PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Jo toisen kerran perkele  (Luettu 21486 kertaa)

kuutamounelmat

  • Sr. Member
  • ***
  • Viestejä: 899
  • Karma: +0/-0
Vs: Jo toisen kerran perkele
« Vastaus #21 : Heinäkuu 22, 2010, 23:04:50 ip »
Sillä ämmällä oli työkalu (talutushihna) kädessä. Koiran ei pidä antaa vetää, naru ei oo vetämistä vaan nykäisyä varten. Jos koira alkaa vetää, niin narusta pitää nykäistä. Koiraa ei saa hakata vaan osoittaa koiralle sen asema laumassa. Itellä koirat (berni ja westi) yleensä vapaana lenkillä, koska kulkevat nätisti ilman narua ja uskovat henkistä narua ja tottelevat sanaa. Minun mielestä jopa taajamissa koiria voi pitää vapaana (tätä laki ei salli) jos ovat hyvin koulutettuja ja sanallisessa narussa. Varsinkin uroskoira pitää osata selättää, jotta se ymmärtää paikkansa laumassa. Silmittömällä hakkaamisella koirasta saa agressiivisen. Suurin osa "häiriökoirien" ongelmista on narun toisessa päässä, kun ei osata koiraa opettaa.

Oon kyllä nähnyt näitä hyvin koulutettujakin koiria  hyökkäävän toisen koiran kimppuun.  Eläin on eläin eikä siihen voi koskaan täysin luottaa. Koira ei välttämättä osaa pyöriä väistellä tms.  En itse ainakaan sitä riskiä ota että oma koira hyökkäisi toisen kimmppuun. Tai jäisi auton alle.

Leviathan

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 83
  • Karma: +0/-0
  • SS Krieg Pony
Vs: Jo toisen kerran perkele
« Vastaus #22 : Heinäkuu 23, 2010, 07:45:25 ap »
Itse remmivetämiseen olen kuullut sellaiset, että sitten mennään toiseen suuntaan hetki. Toistetaan kunnes koira huomaa, ettei eteenpäin pääse jos vetää. Toinen on, että sidotaan remmi lanteille ja juostaan edes takaisin kunnes koira huomaa, että omistajaa seurataan. Koulutustapoja on tosin yhtä paljon kuin koirakirjoja ja asiantuntijoita.

Mielestäni televisiosta paras on Victoria, huonoin Cecar Milan (vai mikä), joka jopa saanut tuomion! Silti sen yliagressiivisen alistavia metodeja näytetään televisiossa.

Ja satavarmaa koiraa ei ole. Se on kuitenkin eläin, ei ohjelmoitu kone. Jos siis koira on 5 vuotta kävellyt ilman remmiä, ei se tarkoita, ettei se voisi koskaan karata.

Itsellä ollut saksanpaimenkoira + husky sekoitus. Oli kyllä välillä niin jääräpää vaikka osasi. Kiltti oli, mutta husky puolelta tuli esim vetäminen ja välillä "ei tarvi ellei halua" mentaliteetti.

Nyt toinen on terrieri mix, venäjältä ja ilmeisesti hakattu. Vieraiden kanssa arvaamaton, eli omistajan vastuu. Ei tosin välitä muista koirista tai ihmisistä esim lenkillä, mutta murtovarkaita säälin. Ja toimii tottelussa kuin sveitsiläinen kello.

Uusin on n. kuukauden meillä ollut sakemanni virosta. 1,5 vuotias ja ponin kokoinen, säkä 68. Norsu posliinikaupassa. Koulutus kesken, mutta hyvin menee jakeluun. Ei ihmisille ala vaan oppii ja tottelee. Kiltti lapsille ja aikuisille.

Meilläkin on joskus koira päässyt vahingossa vapaaksi, kun remmi hajonnut. Ei sille voi mitään.

Vapaana pitämisessä ärsyttää koirat, mitkä ei tottele yhtään. Kerran oltiin kaupungilla pienessä metsässä ja kaksi vapaana olevaa koiraa lähti juoksemaan kohti (omat tietysti remmissä). Omistaja huutaa kuin hinaaja mutta koirat ei edes korvaa loukauta. Meidän koirien kimppuun kävi, mutta nokkiin ne koirat sai. Terrieri (tod näk veressä pit bullia) ja saku husky oli kyllä noille vähän kovemmat palat. Vitutti omistaja joten poliisi kävi hieman keskustelemassa. Ei siinä auttanut, että meidän koirat ärisi kun oli hihnassa ja toisen koirat vapaana. Onneksi oma koirakalusto oli isompaa ettei saaneet köniin noilta vapailta. Sen jälkeen ei ole enää vapaana pidelly.

Myös ärsyttää kodin lähellä yksi piha, missä jotain pikku moppia pidetään vapaana. Vituttaa lenkkeillä, kun tuo lähtee pihalta perään räksyttämään. Omat ei sentään juurikaan välitä tuosta. Vieressä on tie, ja koira usein vaeltelee omin päin.