PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: MOT: Työttömien kierrätystä: Valtion palkkatuella teetetään töitä ilman normaale  (Luettu 123611 kertaa)

Jame-78

  • Vieras
Kerrotkos, kuinka saan ilman asianmukaista lupaa tehdä asennuksia sähkölinjoihin, joissa on jopa 400 kilovoltin jännite.
Tai, kuinka voin myydä hyväuskoisille mummoille ja neekereille marketissa puhelinliittymiä, kun sanon monesti asiat liian suoraan.
Taksikuskina olen viimeksi ollut. Ammattiajolupaa ei kuitenkaan enää ole.
Nykyaikana kun ei juuri näitä koulutusvapaita töitä ole. Paitsi eduskunnassa :P

Menet firmaan töihin, jossa on sähkötöiden johtajana henkilö, jolla on Sähköpätevyys 1 ja teet töitä hänen valvomanaan tai hänen osoittamansa henkilön.


Eli itse et tarvitse mitään pätevyyksiä.

Aika hassua sinäänsä eri hommissa eri säädökset... Jos pomolla on oikeudet 400kV sähkötöihin, saat niitä tehdä, hänen valvonnan alaisena... Kuitenkin pystyt tappamaan itsesi kyseisellä jännitteellä helposti... Aiheuttamaan jopa suuremman sähkökatkoksen... Kaverilla jos on aseenhallussapitolupa niin hänen valvonnassa saat ampua niin paljon kuin sielu sietää. Hassua, mutta totta...

Nyt päästään asiaan joka minua kummastuttaa. Jos verrataan edellisiin asioihin niin sinä saat tehdä, koska kaverilla on pätevyys / lupa asiaan. Tuolleen kun oikeen tarkemmin ajattelee niin pitäisi jopa saada kortittoman ajaa jos kyydissä on kaveri, jolla on kortti. Pikkasen tähän suuntaan ollaan päästy pikku e suorittamisessa. Sitä varten ei tarvitse autokoulua ja saat ihan rauhassa harjoitella niin paljon kuin itseltä hyvälle tuntuu. Luvan kanssa siis oikeen ylittää ajokorttiluokan pelkäämättä saavasi siitä sanktiota.

Koska täällä on verrattain viisas mies kuin Lauri, joka puhuu kouluttamisen perään niin kerroppas missä koulussa opetetaan särmäämistä, mistä saa särmääjän ammattipätevyyden. Työvoimatoimiston sivuiltakin löytää paikkoja missä on särmääjän paikkaa avoinna ja etsitään ammattitaitoista särmääjää. Lisäksi särmääjältä yleensä vaaditaan kaikenlaista muutakin, kuvienlukutaitoa ja jopa hitsausluokkia... Mistä löytyy särmäysamis? Peltiseppänä pitäis hyvin tietää... Tiedän minäkin, koska saan käyttää särmääjän ammattinimikettä.

LauriKelo

  • Sr. Member
  • ***
  • Viestejä: 710
  • Karma: +0/-0
  • WTF?!?
    • Lärviläpyskä
Ainakaan niin viisas en ole että ymmartäisin sen, että miksi koko ajan pitää yrittää etsiä töitä johon ei voi kouluttautua helposti. Tai niitä töitä mitä ei missään ole tarjolla.
Ja sitten murjottaa kun ei löydy juuri sitä yhtä hiton työtä jota joskus teki. Kaikki on päin helvettiä, eikä Katainenkaan anna lisää tukirahaa.

Asiat helpottuisi kovin kun etsittäisiin töitä joita on tarjolla ja joihin kouluttautuminen onnistuu.

Olen aina mieluummin onnellinen kuin oikeassa.

Jame-78

  • Vieras
Tässä olikin sellainen juju että ei ole olemassa paikkaa mistä valmistuu särmääjiä, ei mitään amista tai korkeakoulua. Koulutusta ei vain ole tuohon hommaan saatavilla. Kyllä se on niin että särmääjäksi synnytään. Työ opettaa tekijää. Olen myös sitä mieltä ettei välttämättä minulle löydy koulutusta vastaavaa hommaa. Koulutusta vastaavaa hommaa oon tehnyt yli 10v työuran aikana vuoden. Ilmastointiasennushommia, suuremman osan ajasta olen ollut särmääjänä eli noin 6v. Muita pikku askareita ovat: Siivoja, huoltomies, luottamusmies, trukkikuski, työnjohtaja, toimitusjohtaja... Urakkalaskenta, sorvaaminen, levytyökeskuksen asentaja ja levytyökeskuksen käyttäjäkään ei kuulu koulutukseen, mutta hassu juttu kun on sellasiakin tullu tehtyä... Niin ja voimavirtapuolella kun työkoneet toimivat väärin, joka johtuu siitä että vaiheet menevät väärin niin eipä tuolla soitella sähkäriä paikalle, ne käännetään kyllä ihan itse. 10vuoden työhistorian läpikäymiseen työvoimatoimistossa meni aikaa yli 4 tuntia. Työtä voin ottaa vastaan ihan millä ammattinimikkeellä vain, teurastamossa kävin työhaastattelussakin. En mä työtä pelkää, en vain ole soveltuva tekemään sitä jos siitä ei jää mitään käteen. Onko se sitten väärin?

