PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Miksi Pasiradio lähettää paskaa ääntä  (Luettu 13951 kertaa)

djmake

  • Vieras
Vs: Miksi Pasiradio lähettää paskaa ääntä
« Vastaus #14 : Toukokuu 03, 2009, 13:58:37 ip »
Onko kuuntelussa minun lisäksi joku muukin katsonut käytännössä kHz-määrän spekseistä, jos korvakuulo ei erota paskaa äänenlaatua?

Kyllä se on ihan tiedossa, että millainen on se uloslähtevä.

Pasilla on hyvälaatuiset pelit ja vehkeet. Miksi pilata äänenlaatu luokkaan "kuin haudan takaa" viimeisessä linkissä eli releissä. 128 kbps olisi mp3:lla minimi mielestäni, Pasin mielipide painaa eniten, saahan silti palautettava antaa.

Vastaus olikin jo tuolla aikaisemmin...
Mitä listeniin muuten tulee, niin kyllähän sinne menee melkein mikä tahansa bitrate. Mutta mahdottoman isoja rateja ei isommilla kuuntelijamäärillä ole tarpeen testata. Ilmainen palvelu, eli ei vedetä sitä tilttiin turhaan.
Eli ihan käytännön sanelema juttu, johon on tyytyminen tällähetkellä. Korjaantuu sitten, kun radiolla on mahdollisuuksia hankkia palvelin riittävän paksussa bitissä. Alta 50 euron kuussa ei oikein ole toivoakaan ja silläkin hinnalla vuodessa tulee 600e lisää kuluja. Eli eipä tuollaiseen ole mahdollisuuksia. Muutenhan sellainen olisi.

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15047
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Vs: Miksi Pasiradio lähettää paskaa ääntä
« Vastaus #15 : Toukokuu 03, 2009, 14:40:27 ip »
Nythän ei ollut kyse bitratesta eli kbps määrästä. Sehän on 80 kbps, jonka Pasi haluaa.



korjataanpa nyt sekin et meiltä lähtisi normi mp3 streamia hyvällä laadulla mutta kaistaa vain siihen ei ole.
Siksi näin.
Pakon sanelema juttu.
Kun noita kuuntelijoita nyt on yleensä moniasatoja ni sitä ei ihan pikku kaistalla hoidella.Pakko tinkiä jostain.
Jos jotakuta noin närästää ni mistä saa kunnolla kaistaa ?
Jos jollain on giganen putki viskata käyttöön ni sitten.
Se vain maksaa tolkuttomasti rahaa.
Ei sellaiseen ole oikeastaan monellakaan varaa.....
Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X

^^Jaxe^^

  • Vieras
Vs: Miksi Pasiradio lähettää paskaa ääntä
« Vastaus #16 : Toukokuu 03, 2009, 15:25:41 ip »
Ihan hyvinhän tuosta äänestä on saanut selvää, eikä äänenlaatu ole häirinnyt minua millään tavalla. Mitä nyt joskus jotain satunnaisia hurinoita on joskus matkaan eksynyt.
Enemmän antaisin painoarvoa sille sen toimintavarmuudelle, eli silloin kun pitäisi olla lähetys niin ei ole dossattu ainakaan alas. Silläkin saralla on näemmä kehitystä tapahtunut  :)

flux

  • Vieras
Vs: Miksi Pasiradio lähettää paskaa ääntä
« Vastaus #17 : Toukokuu 03, 2009, 15:47:22 ip »
Hyvä, että huono äänenlaatu on tiedossa. En siis ole ainoa, joka on sitä mieltä. Kyllähän huonoon laatuun tottuu, mutta onko se nykyaikana tarkoituksen mukaista. 128 kbit mp3 ei ole hifitasoa, mutta raja kelvolliseen musiikkiin.

Jokainen voi itse vertailla musiikin äänenlaatua transkoodaamalla saman biisin eri bitrateiksi. Itse tein sen äskön mielenkiinnonvuoksi näyttöönottotaajuuten testaukseen. Pienillä bitrateilla, kuten 80 kbps, näytteenottotaajuus pienenee automaattisesti, vaikka asetuksissa olisi 44 kHz.

Sitten tulee palaute-ehdotus, joka ei Pasille ja monille muille tule kuuloonkaan. Vaikka itsekin joskus visiota katson, mielestäni olisi tärkeämpi saada radioon kelvollinen äänenlaatu. Näin ollen vision voisi jättää pois, jolloin siitä saadaan nykyisillä resursseilla ja käyttömäärillä äänirele. Kaikki eivät sinne mahtune, listen2myradio lisänä entiseen tapaan. Siellähän voi käyttää parempia koodekkeja, jolloin äänessä pärjätään vaatimattomilla bitrateilla kelvolliseen laatuun.

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15047
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Vs: Miksi Pasiradio lähettää paskaa ääntä
« Vastaus #18 : Toukokuu 03, 2009, 16:25:23 ip »
Hyvä, että huono äänenlaatu on tiedossa. En siis ole ainoa, joka on sitä mieltä. Kyllähän huonoon laatuun tottuu, mutta onko se nykyaikana tarkoituksen mukaista. 128 kbit mp3 ei ole hifitasoa, mutta raja kelvolliseen musiikkiin.

