PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Ydin ja vesivoimala visiitit 22.4.2009  (Luettu 7033 kertaa)

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15041
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Ydin ja vesivoimala visiitit 22.4.2009
« : Huhtikuu 23, 2009, 16:34:51 ip »
**Ydinvoimala Olkiluoto**

Sain käydä tutustumassa Olkiluodon ydinvoimalassa miten sähköä tehdään ydinvoimalla.
Seisoskelin tunnin 20 metrin päästä reaktorista eikä siinä säteile.
Generaattori näytettiin ja siitä tuli noin 7-9 prosenttia koko suomen sähkönsaannista ja voitte uskoa että se oli iso.
Tosin yllätyin siitä että se kuitenkin oli odotuksiani pienempi.

Varotoimenpiteet siellä on äärimilleen vedetty ja lähes kaikki asiat on varmennettu nelinkertaisella varmistuksella.

Olisin toki halunnut siellä kuvata mutta siihen ei lupaa tullut. ymmärrettävistä syistä.
Mutta omin silmin sain todeta ja nähdä että vesi eristää säteilyä niin hyvin että käytettyjen polttoaine sauvojen lähellä voi turvallisesti olla välissä vettä 7 metriä.
Minua ja käytettyä polttoainetta erotti noin 7 metriä ja säteilyannos minkä sain on pienempi kuin esim Radon alueilla.Radon on suurempi riski kuin ydinvoimala.Eikö olekkin mielenkiintoista tuollainen tosi fakta?
Vähempikin vesimäärä riittäisi noissa polttoainesauvojen säteilynsuojana  mutta tämä siksi että niitä voidaan turvallisesti siirrellä siellä vedenalla ja siksi tuossakin on turvallisuusmarginaalia.
Paljon tuli asiaa taas hyvin pienellä ajalla joten sulateltavaa riittää.
mutta omat käsitykseni ydinvoimaa kohtaa kyllä kohentui ja voisin kyllä muuttaa voimalan viereen asustelemaan.Turvallisin mielin.

Onhan toki miinuspuoliakin olemassa kuten ihan kaikessa.
Olkiluodon etuus on myös se että ydinjäte loppusijoitetaan olkiluodon kallioperään puolenkilometrin syvyyteen josta se ei kyllä minnekkään säteile.
kaikkea tarkkaillaan koko ajan ja niin moninkertaisesti että kyllä suomessa voidaan olla turvallisuudesta ylpeitä.

Kyllä nyt näyttää siltä että ydinvoima kriittiset on suomen osalta ainakin hukkateillä.
Ydinvoiman ongelma on muualla kuin suomessa.
Niin pitkään kun energiantarpeemme on se mikä se on ydinvoimaa tarvitaan.

Olisihan se hienoa jos tulisi aivan haitaton ja täysin puhdas energia muoto mutta minusta sellaista ei vain ole edes olemassa.
Kaikessa on niitä omia haittapuolia kun asiaa ajatellaan pidemmälle.

Esim hiilivoimalat pitäisi hetimmiten hevata helvettiin ja jos sitä ei voida korvata millään ni ydinvoimaa vaan.
korkeilla turvanormeilla niinkuin nytkin ni ei siinä mitään.

Ja loppukommenttina sanon että minä en ole asiantuntija näissä asiossa joten vääriä termejä yms olen saattanut epähuomiossa käyttää.
Vakuuttunut kuitenkin olen että nuo laitokset eivät räjähtele eivätkä tee muutakaan kummallisuuksia joten rauhallisin mielin voin pistää kahvinkeittimen päälle joka toimii ydinsähköllä......
Uudet ajatukset ja ulottuvuudet sai kotini sähkötöpseli kun näki mietä siellä voimansiirtolinjan toisessa päässä on mistä se käyttövoima siihen satai kahvinkeittimeen tulee.

http://www.youtube.com/watch?v=zwjgFGgCBIY




**Arto Laurin vesivoimala**

Tässä on muuten myös erittäin varteenotettava vaihtoehto.Vesi voima.
Tässä näemme miten vesivoimaa voidaan käyttää osana enrgiantuotantoamme ja tämä toimii.
Vesivoimasta saamme myös energiaa kuten oheisista videoista nähdään.