LauriKelo

  • Sr. Member
  • ***
  • Viestejä: 710
  • Karma: +0/-0
  • WTF?!?
    • Lärviläpyskä
Tässä olikin sellainen juju että ei ole olemassa paikkaa mistä valmistuu särmääjiä, ei mitään amista tai korkeakoulua. Koulutusta ei vain ole tuohon hommaan saatavilla. Kyllä se on niin että särmääjäksi synnytään. Työ opettaa tekijää. Olen myös sitä mieltä ettei välttämättä minulle löydy koulutusta vastaavaa hommaa. Koulutusta vastaavaa hommaa oon tehnyt yli 10v työuran aikana vuoden. Ilmastointiasennushommia, suuremman osan ajasta olen ollut särmääjänä eli noin 6v. Muita pikku askareita ovat: Siivoja, huoltomies, luottamusmies, trukkikuski, työnjohtaja, toimitusjohtaja... Urakkalaskenta, sorvaaminen, levytyökeskuksen asentaja ja levytyökeskuksen käyttäjäkään ei kuulu koulutukseen, mutta hassu juttu kun on sellasiakin tullu tehtyä... Niin ja voimavirtapuolella kun työkoneet toimivat väärin, joka johtuu siitä että vaiheet menevät väärin niin eipä tuolla soitella sähkäriä paikalle, ne käännetään kyllä ihan itse. 10vuoden työhistorian läpikäymiseen työvoimatoimistossa meni aikaa yli 4 tuntia. Työtä voin ottaa vastaan ihan millä ammattinimikkeellä vain, teurastamossa kävin työhaastattelussakin. En mä työtä pelkää, en vain ole soveltuva tekemään sitä jos siitä ei jää mitään käteen. Onko se sitten väärin?

Ai niin, 4000€ kuussa pitää saada neljän tunnin päivätyöstä.

Olen aina mieluummin onnellinen kuin oikeassa.

Jame-78

  • Vieras
Ainiin jos kykenet itse laskemaan niin 13euron tuntipalkalla päästän vähintään 4000euron laskutukseen... Koita itse jos et usko. Perustappa osakeyhtiö ja maksa itsellesi verokortilla 13 euroa tunnissa, katsokkin ettei sulla ole toimitiloja tai muuta yrityksen kalustoa, joka tulisi yritykselle maksamaan jotain, muuten edessä on konkurssi... Jotta saan siis inhimillisen korvauksen, sellaisen mikä on paremmin kuin työttömänä tulee se maksamaan 4000 euroa minun työnantajalle kuussa tai jos se tapahtuisi yritykseni kautta tulisi se sille maksamaan, sama se mistä se hillo menee ko se kuitenkin menee...

Etkä tainnut lukea sen tarkemmin että 8h päivä 5päivää viikossa, viikonloput vapaat, 4000euroa menee. Keskitys pikkase siihen matiikkaan ja laskentatapa löytyy aikaisemmin miten minä sen lasken. Enkä tee enää postin lehdenjakohommaa... Työterveyslääkäri työhöntulotarkastuksessa kieltää minua tekemästä ko. työtä.

Horttanainen

  • Vieras
Sitähän voisi perustaa toiminimen, ja vaikka kuskailla ihmisten tavaroita omalla autolla paikasta toiseen, maksua vastaan tietenkin.
Ja vaikka kysyä joltain Pizzakebab Muhammed oy:ltä, jos ne haluaisivat ulkoistaa tavarakuljetuksensa.

Jame-78

  • Vieras
Sitähän voisi perustaa toiminimen, ja vaikka kuskailla ihmisten tavaroita omalla autolla paikasta toiseen, maksua vastaan tietenkin.
Ja vaikka kysyä joltain Pizzakebab Muhammed oy:ltä, jos ne haluaisivat ulkoistaa tavarakuljetuksensa.

Tuo vaatii sitte ammattiajoluvan... Tervemenoa vain yrittämään... Hyvä ajatus sinäänsä.