PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Käytettyjen elektroniikkalaitteiden ostaminen arpapeliä  (Luettu 10045 kertaa)

EmbbA

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 18
  • Karma: +0/-0
  • Me, my self and i.
Vs: Käytettyjen elektroniikkalaitteiden ostaminen arpapeliä
« Vastaus #7 : Elokuu 31, 2007, 01:00:59 ap »
Omasta kokemuksesta voin sanoa vain laitteiden merkin mikä/mitkä ei ole kovin kauaa pungsleerannut ja seon philips...

Kyllä niitä "herkkujakin" vielä pitelet kourassa, eli ei aina kaikki paska ole tullut sulle :D

JohnDoe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1787
  • Karma: +0/-0
Vs: Käytettyjen elektroniikkalaitteiden ostaminen arpapeliä
« Vastaus #8 : Elokuu 31, 2007, 17:53:05 ip »
Keväällä mieltä kiehtoi ajatus huuto.netistä ostamisesta, ajattelin esim. digiboksin hankkia sitä kautta. En kuitenkaan uskaltanut koska hinnat ovat aika korkeat (lähes sama kuin uuden hinta kaupassa) kun ei tiedä saako toimivaa tavaraa. Roskiksista en ole kaivellut laitteita eikä niitä paljoa taideta enää roskikseen heittää kun on ilmainen sähköromunkeräys.

Itse en ole onnistunut huuto.net:istä rikkinäistä tavaraa saamaan, ellen ole varta vasten rikkinäistä ostanut. Tosin enemmän olen myyjänä toiminut kuin ostajana. Hyvä esimerkki on tuo 30" taulu-tv, tyytyväinen olen ollut.

Mikä on teidän kokemuksenne käytetyn elektroniikan ostamisesta. Onko se teidän mielestänne kannattavaa puuhaa, siis jos ei osaa korjata itse. Tietysti asia olisi toinen jos olisi nuo korjaustaidot kohdallaan eikä sitten harmittaisi vaikka saisi jotain rikkinäistä. Mutta kuitenkin kun hinnan maksaa niin sitä odottaa saavansa toimivaa tavaraa.

Risinsähän käytetyssä aina on, mutta toisaalta jos vaihtoehtona on olla ilman (jos rahat eivät uuteen riitä), niin on se riski ottamisen arvoinen mielestäni.


Entä kirpputorit, onko ne tuhoon tuomittuja mestoja jos haluaa saada toimivaa tavaraa?

Kunnon kirpputoreilla on palautusoikeus. Eli jos laite ei ole kunnossa, niin saa rahat takaisin. Itse olen ostanut pesukoneen ja pölynimurin, eikä valittamista ole ollut. Imurissa oli tosin pikkuvikaa, mutta maksoikin vain euron.

Mikä olisi luotettava ja hyväksi havaittu paikka hankkia käytettyjä elektroniikkalaitteita ilman suurta riskiä siitä että saa rikkinäistä romua?

Jos löytyy tuttuja kauppiaita alalta, niin yleensä heidän kauttaan onnistuu. Ei sitä nyt tutulle viitsi tahallaan rikkinäistä myydä.

Onko korjaustaidottomalle nykyisin ainoa vaihtoehto ostaa kaikki uutena, ja toivoa että toimivat edes takuuajan jotenkuten. Onko kaikki tavara nykyään sellaista joka ei kestä "seuraavalle" käyttäjälle. Hyvä että kestää edes takuuaikaa yhden henkilön käytössä.

Ei. Valitettava tosiasiahan on, että kun monissa laitteissa on hinta pudonnut, on laatu myös laskenut samalla reilusti. EIvät ne laitteet enää kestä niin kauan kuin ennen. Joskus saattaa löytää uutta parempaa tavaraa käytettynä.

Penamies

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 470
  • Karma: +0/-0
Vs: Käytettyjen elektroniikkalaitteiden ostaminen arpapeliä
« Vastaus #9 : Syyskuu 01, 2007, 21:36:03 ip »
Joo ei tuu uutta elektroniikkaa osteltua kovin usein. Paitsi sillon jos on ihan pakko. Uusikin tosiaan voi mennä paskaks ennen aikojaan, ja on muutamia laitteita mitkä on vanhoina parempia kuin uudet. Netistä onneks löytyy aika paljon infoa melkeen kaikesta.

Huuto.netistä, Ebaysta ja sun muista mestoista oon saanut ihan asiallista kamaa. Ainakaan toistaseks ei oo rahoja viety tai tullut paskaa paketissa. Kannattaa kattoa myyjän palautteet onko miten paljon positiivista/negatiivista, ja jos tavarassa on jotain vikaa niin kysellä myyjältä tarkemmin viasta tai sen oireista. Harvemmin osaavat tarkalleen sanoa mikä mättää joten google käyttöön ja etsii onko vastaavaa vikaa/oiretta ollut muilla. Useimmiten löytyy myös vihjettä tai ohjeet korjaukseen.

Nykysen läppärin ostin risana huuto.netistä melko olemattomaan hintaan, viaksi arvasin laturilevyn irtoamisen paikaltaan mikä osottautu oikeaks ja tuossa se nököttää pöydällä uuden elämän saaneena. Myös ex-puhelin oli Ebaysta risana ostettu jossa oli virtanapissa pölyä mikä aiheutti satunnaisen sammuilun. Nykynen puhelin taas on ex-työpaikalta saatu "wlan-vikainen ja kaatuileva", laitoin vaan uutta softaa sisään ja pelittää.

