PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Katsokaa tänään ajankohtainen kakkonen tv2 klo 21  (Luettu 21150 kertaa)

Kuutamounelmat

  • Vieras
Vs: Katsokaa tänään ajankohtainen kakkonen tv2 klo 21
« Vastaus #21 : Toukokuu 07, 2009, 01:58:17 ap »
Ei kuulosta lintu kuolemat mukavilta.
Olisiko mitään keinoja estää/vähentää lintu kuolemia tuulimyllyissä.
Minä ainakin pidän linnuista, varsinkin lokeista  niemen satamassa.

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15060
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Vs: Katsokaa tänään ajankohtainen kakkonen tv2 klo 21
« Vastaus #22 : Toukokuu 07, 2009, 02:13:21 ap »
Ei kuulosta lintu kuolemat mukavilta.
Olisiko mitään keinoja estää/vähentää lintu kuolemia tuulimyllyissä.
Minä ainakin pidän linnuista, varsinkin lokeista  niemen satamassa.

Tällä vain halusin osoittaa sen että oli mikä tahansa tuotanto muoto sähkölle ni kyllä sieltä löytyy se miinus juttukin.
Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X

djmake

  • Vieras
Vs: Katsokaa tänään ajankohtainen kakkonen tv2 klo 21
« Vastaus #23 : Toukokuu 07, 2009, 02:39:05 ap »
Mites make kun ei täällä tunnu kukaan vastaavan.Kokeilen rasittaa sinua kysymyksilläni vai saanko sieltäkin tyhjää?

Miten paljon lintukuolemia aiheuttaa tuulivoima?Onko siitä tilastoa missään?
En oikein osaa itse etsiä ja eipä tuohon kysymykseeni tunnu kukaan vastailevan.
Jos sattuisit tietämään ku tunnut tietävän aika paljon mitä ihmeellisimmistä jutuista.....
Vaikka tämä ei nyt tänne ydinvoimaan kuulukkaan mutta kun kaloista ja luonnontuhoista puhutaan ni siinä mielessä kuuluu.


Rasittumisesta niin tiedä, mutta kun pitää silmät ja korvat auki, niin jää päähän välillä mitä kummallisempia asioita.

Osan jo tuossa itse vastasitkin, mutta lisätään vähän.

Tarkkoja tuloksia noista lintukuolemista ei ole useammastakin syystä. Myllyjä on Suomessa määrällisesti niin vähän, että niiden vaikutukset ovat hyvin paikallisia ja varsin rajallisesta määrästä erilaisia ympäristöjä. Sijoituspaikka vakuttaa kuitenkin todella paljon. Vierekkäistenkin myllyjen välillä voi olla huomattava ero. Eli mitään ehdottoman oikeassaolevaa tutkimusta koko Suomen mitassa on vaikea saada aikaan. Tuo siis lähinnä lisärakentamista slimälläpitäen.
Tutkimuksia voidaan toki tehdä, mutta käytännössä ainoa tapa olisi videoida myllyä ja laskea pidemmältä aikajänteeltä tapahtuneet törmäykset. Noita laskelmia on tehty mm laskien maahan pudonneet yksilöt, mutta tämähän ei toki ole koko totuus. Luonto hoitaa hyvin nopeasti asian. Ja merellä olevien myllyjen osalta laskeminen on vieläkin vaikeampaa. Eli pitäisi seurata hyvin tarkkaan jokaista myllyä, että tulokset olisivat oikeasti tarkkoja. Ja kun hyvän ja huonon tuotantovuoden osalta eroa tulee tuotannossakin toistakymmentä prosenttia, niin toki se vaikuttaa myös lintukuolemiin.

Isoista määristä ei puhuta myllyä kohden kuitenkaan. Vaikka roottorin halkaisijan osalta puhutaankin megawatin myllyssä tuollaisesta 60 metristä, niin se on kuitenkin kohtuullisen pieni. Pahin asia lintujen kannalta on myllyn sijoittuminen pesintä- ja ruoanhakupaikkojen väliin. Jossakin yhteyksissä on puhuttu kuolemien määrästä luokassa 0,01 myllyä päälle, mutta mitä ilmeisemmin on sekoitettu määrä prosentteihin. Tuo 0,01 on esitetty prosentteina tuulivoiman aihettamien kuolemien osuudeksi koko määrästä. Määrä toki kasvaa, kun myllyjä rakennetaan lisää. Ja vertailukohtana: naapurin kissa syö kavereineen 10% ja sähkölinjat tms prosentin pari vähemmän. Autoilu aiheuttaa hieman vähemmän vuodessa, mitä sähkölinjat.
MUTTA... Noista prosenttiluvuista laskee näppärästi, että autoilu tappaa vajaat tuhat kertaa enemmän lintuja vuodessa. Eli Olkiluodon nykyisen tuotannon korvaaminen 2 MW myllyillä 30% käyttöasteella (1 MW mylly tuottaaa vuodessa parhaimmillaan n. 2300MW) aikaansaa lintukuolemien määrän kolminkertaistuvan liikenteen aiheuttamaan verrattuna. Eli kyllä noilla vaikutusta on.

