karma: +0/-0
Vs: Nuoret turvaavat puukkoon
« Vastaus #2 : Toukokuu 08, 2009, 23:00:53 ip »
Jeps. Itse asuin orimattilassa 17 vuotta ja tuli siinä ajassa pyörittyä "kylillä" vähän tiiviimmin. Nyt olis huomenna luokkakokous siellä ja saa nähdä mitä siitä tulee. mm. tapauksia joita on siellä sattunut: Isoveljeni oli käppäilemässä viikonloppuna kotiopäin ja tuli jotain paikallisia "vahvempaa lääkitystä tarvitsevia" tyyppejä jotka tyynesti laittoi ohimolle pistoolin ja tilanne raukesi vasta kun lompakko ja puhelin oli vaihtanut omistajaa. Poliisit tosin nappasivat kaverit jostain 1km päästä kun niistä oli jo haku valmiiksi päällä. Samaisten tyyppien pesismailaa olen saanut itse väistellä. Kavereilta kuullut myös, että kyseiset tyypit jatkavat samaa toimintaa kulmilla edelleen ja huomenna olis sitten vanhojen luokkakavereiden kanssa tarkoitus mennä baariin josta varmasti kyseiset ihmiset löytyvät lähes varmasti. Toivottavasti joku "niittäisi" nämäkin jannut pois.