PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Laillisuuden perikuva itse ajelee ilman korttia....  (Luettu 13543 kertaa)

Eki

  • Vieras
Vs: Laillisuuden perikuva itse ajelee ilman korttia....
« Vastaus #7 : Syyskuu 04, 2007, 23:23:34 ip »

No kyllä 60 ukkeli osaa varmasti turvallisesti jo tuossa iässä mopolla ajella mutta laki on laki ja sehän tästä hommasta aika naurettavan tekeekin ;D ;D ;D ;D

Eiköhän tuohon ikään mennessä olisi jo jäänyt muutaman kerran junan alle, jos ei osaisi ajaa turvallisesti. Ne poliisit kyttää lähinnä nuorempia mopoilijoita, kun jotain 60 äijiä, jos ei nyt ihan selvästi umpikännissä aja.

Joo kyllä en epäile tämän mopoilijan ajotaitoja pätkääkään mutta laki sanoo:

Ajoneuvon luovuttaminen toisen kuljetettavaksi

Ajoneuvoa ei saa luovuttaa sen kuljetettavaksi, jolla ei ole vaadittavaa ajo-oikeutta tai jolta ilmeisesti puuttuvat edellytykset ajoneuvon kuljettamiseen.

Ajoneuvon luovuttajan on ennen ajoneuvon luovuttamista toisen käyttöön varmistauduttava, että kuljettajalla on vaadittava ajokortti.

*****

Eli 60 vuotiaalla on terveystarkastukset oltava suoritettna jossa on todettu että on soveltuva ajamaan moottoriajoneuvoa.

Pasi, luulen että olen huomattavasti paremmassa kunnossa kuin moni 20 vuotias, kävelen viikottain noin 20-30km:n sauvakävely patikkareissuja aina kerralla tuonne Hyvinkään sveitsin upeeseen maastoon, on laavuja ja lampia, reissuja tehdään naapurin kaverin kanssa, ajellaan myös fillarilla noin 100km viikossa ja nyt tää 7500km skodella pitkin suomea ilman välitaukoja kunkin matkan aikana, elikä 5 reissua Enon kunnan Paukkajalle missä mulla majoitus jokainen kerta ja sieltä käsin reissuja Lieksaan, Kolille ja kaikkiin tuttuihin lähikuntiin jne, eikä tee tiukkaakaan, eihän 60v ole nykypäivänä vielä ikä eikä mikään, huomaat sen itse kun lähenet tuota ikää, mikäli saat olla terveenä jne! :) ps. mopon saa luovuttaa kenen hyvänsä ajettavaksi, kunhan ei ole alle 15v ja jos omaa ikäänsä nähden mopokortin, tietysti tankojuopolle tai muissa "huimausaineissa" (tuo huimausaine sanonta lainattu Reinikaiset sarjasta) olevalle ei saa luovuttaa myöskään, muuta luovuttamista laki ei kiellä mopon kanssa!
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2007, 00:03:06 ap kirjoittanut Eki »

Eki

  • Vieras
Vs: Laillisuuden perikuva itse ajelee ilman korttia....
« Vastaus #8 : Syyskuu 04, 2007, 23:49:08 ip »
Kyse on siitä että ajokortiton 60 vuotias mies ajelee mopolla ilman korttia.......
Laissa se kait on kielletty mut se onko tuolla mitään merkitys on toinen asia.

http://www2.ake.fi/mopo/info.html

"Mopokortti on pakollinen vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneille mopoilijoille."

minkähän takia tämmönen syntymäaikaan perustuva syrjivä laki on olemassa? kuka siitä hyötyy? EU-tasolla jos tämmösestä tietäis, tulis sapiskaa Suomelle.
Eiköhän tuo laki ole ihan paikallaan että alle 15 vuotiaat eivät saa ajella laillisesti julkisilla teillä, mopokortti pitää suorittaa siksi että olisi jonkinasteista hajua edes liikennesäännöistä ja ei se oppi muutenkaan pahaksi ole, itsellä eka mopo oli jo 1963 elikä 15 vuotiaana, silloin ei tarvittu mopokortteja mutta ei likikään kaikista liikenne säännöistä kellään ollut paljon hajuakaan, vuosien varella on ollut muitakin mopoja ja nyt kun nämä ovat jo oikeen menevän näköisiä, niin mikäpä ettei tämmöinen 60v ajelis, kulkee muuten 80km/h, mutta ei ole tehty yhtään mitään, elikä täysin laillinen kun ei ylitä suurinta sallittua laitekohtaista 45km/h nopeutta tai pienempiä tiekohtaisia nopeuksia (30 ja 40km/h), näin sanoo pollliisi! http://www.poliisi.fi/poliisi/discuss.nsf/vwThreads/ADF439B06D684EEEC22571E7002D934C
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2007, 23:52:04 ip kirjoittanut Eki »