http://www.youtube.com/watch?v=I5sIlAdRtyg

http://www.youtube.com/watch?v=_AOfrsVtepk

http://www.youtube.com/watch?v=S9-kpOQgZps

http://www.youtube.com/watch?v=gAIEb4Yahf4

Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X

Squirrel

  • Vieras
Vs: Ydin ja vesivoimala visiitit 22.4.2009
« Vastaus #1 : Huhtikuu 23, 2009, 16:55:18 ip »
Missäpäin tää A. Laurin vesivoimala sijaitsee?

ilkka

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 326
  • Karma: +0/-0
Vs: Ydin ja vesivoimala visiitit 22.4.2009
« Vastaus #2 : Huhtikuu 23, 2009, 17:09:04 ip »
ydinvoiman ongelmat on myös siellä, missä sitä uraania louhitaan. suomikin ostaa sen uraanin jostain muualta.

ilkka

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 326
  • Karma: +0/-0
Vs: Ydin ja vesivoimala visiitit 22.4.2009
« Vastaus #3 : Huhtikuu 23, 2009, 17:14:16 ip »
itse on tullut loviisan ydinvoimalassa koluttua joka paikka, kun on siellä ollut kesätöissä. ne mökin kokoiset muuntajat oli aika hauskoja. tuli vähän kipinää, kun kaveri testaili niitä. sitten siellä voimalinjojen alla indusoituu jännite mihin tahansa vaijerilenkkiin. monta sähkäriä olen saanut siellä.  ;D esim. siellä lähistöllä on jengillä veneitä talvisäilössä. joissain niissä on pressu laitettu vaijerilla veneen päälle. siitä vaijerista saa sitten sähkäreitä. eikä tarvi olla edes lenkki: riittää, että koskettaa jotain metallista kaappia, niin kipinää lyö sormenpäästä. on se hauskaa, kun sähkö tuolla tavalla pomppaa langattomasti.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2009, 17:19:43 ip kirjoittanut ilkka »

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15041
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Vs: Ydin ja vesivoimala visiitit 22.4.2009
« Vastaus #4 : Huhtikuu 23, 2009, 18:12:59 ip »
Missäpäin tää A. Laurin vesivoimala sijaitsee?


melko lähellä olkiluotoa....
Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X

pave

  • Vieras
Vs: Ydin ja vesivoimala visiitit 22.4.2009
« Vastaus #5 : Huhtikuu 23, 2009, 22:09:43 ip »
Lainaus
**Arto Laurin vesivoimala**

.. asiavideoo
.. tää nyt jäi vähän epäselväksi -siis, onks tää kaveri duunannut tuo härdellin, vai ylläpitäjä ja toimiiko tää itsenäisesti -ettei oo mikään yriitysjuttu, vaan tän kaverin oma brokis .. ja pukkaas tää voimala vaan tälle kaverille, vai oikein valtakunnanverkkoon ??

Tää hra ollut joskus radiossakin .. mut ite olin niin hönössä et jäi `takaalalle´ -koko esitys ..

On sulla ollut huima kierros ..  :)

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15041
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Vs: Ydin ja vesivoimala visiitit 22.4.2009
« Vastaus #6 : Huhtikuu 24, 2009, 01:03:47 ap »
Lainaus
**Arto Laurin vesivoimala**

.. asiavideoo
.. tää nyt jäi vähän epäselväksi -siis, onks tää kaveri duunannut tuo härdellin, vai ylläpitäjä ja toimiiko tää itsenäisesti -ettei oo mikään yriitysjuttu, vaan tän kaverin oma brokis .. ja pukkaas tää voimala vaan tälle kaverille, vai oikein valtakunnanverkkoon ??

Tää hra ollut joskus radiossakin .. mut ite olin niin hönössä et jäi `takaalalle´ -koko esitys ..

On sulla ollut huima kierros ..  :)

Valtakunnan verkkoon menee.
http://www.youtube.com/watch?v=GjM91JY_g0U
Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X