PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Videokuvauksen muutos - youtube-pätkät vs. perinteiset kotivideot  (Luettu 7702 kertaa)

Tertzi

  • Full Member
  • ****
  • Viestejä: 1256
  • Karma: +0/-0
Kun Pasin videoita on kertynyt jo aika monta pätkää tuonne youtubeen, niin aloin miettiä kuinka videokuvaus on muuttunut vaikkapa kymmenessä vuodessa. Onhan nuo lyhyehköt youtubepätkät, Pasin ja muidenkin monellakin tapaa aika erilaisia kuin perinteinen videokasetille tai DVD:lle arkistoitu kotivideo. Puhumattakaan vanhoista kaitafilmeistä jotka ovat nyt tulleet taas uudestaan esille erilaisten digitalisointiprojektien myötä.

Itse muistan törmänneeni videokameraan joskus 80-luvulla ensimmäisiä kertoja. Videot oli jotain tylsiä lomapätkiä joita piti istua katsomassa tuntitolkulla tv:n ääressä ja välillä kelattiin nauhaa eteenpäin. Videota esitellyt henkilö tietysti vielä kommentoi sitä.

Joskus 90-luvulla koulussa oli joku näytelmäjuttu mitä kuvattiin videokameralla, itse en saanut kameraan koskea, mutta olihan niitä tuotoksia mukava katsella jälkeenpäin. Ne oli tarkasti harjoiteltu ja tehty käsikirjoitukset ennen kuin alettiin kuvaaminen. Taisin olla vasta lähes täysi-ikäinen kun pääsin kuvaamaan itse moisella vekottimella. Muutenkin videokamerat olivat jokseenkin pyhiä kapistuksia. Ne otettiin mukaan ikuistamaan tärkeitä hetkiä kuten erinäisiä juhlia tai lomamatkoja tms.

Ne nauhat sitten taisivat pölyttyä hyllyssä tai kaapissa pitkänkin aikaa, katsojia niillä oli kovin vähän. Sukulaisten ja tuttujen vierailujen yhteydessä sitten aikaa kului tuohon videoiden katseluun.

Tässä siis jotain omia varhaisia muistojani, ehkä muilla kenellä oli oma kamera se saattoi olla aktiivisemmassakin käytössä.

Sitten kun pääsin kuvaamaan itse niin tuli sillä kameralla leikittyä aika paljon ja kuvaussessiot venyivät pitkiksi, aika äkkiä tuli tunnin nauha täyteen ja uutta pesään. Kun nauhaa oli niin ei sitä osannut miettiä mitä kuvaa, pyöritteli kameraa edestakaisin ja zoomi pumppasi koko ajan  ;)

Kaitafilmiaikoja muistelleet kertoivat että kameran filmille mahtui vain jotain 10 minuuttia ja kun filmi oli kallista niin täytyi tarkkaan harkita mitä kuvaa, eikä otettu kovin pitkiä pätkiä kerralla. Videokuvaus siis vapautti tuosta aikakahleesta ja johti näihin monien tuntien katselusessioihin.

Nyt ollaan menty ikäänkuin kahteen suuntaan, toisaalta kuvataan lyhyempiä pätkiä, mutta toisaalta aiheiden tai kuvauspaikan valinta ei ole enää niin kriittistä kuin aikaisemmin. Kamerasta on tullut arkisempi mukana kulkeva laite ja kuvat jaetaan youtubessa ja niitä voivat käydä katsomassa täysin tuntemattomat ihmiset. Videomateriaalia on kännykkäkameroiden ja digikameroiden myötä tullut paljon lisää ja se on varmasti jokseenkin erilaista kuin mihin takavuosina on totuttu.

Yhtenä esimerkkinä kulttuurin muutoksesta on vaikkapa kohu jonkun karaokevideon julkaisemisesta. Toisaalta taas maksetaan siitä että ihmiset lähettäisivät tirkistyskuvia vaikka jostain julkkiksista. Kameroita on kaikkialla ja kuvattavaksi tulemiselta ei voi välttyä.

Huomasin myös että youtuben myötä palataan takaisin vanhaa valokuva-albumia muistuttavaan katselutapaan. Siinä missä aikaisemmin oli helppo antaa kodin valokuvakansio vieraalle katseltavaksi, nyt voidaan katsella videopätkiä samalla tavalla, ne ei enää ole yhtenä pötkönä kasetilla tai DVD:llä.