Jokainen voi itse vertailla musiikin äänenlaatua transkoodaamalla saman biisin eri bitrateiksi. Itse tein sen äskön mielenkiinnonvuoksi näyttöönottotaajuuten testaukseen. Pienillä bitrateilla, kuten 80 kbps, näytteenottotaajuus pienenee automaattisesti, vaikka asetuksissa olisi 44 kHz.

Sitten tulee palaute-ehdotus, joka ei Pasille ja monille muille tule kuuloonkaan. Vaikka itsekin joskus visiota katson, mielestäni olisi tärkeämpi saada radioon kelvollinen äänenlaatu. Näin ollen vision voisi jättää pois, jolloin siitä saadaan nykyisillä resursseilla ja käyttömäärillä äänirele. Kaikki eivät sinne mahtune, listen2myradio lisänä entiseen tapaan. Siellähän voi käyttää parempia koodekkeja, jolloin äänessä pärjätään vaatimattomilla bitrateilla kelvolliseen laatuun.

Nyt mennään näin.
Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X

djmake

  • Vieras
Vs: Miksi Pasiradio lähettää paskaa ääntä
« Vastaus #19 : Toukokuu 03, 2009, 16:28:05 ip »
Hyvä, että huono äänenlaatu on tiedossa. En siis ole ainoa, joka on sitä mieltä. Kyllähän huonoon laatuun tottuu, mutta onko se nykyaikana tarkoituksen mukaista. 128 kbit mp3 ei ole hifitasoa, mutta raja kelvolliseen musiikkiin.

Luetko yhtään, mitä sinulle on vastattu? Tällähetkellä tilanne on se, että jollei nykyinen laatu ole tarkoituksenmukaista, niin radio loppuu. Ellei sitten jostakin löydy käyttöön riittävää määrää kaistaa. aac-streemiä on sitäkin käytetty kaistan säästämiseksi. Laatu pysyy hyvänä huomattavasti mp3-streemiä pienemmällä. Mutta kun on vielä lisäksi tuota ddos-ongelmaakin ollut, niin pienemmän kaistan perässä oleva kone pudotetaan varmasti. Muuten noita releitä voisi ketjuttaa useamman ja kuuntelijat jaettaisiin automaattisesti niiden kesken.

Lainaus
Jokainen voi itse vertailla musiikin äänenlaatua transkoodaamalla saman biisin eri bitrateiksi. Itse tein sen äskön mielenkiinnonvuoksi näyttöönottotaajuuten testaukseen. Pienillä bitrateilla, kuten 80 kbps, näytteenottotaajuus pienenee automaattisesti, vaikka asetuksissa olisi 44 kHz.

Toki voi verrata, mutta mihin asia muuttuu siitä? Tiedossa on, että laatu paranee bitratea nostamalla ja ettei nykyinen ole paras mahdollinen.
Ja oikein toimiva koodekki pitää juuri ne asetukset, mitä on valittu, eikä suinkaan muuta mitään itsestään.

Lainaus
Sitten tulee palaute-ehdotus, joka ei Pasille ja monille muille tule kuuloonkaan. Vaikka itsekin joskus visiota katson, mielestäni olisi tärkeämpi saada radioon kelvollinen äänenlaatu. Näin ollen vision voisi jättää pois, jolloin siitä saadaan nykyisillä resursseilla ja käyttömäärillä äänirele. Kaikki eivät sinne mahtune, listen2myradio lisänä entiseen tapaan. Siellähän voi käyttää parempia koodekkeja, jolloin äänessä pärjätään vaatimattomilla bitrateilla kelvolliseen laatuun.

Kyseinen rele on sponsoroitu videota varten, joten sinne ajetaan video tai ei mitään.

Ja kerrotun mukaisesti tilanne on muuttumassa nykyisestä sitten, kun jostakin saadaan kaistaa käyttöön.

Nyt mennään näin.

Nimenomaan näin se homma etenee.

flux

  • Vieras
Vs: Miksi Pasiradio lähettää paskaa ääntä
« Vastaus #20 : Toukokuu 03, 2009, 16:53:24 ip »
Ok, asia on harvinaisen selvä. Koko debatti lähti siitä liikkeelle, kun ihmettelin alhaista näytteenottotaajuutta 80 kbps bitratessä. Testasin itse vasta jälkeenpäin, että kyseisellä bitratella ei voi saada parempaa laatua. Tosin testailussani tähänkin löytyy parannusehdotus. Nimittäin pikaisessa testissäni 80 kbps 32 kHz kuulostaa paremmalta kuin 80 kbps 22 kHz. Toinen asia on taas se, tukeeko radiostreemaus 32 kHz. Kuten samasta bitratesta voi päätellä, kaistan kulutuksen kannalta on täysin sama.

Totta kai mennään sillä tasolla, mihin resurssit riittävät. Nykyinen on ilmanmuuta parempi kuin että radiota ei olisi lainkaan.

Visiospekulointini on aiheeton, kerran rele on tarjottu vain videokäyttöön.