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15054
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Vs: Laillisuuden perikuva itse ajelee ilman korttia....
« Vastaus #9 : Syyskuu 04, 2007, 23:58:54 ip »
Hauska juttu tuolta sauna foorumilta.

http://www.skannerilehti.net/cgi-bin/cgiwrap/skalehti/sauna/YaBB.pl?board=laki&action=display&num=1185726570&start=0

Lukekaas koko juttu ajatuksella läpi.
Kyse on siitä että ajokortiton 60 vuotias mies ajelee mopolla ilman korttia.......
Laissa se kait on kielletty mut se onko tuolla mitään merkitys on toinen asia.
No kyllä 60 ukkeli osaa varmasti turvallisesti jo tuossa iässä mopolla ajella mutta laki on laki ja sehän tästä hommasta aika naurettavan tekeekin ;D ;D ;D ;D
Mitäs vittua, tarviiko muka meikämanne jonkun mopokortin, älä nyt Pasi puhu sontaa, kortin tarvii mopolla ajettaessa 1.1.1985 jälkeen syntyneet, itse olen ajanut moposkootterilla tosiaan kuukauden sisällä viisi pohjoiskarjalan reissua, elikä yhteensä noin 7500km, vetäkää "kersat" paremmaks ja yksi menosuunta aina yhtäsoittoa, n. (500km)! http://koti.phnet.fi/danny47/skode.jpg

Eikös se janssoni jotain väittäny.
En tiiä ja tästä en ala kinaamaan kun en yksinkertaisesti tiedä.
Luulisin että ole oikeassa ja en epäile pätkääkään että olisit riski liikenteelle.
Onhan sulla elämän kokemusta ja niinpois päin.
itse en muuten ole koskaan ajanut mopolla.
Mulla on köyhyyden takia se vaihe jäänyt pois.....

Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X

Eki

  • Vieras
Vs: Laillisuuden perikuva itse ajelee ilman korttia....
« Vastaus #10 : Syyskuu 05, 2007, 00:11:08 ap »
Hauska juttu tuolta sauna foorumilta.

http://www.skannerilehti.net/cgi-bin/cgiwrap/skalehti/sauna/YaBB.pl?board=laki&action=display&num=1185726570&start=0

Lukekaas koko juttu ajatuksella läpi.
Kyse on siitä että ajokortiton 60 vuotias mies ajelee mopolla ilman korttia.......
Laissa se kait on kielletty mut se onko tuolla mitään merkitys on toinen asia.
No kyllä 60 ukkeli osaa varmasti turvallisesti jo tuossa iässä mopolla ajella mutta laki on laki ja sehän tästä hommasta aika naurettavan tekeekin ;D ;D ;D ;D
Mitäs vittua, tarviiko muka meikämanne jonkun mopokortin, älä nyt Pasi puhu sontaa, kortin tarvii mopolla ajettaessa 1.1.1985 jälkeen syntyneet, itse olen ajanut moposkootterilla tosiaan kuukauden sisällä viisi pohjoiskarjalan reissua, elikä yhteensä noin 7500km, vetäkää "kersat" paremmaks ja yksi menosuunta aina yhtäsoittoa, n. (500km)! http://koti.phnet.fi/danny47/skode.jpg

Eikös se janssoni jotain väittäny.
En tiiä ja tästä en ala kinaamaan kun en yksinkertaisesti tiedä.
Luulisin että ole oikeassa ja en epäile pätkääkään että olisit riski liikenteelle.
Onhan sulla elämän kokemusta ja niinpois päin.
itse en muuten ole koskaan ajanut mopolla.
Mulla on köyhyyden takia se vaihe jäänyt pois.....