Mitä ajatuksia teissä herättää tämä muutos videokuvauksessa?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2007, 14:32:36 ip kirjoittanut Tertzi »
On paljon vaikeampaa iskeä toisen päähän ajatus kuin kirves.

nike

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 72
  • Karma: +0/-0
Vs: Videokuvauksen muutos - youtube-pätkät vs. perinteiset kotivideot
« Vastaus #1 : Syyskuu 02, 2007, 21:28:30 ip »
Minuutti videota on nykyään jo aika pitkä pätkä-tekee mieli vaihtaa kanavaa.. Tämmöseks se on menny.

JohnDoe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1787
  • Karma: +0/-0
Vs: Videokuvauksen muutos - youtube-pätkät vs. perinteiset kotivideot
« Vastaus #2 : Syyskuu 03, 2007, 22:51:40 ip »
Itse muistan törmänneeni videokameraan joskus 80-luvulla ensimmäisiä kertoja. Videot oli jotain tylsiä lomapätkiä joita piti istua katsomassa tuntitolkulla tv:n ääressä ja välillä kelattiin nauhaa eteenpäin. Videota esitellyt henkilö tietysti vielä kommentoi sitä.

Omat ensimmäiset kokemukset sijoittuvat myös 80-luvulle. Tosin videot olivat lähinnä sukujuhlista yms. eivätkä tarvinneet minkäänlaista kommentointia. Kenenkään lomavideoita yms. en ole onneksi joutunut katselemaan.

Joskus 90-luvulla koulussa oli joku näytelmäjuttu mitä kuvattiin videokameralla, itse en saanut kameraan koskea, mutta olihan niitä tuotoksia mukava katsella jälkeenpäin. Ne oli tarkasti harjoiteltu ja tehty käsikirjoitukset ennen kuin alettiin kuvaaminen.

Meillä oli sama juttu, ja paljon tulikin noita videoita tehtyä. Välituntisin sai harjoitella ja opettaja sitten jollain toisella välitunnilla kuvasi. Aika suuri kokoelma ainakin meidän luokalla noista syntyi, ja ovat nykyään dvd:lle arkistoituina. Oli hieno juttu, kun sain kerran kopioida nuo opettajalta itselleni. On noita mukava nostalgiamielessä katsoa, ja näyttää omille oppilaillekin virikkeenä.


Taisin olla vasta lähes täysi-ikäinen kun pääsin kuvaamaan itse moisella vekottimella. Muutenkin videokamerat olivat jokseenkin pyhiä kapistuksia. Ne otettiin mukaan ikuistamaan tärkeitä hetkiä kuten erinäisiä juhlia tai lomamatkoja tms.

Itse kuvailin yläasteella paljon. Koulun juhlia tuli kuvattua yms. Lukiossa ollessani ostin käytettynä oman kameran, mutta VHS-aikakausi oli silloin jo vähitellen menossa ohitse, eikä tuota kameraa tullut pahemmin koskaan kunnolla käytettyä. Pölyttyy nykyään vain varastossa. Yhdet syntymäpäivät sillä sentään kuvasin.

Sitten kun pääsin kuvaamaan itse niin tuli sillä kameralla leikittyä aika paljon ja kuvaussessiot venyivät pitkiksi, aika äkkiä tuli tunnin nauha täyteen ja uutta pesään. Kun nauhaa oli niin ei sitä osannut miettiä mitä kuvaa, pyöritteli kameraa edestakaisin ja zoomi pumppasi koko ajan  ;)

Jotain turhaa on itsekin tullut kuvailtua, mutta asiaan koulutusta saaneena olen yrittänyt zoomailua ja nopeita liikkeitä välttää.

Mitä ajatuksia teissä herättää tämä muutos videokuvauksessa?