Se prosenteista. Toimivin ajatusmalli uusia tutkimustuloksia odotellessa on melkeinpä lintu/vuosi/metri roottoria.

Ei täysin puolueetonta, mutta pitkälti kuitenkin asiaan liittyen lukemista: http://www.birdlife.fi/suojelu/paikat/tuulivoima.shtml
Tuolta löytyy mm tarinaa muista haitoista. Roottoriin osuminen kunnei ole se ainoa. Meluhaitat, pesimäalueiden tuhoutumiset ja moni muu vastaava seuraa tuulivoiman mukana. Ja mitä isompi tuulipuisto, niin sitä enemmän se vaatii muuta infraa ja vaikuttaa ympäristöönsä.

Siitä en ole varma, enkä jaksanut lähteä googlea vaivaamaan, että onko jossakinpäin maailmaa testattu roottorin värityksen merkityksestä. Eli voisiko väristystä muuttamalla vaikuttaa mitenkään merkittävästi asiaan. Jos joku on tärmännyt moiseen, niin laittaa ihmeessä linkkiä tänne.

Seuraavaksi voisikin pitää gallupin, että moniko haluaisi asua sen myllyn naapurissa. Jokaista suunniteltua myllyä kun vastustetaan varmuudella.

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15060
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Vs: Katsokaa tänään ajankohtainen kakkonen tv2 klo 21
« Vastaus #24 : Toukokuu 07, 2009, 02:49:04 ap »
Mites make kun ei täällä tunnu kukaan vastaavan.Kokeilen rasittaa sinua kysymyksilläni vai saanko sieltäkin tyhjää?

Miten paljon lintukuolemia aiheuttaa tuulivoima?Onko siitä tilastoa missään?
En oikein osaa itse etsiä ja eipä tuohon kysymykseeni tunnu kukaan vastailevan.
Jos sattuisit tietämään ku tunnut tietävän aika paljon mitä ihmeellisimmistä jutuista.....
Vaikka tämä ei nyt tänne ydinvoimaan kuulukkaan mutta kun kaloista ja luonnontuhoista puhutaan ni siinä mielessä kuuluu.



Seuraavaksi voisikin pitää gallupin, että moniko haluaisi asua sen myllyn naapurissa. Jokaista suunniteltua myllyä kun vastustetaan varmuudella.

Minä kun olen poikkeava ni minä aloitan vastaamalla että tervetuloa hollolaan tuulimylly vaikka siihen kirkkotielle.tai tänne harrasternukan pihalle.
Hailuodossa mistä Rontti on tullut niin siellähän on myllyjä monta.
Käveltiin Rontin kanssa siinä myllyn nurkilla ni ei se kyllä minusta mitään niin häiritsevää ääntä pitänyt etteikö siinä olisi lähistöllä voinut oikeasti vaikkapa asua.


Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X

Kuutamounelmat

  • Vieras
Vs: Katsokaa tänään ajankohtainen kakkonen tv2 klo 21
« Vastaus #25 : Toukokuu 07, 2009, 03:04:31 ap »
Tämä ei kyllä liity aiheeseen, mut mitäs mieltä PASI on noista sataman lokeista.
Minusta saisivat pesiä ihan rauhassa.
Eivät ole ainakaan minulle mikään ongelma ollut koskaan.

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15060
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Vs: Katsokaa tänään ajankohtainen kakkonen tv2 klo 21
« Vastaus #26 : Toukokuu 07, 2009, 03:06:17 ap »
Tämä ei kyllä liity aiheeseen, mut mitäs mieltä PASI on noista sataman lokeista.
Minusta saisivat pesiä ihan rauhassa.
Eivät ole ainakaan minulle mikään ongelma ollut koskaan.

joo en mä niitä olisi häätämässä pois.
kyllä sieltä joskus on paska pommi niskaan tullut mut samoin on torilla .
lokit vaan kuuluu sinne ja jos se paska (mahdollinen) niin haittaa ni ei sitten varmaan kannata sinne mennä.
Minusta lokit ja sorsat kuuluu satamaan ei se satama ole jos niitä ei siellä ole.
Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X

Kuutamounelmat

  • Vieras
Vs: Katsokaa tänään ajankohtainen kakkonen tv2 klo 21
« Vastaus #27 : Toukokuu 07, 2009, 03:10:52 ap »
Niin minustakin. Tuntuu että  eräät haluaisivat tappaa sorsat sekä lokit sataman alueelta.
Itse käyn talvisin syöttämässä sorsia pikkuveskulla ja  Neopolin ojalla.