PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: MOT: Työttömien kierrätystä: Valtion palkkatuella teetetään töitä ilman normaale  (Luettu 123051 kertaa)

Horttanainen

  • Vieras
Minä sain töitä. Olen Ke 16.03.11- Pe 25.03.11 arkisin klo 09.00-16.00 pakettiauton kuljettajana Tampereen kirjastotoimella jonkun toisen sijaisena.
Palkkaa saan 7 euroa tunti eli yhteensä 630 euroa.
Rahallisesti tästä on minulle vain haittaa, mutta teenpä nyt edes jotain.
En tiedä miten tämä liittyy alkuperäiseen aiheeseen, mutta olipahan pakko ylpeillä ;D

atpanula

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1561
  • Karma: +0/-0
    • Omat sivut
Minä olen myös joutunut hakemaan 2 kertaa Kuopion kaupunginkirjaston jakeluauton kuljettajaksi. Minua ei valittu tehtävään.

Muutenhan tuo olisi hyvä homma sulle, mutta joudut sovitellulle päivärahalle eli 50% palkasta vähentää kuukauden työttömyyskorvausta. Sen jälkeen menee vielä verot. Olis ny perkele ollut edes 2 viikon pesti, niin olisi jäänyt puolta enempi käteen.

Horttanainen

  • Vieras
Minä olen myös joutunut hakemaan 2 kertaa Kuopion kaupunginkirjaston jakeluauton kuljettajaksi. Minua ei valittu tehtävään.

Muutenhan tuo olisi hyvä homma sulle, mutta joudut sovitellulle päivärahalle eli 50% palkasta vähentää kuukauden työttömyyskorvausta. Sen jälkeen menee vielä verot. Olis ny perkele ollut edes 2 viikon pesti, niin olisi jäänyt puolta enempi käteen.

Joo, persnettoa tulee.
Ja laskin kännipäissäni väärin. 7 euron tuntipalkalla en saa kuin 392 euroa koko hommasta miinus verot n.75 euroa.
Eli kyllä tässä sossuun täytyy turvautua.
Kolme päivää takana tätä hommaa. Ihan mukavaahan sitä on kaupungin laskuun ajaa ympäri kaupunkia roudaamassa kirjoja.
Huvittavinta on kuitenkin, että minulle vain tulla putkahti puhelu, jossa minua tähän tehtävään kysyttiin. Töitä ilman hakemusta. :P

Jame-78

  • Vieras
Kävimpä tekemässä työllistymissuunnitelman vai mikä lie oli. Samalla päivitettiin tietoja: Nyt sanoin että minulla meni postin hommassa auto paskaksi ja nyt ei ole autoa. Laittoivat tietoihin ettei autoa ole käytettävissä. Samalla sanoin että hitsausluokkani meni muuten vanhaksi, joten eipä ole enää niitäkään.

Kaiken säätämisen ja kääntämisen yhteydessä iski laput kouraan että tuossa, tollaselle kurssille osoitus ja sitte tällainen kurssi olis nii olis vaan ilmoitus, johon ei tarvitse hakea. Sitten pistivät vielä että pitää CV nettiin laittaa tiedot. Minähän samantien pyysin että heillä on tietokannassa koko työhistoriani. Että pistääpä ne kaikki päivämäärät printaten. Sieltä tulla putkahti tiedot jonka pohjalta minun on helpompi lähteä työhistoriaani kaavottamaan. No nyt sitten ON PAKKO hakea siihen unelmista totta kouluun vai mikälie oli, voin katsoa papereista mikä se oli ja PAKKO kikkailla itsensä CV nettiin. Seuraava käynti 6kk päähän ja täts it.

Kysyin samalla olenko koodin 9000 alla eli toivoton tapaus? Ei hän tiennyt mitään koodista 9000. Olen koodin 02 takana joka kertoo että minulle saatetaan tarjota koulutusta vaihtoehdoksi. Olikohan virhe kun kävin hitsausluokat vetämässä? Minullahan on siis ilmastointiasentajan ammattitutkinto, särmääjän ammattitaito ja hitsausluokat. Hitsaajan ammattitutkintoa en ole suorittanut enkä tule suorittamaan. Ammattitutkinnolla ei tee mitään työelämässä, kyllä hitsausluokat painaa enemmän työhaastattelussa, siis jos verrataan kaveria jolla on levyseppä-hitsaajan ammattitutkintoa tai hitsausluokkia. Levyseppä-hitsaajan ammattitutkinnon suorittaa 3vuodessa, hitsausluokat 3 päivässä. Kumman sinä valitset?

Kuitenkin, ei minulla ilmastointiasentajana tarvitse mitään hitsausluokkia olla, minähän pääsääntöisesti käytän valmiita käyriä, poraa, popniitteja tai itsestään porautuvia ruuveja ja rälläkkää (putkien katkaisemiseen) Ei tässä missään vaiheessa hitsata jos varsinaisesti koulutusta vastaavaan työhön hakee tai ajattelee... Työkkäristä silti pistivät lapun mukaan jossa vois mennä opettelee hitsaamista. Ei koulussa hitsaajaksi opita. Se opitaan tuolla jossain työmaalla. Ilmastointiasentajalta jos vaaditaan hitsausluokkia on se pikkasen sama jos parturilta vaaditaan kuorma-autokorttia, mitäs vittua niillä tekee?