Se on minusta aika erikoinen ilmiö, että tosiaan omia videoita jaetaan youtubessa tuntemattomille ihmisille. Pasin edesottamuksia on viihdyttävää seurata, mutta itseäni en youtubeen halua. Se riittää, että olen tv:ssä näkynyt aikanaan parisen kertaa. Yksityiselämääni en halua tuntemattomille jakaa. Aikanaan siis tuli lukiossa tehtyä sellainen omaa elämää tarkasteleva dokumentti, joka osallistui muistaakseni "Elämäsi dokumentti" -nimiseen kilpailuun ja kunniamaininnan ansainneena pyöri Jyväskylän paikallistelevisiossakin. Nykyään moinen jo hävettää ja kaduttaa, ja toivon, ettei tuo enää minnekään tulisi näkymään. :D Paha sanoa, minne arkistoihin on päätynyt.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2007, 22:55:19 ip kirjoittanut JohnDoe »

Tertzi

  • Full Member
  • ****
  • Viestejä: 1256
  • Karma: +0/-0
Vs: Videokuvauksen muutos - youtube-pätkät vs. perinteiset kotivideot
« Vastaus #3 : Syyskuu 04, 2007, 00:03:53 ap »
Omaa videokameraa mulla ei ole vieläkään. Keväällä tuli ostettua eka tavallinen digikamera josta löytyy vga-tasoinen videokuvaus äänellä eli lähenee laadultaan tavallista kotivideokameraa. Aikaisemmissa digikameroissahan sai kuvattua vain 15 sekunnin mykkäfilmejä surkealla resoluutiolla, tässä ei ole mitään divx-pakkausta joten 512megan kortille mahtuu vähän päälle 7 minuuttia, siksikin täytyy hieman miettiä mitä tulee kuvattua. En siis ole tuota toimintoa juurikaan käyttänyt mutta nyt tuli testattua Pasin videoiden innoittamana ja hyvähän se on että nykyisillä digikameroilla voi tarvittaessa ottaa myös riittävän laadukasta videokuvaa. Tuskin tulee paljoa tuota toimintoa käytettyä, kun ihan tarkoituksella tavallisen digikameran ostin enkä videokameraa jota myös joskus harkitsin mutta arvelin että vielä vähemmän tulisi videoita kuvailtua kuin still-kuvia eikä videokameroiden still-kuvausominaisuudet olleet kaksisia. Pääasiassa hain siis hyvää kameraa ja näköjään siinä tuli tuo videokuvaustoiminto kylkiäisenä. Eli nyt olisi meikäläisenkin mahdollista tehdä youtube-pätkiä, mutta en ole vielä sisäistänyt tuota kulttuuria niin että haluaisin laittaa videoita julkiseen levitykseen.

Parantamisen varaa tuossa videokuvaustoiminnossakin toki vielä olisi, nopeissa liikkeissä kuvassa näkyy raitoja, ja mikrofoni poimii kaikki kameran äänet kuten sulkimen vai minkä lie naksutuksen, ja tilaakin nuo videot vie aika runsaasti. Ehkä seuraavassa kamerassani tuo videokuvaus on jo todella hyvälaatuinen tai sitten vaihtoehtoisesti se jää aina jälkeen oikeasta videokamerasta. Saapa nähdä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2007, 00:16:27 ap kirjoittanut Tertzi »
On paljon vaikeampaa iskeä toisen päähän ajatus kuin kirves.

JohnDoe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1787
  • Karma: +0/-0
Vs: Videokuvauksen muutos - youtube-pätkät vs. perinteiset kotivideot
« Vastaus #4 : Syyskuu 04, 2007, 00:12:45 ap »
En siis ole tuota toimintoa juurikaan käyttänyt mutta nyt tuli testattua Pasin videoiden innoittamana ja hyvähän se on että nykyisillä digikameroilla voi tarvittaessa ottaa myös riittävän laadukasta videokuvaa.

Et kuitenkin youtubeen pistäisi kuvauksiasi Pasin esimerkin mukaisesti? ;D

Tertzi

  • Full Member
  • ****
  • Viestejä: 1256
  • Karma: +0/-0
Vs: Videokuvauksen muutos - youtube-pätkät vs. perinteiset kotivideot
« Vastaus #5 : Syyskuu 04, 2007, 00:23:05 ap »
Täytyisi ainakin olla viikset värjättyinä, ääni robottimaiseksi muunnettuna ja foliohattu päässä että kehtaisin laittaa nettiin.
On paljon vaikeampaa iskeä toisen päähän ajatus kuin kirves.

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15055
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Vs: Videokuvauksen muutos - youtube-pätkät vs. perinteiset kotivideot
« Vastaus #6 : Syyskuu 04, 2007, 00:27:45 ap »
Täytyisi ainakin olla viikset värjättyinä, ääni robottimaiseksi muunnettuna ja foliohattu päässä että kehtaisin laittaa nettiin.

Otat pikkasen viinaa ni kyllä se siintä  :D :D
Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X