Kyllähän tuolla saunaforumilla väitettiin vaikka mitä, sitäkin että kun jussina join neljä 1/3 litran keskaria aikavälillä 18.30-02.00 ja läksin ajelemaan majapaikkaani aamulla klo 05.50 että olen ollut rangaistavassa ajokunnossa jne jne! Siellä muutama hemmo alkoi provoomaan noista reissuistani oikeen viimeisen päälle, olin mahdollisesti kuulemma kuskannut mopoani pitkin karjalaa ja suomea pakulla ja kuvannut sitä aina sopivissa paikoissa ja sitten ruvennut reissuillani muka elvistelemään tuolla saunassa? Lähdin hevon vi**uun koko forumilta kun näitten kaikkien sotkijoiden takia aiheet lyötiin usein vielä lukkoon, että silläviisiin! ;D

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15054
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Vs: Laillisuuden perikuva itse ajelee ilman korttia....
« Vastaus #11 : Syyskuu 05, 2007, 00:15:18 ap »
Hauska juttu tuolta sauna foorumilta.

http://www.skannerilehti.net/cgi-bin/cgiwrap/skalehti/sauna/YaBB.pl?board=laki&action=display&num=1185726570&start=0

Lukekaas koko juttu ajatuksella läpi.
Kyse on siitä että ajokortiton 60 vuotias mies ajelee mopolla ilman korttia.......
Laissa se kait on kielletty mut se onko tuolla mitään merkitys on toinen asia.
No kyllä 60 ukkeli osaa varmasti turvallisesti jo tuossa iässä mopolla ajella mutta laki on laki ja sehän tästä hommasta aika naurettavan tekeekin ;D ;D ;D ;D
Mitäs vittua, tarviiko muka meikämanne jonkun mopokortin, älä nyt Pasi puhu sontaa, kortin tarvii mopolla ajettaessa 1.1.1985 jälkeen syntyneet, itse olen ajanut moposkootterilla tosiaan kuukauden sisällä viisi pohjoiskarjalan reissua, elikä yhteensä noin 7500km, vetäkää "kersat" paremmaks ja yksi menosuunta aina yhtäsoittoa, n. (500km)! http://koti.phnet.fi/danny47/skode.jpg

Eikös se janssoni jotain väittäny.
En tiiä ja tästä en ala kinaamaan kun en yksinkertaisesti tiedä.
Luulisin että ole oikeassa ja en epäile pätkääkään että olisit riski liikenteelle.
Onhan sulla elämän kokemusta ja niinpois päin.
itse en muuten ole koskaan ajanut mopolla.
Mulla on köyhyyden takia se vaihe jäänyt pois.....


Kyllähän tuolla saunaforumilla väitettiin vaikka mitä, sitäkin että kun jussina join neljä 1/3 litran keskaria aikavälillä 18.30-02.00 ja läksin ajelemaan majapaikkaani aamulla klo 05.50 että olen ollut rangaistavassa ajokunnossa jne jne! Siellä muutama hemmo alkoi provoomaan noista reissuistani oikeen viimeisen päälle, olin mahdollisesti kuulemma kuskannut mopoani pitkin karjalaa ja suomea pakulla ja kuvannut sitä aina sopivissa paikoissa ja sitten ruvennut reissuillani muka elvistelemään tuolla saunassa? Lähdin hevon vi**uun koko forumilta kun näitten kaikkien sotkijoiden takia aiheet lyötiin usein vielä lukkoon, että silläviisiin! ;D

Katos...olit vielä hereillä  ;D

No ei muutamasta kaljasta vielä olla siinä kunnossa että ei ajaa voisi.
Jotkut tietysti on sitä mieltä että nolla linja pitää olla mutta en itse ainakaan kaljasta tai kahdesta kyllä ole tuomitsemassa ketään.
Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X

Eki

  • Vieras
Vs: Laillisuuden perikuva itse ajelee ilman korttia....
« Vastaus #12 : Syyskuu 05, 2007, 00:30:14 ap »
Juu hereillä vielä, tässä muuten alkon julkaisema taulukko ihan vaan faktaksi, itse painan n. 70kg http://www.uta.fi/hyper/projektit/paataitse/palamies.gif

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15054
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Vs: Laillisuuden perikuva itse ajelee ilman korttia....
« Vastaus #13 : Syyskuu 05, 2007, 00:37:27 ap »
Juu hereillä vielä, tässä muuten alkon julkaisema taulukko ihan vaan faktaksi, itse painan n. 70kg http://www.uta.fi/hyper/projektit/paataitse/palamies.gif

Joo joo palaa joo noissa ajoissa mutta kun missään vaiheessa ei tule yli puolta promillea niin silloinhan saa ajaa.
Itseasiassa mä en sitä keskustelua seurannut et en nyt edes tiedä mitä tuolla toisaalla väitettiin.
Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X