Kirppareilta en muista ostaneeni mitään risaa. Yleensä lapussa lukee onko risa vai ei, vaikka sehän ei takaa yhtään mitään toimivuudesta mutta eipä ainaskaa itellä tulis mieleen kusettaa. Muutamilla kirppareilla oon saanut testata esim. monitoria tai tietokonetta lähteekö päälle, kännykässä saanut koittaa omaa korttia, ja niin edelleen. Jos ei ole saanut testata niin harkitsen toisen kerran ostanko vai en. Tasan kerran ostin atx-kotelon tarkemmin kattelematta parilla eurolla (ei-toimivan peltiboksin osto muutenkin vaikeaa), kotelon sisällä olikin toimivat P4 1.6GHz + emo. :)

Täälläpäin joissakin kännykkämyymälöissä ei ole käytettyjä myynnissä lainkaan. Joko sen takia että ne myydään venäjälle tai seassa ollut risoja/varastettuja mitkä siten aiheuttanu liikkeelle ongelmia. Mene ja tiedä, vituttaa kuitenkin kun eräässä liikkeessä oli tarjolla 50+ käytettyä luuria mutta nyt ei ainuttakaan. Ei oikeen mistään saa nopeesti hajonneen tilalle väliaikasta kapulaa (ja siksi niitä pitää hamstrata nurkkiin...;) )

Ei kait käytetyn tavaran ostossa oo mitään kummempaa, takuu vaan saattaa puuttua tai se on lyhkäsempi. Se toimii jos toimii, jos ei toimi niin ompahan perkele varaosia.

jake666

  • Member
  • *
  • Viestejä: 37
  • Karma: +0/-0
Vs: Käytettyjen elektroniikkalaitteiden ostaminen arpapeliä
« Vastaus #10 : Syyskuu 02, 2007, 23:48:32 ip »
jos en löydä tavaroita niin on muutama vakio kaveri kenenkä kanssa kauppaa käyn vaihtokaupan merkeissä tai rahalla. joko ostan tai myyn.sitä oon harjoittanut jo pirun monta vuotta ja jos rikkinäistä tulee eteen niin silloin korjataan. uutena olen viimeksi hakenut kaupasta 42" samsungin plasma telkan.

pave

  • Vieras
Vs: Käytettyjen elektroniikkalaitteiden ostaminen arpapeliä
« Vastaus #11 : Lokakuu 10, 2007, 00:33:24 ap »
Niin, käytetty on käytetty, riippuu vähän laitteesta, merkistä, kuinka vanha ja - käytetty se on. Mutta jos ajatellaan tätä, että tämän päivän tuote, joka kumminkin myydään suoraan kaupasta ja sisältää 1-2 vuotta takuuta, sanoo viikon, n. 15 - 19 päivän käytönjälkeen "poks", (voi kestää parikin, 6  kk.ta) joka kumminkin maksaa satoja euroja, ja vaikka saat takuista uuden, niin ei hirveesti kiinnosta ostaa sitä uutta, ottaa sitä takuuvaihtokamaakaan. Päivittäin tulee vastaa ko. tuotteita, asiakkaat kertovat, kaverit kertovat ja kyselevät apua. Itse käytän käytettyjä lähes vekotin kuin vekotin. Tietyn merkin tuotteet on ok., useimpiin, vieläpä n. 10 vuotta vanhoihin löytyy "kiitettävästi" varaosia. Osti tuossa tammikuussa MSI-emon ja 3000 AMD siihen kiveksi,... kun näitä koneita tässä kumminkin on niin en sitä rakentanut heti. Pari kk.ta sitten oli sen verran aikaa että kyhäsin sen kasaan,... kuinka ollakkaan, olin lähdössä risteilylle,... sammuttelin "varmuudeksi" koneet ja kuinka ollakkaan tää "uusi" mylly sano sopimuksen irti,... oli sitten elkot emolla pystyssä. Ois ollut takuut ja kaikki, mutta myymälä oli lopettanut toimintansa, niin en lähtenyt etsimään "kuka korvaa, mistä haen uutta" tms., tuossa se nyt huilii, odottelee uutta elkoa. Kaikki koneet (PC.t) mitä mulla on, on tuolta 99 - 04 väliltä, ajalta jolla ne rakennettiin vielä kestämään, Asus tuntuu olevan sen aikakauden "+". Compaqin tehotyöasemat on 99 vuodelta, Dell`in tehopc (P4) 03, loput on siitä väliltä "raadoista" duunattuja,... hajoaa, niin vaihdetaan sisukset toisista raadoista.
Nykyset tuntuu "poksuvan" liian helposti. Työssäni kulkee useita satoja emoja, aiemmin arvostettujakin merkkejä,... tiedä sitten johtuuko Aasianpojan komponenteista, virtalähteistä vaiko huonosta tuuletuksesta. Tosin, laitteiden hinnatkin ovat tippuneet, laitteet yleistyneet, että ihmiset ei enää välitä, vaan välinpitämättöminä pitävät laitteet lattioilla keräämässä pölyä. Kymmeniä koneita tullut "matkanpäähänsä", ja kun olen tarkastanut - tutkinut elinkelpoiset osat, niin olen törmännyt mielettömään pölypälloon, joka hyppää kuorien alta,... prossuntuuletin täysin tukossa, ei pyöri. Eikö mitä, senkun olen putsannut niin jo taas toimii. Tätä kamaa kulkee täysin tehtaanpaketissa, avaamattomanakin poistoon.
Siis, jos yhtään osaat "korjata vanhaakamaa", niin suosittelen kukkarolle ja mielenrauhalle.

Jätkä On Eläin....