Helpolla ei pääsy työkkärin setä, enkä meinannut viitsiä lähteä millään sieltä sen kopista. Tenttasin kaikenlaista. Alko sitä jo varmasti vituttaa... Pyysi poistumaan, jotta seuraava voisi tulla...

atpanula

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1561
  • Karma: +0/-0
    • Omat sivut
Kyllä noita pitääkin vähän hiillostaa. Huomasin itse, että minulla on paljon parempi mieli kun esitän asiallista kritiikkiä toimimattomista työmarkkinoista, halpatyövoimasta, EU:sta, tempputöistä jne. Voin myös esittää lain nojalla erilaisia tietopyyntöjä ja kyselyitä jotka vievät paljon aikaa.

Noi on muuten paskamaisimpia kursseja noi "opi oppimaan" (mitenkä on edes mahdollista?), "unelmista totta" niinkuin sanoit ja "tunnista osaamisesi". Siellä käydään läpi osaatko kirjoittaa työhistorian tietokoneella ja käydä mol.fi sivuilla katsoon avoimet paikat. Osa ajasta menee pulpetin alla piilotteluun ja piirileikkeihin joissa heitellään palloa toiselle ja sitten pitää sanoa jotain älykästä.

Nämä on minusta ihmisarvoa loukkaavia kursseja joissa yhteiskunnan rahoja kuppaavat erilaiset konsultit ja muut porvaris ihmiset.

Sopimukset on tehty ystävänkauppoina ja maksajana on pohjaton kassa eli valtion tai kunnan kassa. Kunta säästää sakkomaksun Kelalle kun työtön saadaan ns. "toimenpiteeseen".

Paikkojen lukumäärä (esim. 12) on sellainen, että kaikki "hakijat" saa sen paikan jos hakevat. Ne jotka ei hae pannaan karenssiin. Virkailija voi valita sellaisen kurssin jonka paikkoja ei ole vielä täytetty. Aina on kursseja. Noita voi käydä katsoon mol.fi - työvoimakoulutuksia - ohjaava koulutus kohdasta.

Tavoiteltava status on siis 0900, ei 9000. Oikealla koodilla löydät keskustelujakin netistä, mutta aika nopeasti poliitikotkin vaikeni tästä asiasta. Minusta tuo status on päämäärä, ei rasite.

Kyselin itse asiaa koska tuo 0900 tuntuu olevan jotenkin salainen juttu. Minä haluaisin että se olisi yleisessä tiedossa. Vastaus kuuluu näin:

"Hei!

Kiitos sähköpostiviestistänne.   Alla on vastauksia kysymyksiinne.

Kysytte 0900- status asiaa. Onko kysymys sisäisestä ohjeestamme vai Työ- ja elinkeinomisteriön ohjeesta.
Tietoa kyseisestä menettelystä saatte menemällä osoitteeseen www. finnlex.fi ja sieltä haku esim. Työ- ja elinkeinoministeriö henkilöasiakkuusstrategia. Kyseiset asiakirjat ovat julkisia."

Toivotan jaksamista ja onnea noitten kurssin valintojen suhteen. Usein käy kuitenkin niin näissä tapauksissa, että ihmisellä tulee masentunut/ahdistunut olo tai jopa paniikkihäiriö. Silloin pitää mennä lääkäriin ja pyytää sairauslomaa. Sairausloman aikana ei ole pakko ottaa kurssia vastaan, mutta tietysti sinne on pitänyt hakea ja kun hakemus on sisällä niin on edelleen oikeutettu työmarkkinatukeen.

Kun on käynyt em. vaivojen takia useita kertoja lääkärissä ja sairausloma kestänyt ehkä 6kk, niin alkaa työkykyisyyden arviointi. Itse en ole noissa vielä käynyt, mutta kun tilanne menee riittävän pahaksi, niin nekin pitää käynnistää.

Muistakaa aina tämä, ystävät, jos alkaa piirileikit ja hernepussin heitto ahistaan.

PS. Mulle tuli tänään NetPostiin Eteralta kirje, jonka mukaan olen tienannut työeläkettä 209 euroa. Kirje tulee kaikille joka vuosi.


atpanula

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1561
  • Karma: +0/-0
    • Omat sivut
Tänään tuli erinomainen juttu aamu-tv:ssä uudesta järjestöstä joka ajaa tukityöllistettyjen ja harjoittelijoiden asioita. Jokohan saadaan vähän näitä asioita paremmalle tolalle?

Katso juttu tästä:

http://areena.yle.fi/video/1310453314115

Nettisivut (nimi saattaa muuttua tai sitten ei?):

http://vaiheessa.tk/


Tessu

  • Sr. Member
  • ***
  • Viestejä: 582
  • Karma: +0/-0
IHME on jos muuttuu tai sitten simputetaan niissä OIKEISSA töissä ja ainahan voi teettää pätkätöitä se kun on vielä laillista