PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: MONIEN JOULULAHJAT JÄÄ SAAMATTA ?  (Luettu 6792 kertaa)

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15041
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
MONIEN JOULULAHJAT JÄÄ SAAMATTA ?
« : Marraskuu 29, 2017, 21:00:10 ip »
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005468972.html?ref=rss

420 000 Suomeen tilattua pakettia jumissa Kiinassa – eivät välttämättä ehdi perille jouluksi

Paketteja käsiteltiin logistiikkakeskuksessa Kiinassa marraskuun puolivälissä. (KUVA: China Stringer Network/Reuters)

Julkaistu: 29.11. 13:46



Epämääräisen muotoiset kirjelähetykset jumittuvat matkalle, eikä Suomen Postilla ole mitään tietoa, missä ne viipyvät. Käytännössä kyse on verkkokaupoista tilatuista paketeista.
Kiinassa on tällä hetkellä odottamassa Suomeen kuljettamista noin 420 000 lähetystä, Postista kerrotaan. Lähetykset ovat käytännössä verkkokaupoista tilattuja paketteja, mutta ne on lähetetty kirjeenä, joten niissä ei ole minkäänlaisia seurantakoodeja.

Kun yleensä esimerkiksi Wishistä tai Alibabasta tilattu verkkokauppaostos ehtii Suomeen noin 3-4 viikossa, nyt siinä kestää pidempään, kertoo kansainvälisen postiliiketoiminnan johtaja Noora Laaksonen Postista Taloussanomille.

– Loppuvuodesta on paljon sesonkeja, viime viikolla oli Black Friday, 11.11. oli Singles’ Day ja nyt on joulusesonki, Laaksonen avaa.

Matka tyssää välivarastoon
Kiinan verkkokauppaostosten matka voi tyssätä melkein mihin tahansa matkan varrelle. Kun lentokapasiteetti Kiinasta Eurooppaan ei riitä, kirjeet voivat odotella kuljetusta pitkäänkin.

– Tilaukset Kiinasta tulevat eri reittejä esimerkiksi Hongkongin, Singaporen tai Lähi-idän kautta. Kuka mistäkin löytää lentokapasiteettia, Laaksonen kertoo.

Kirje on saattanut matkalla käydä myös esimerkiksi Virossa tai Hollannissa.

Verkkokaupoista tilatut tuotteet matkaavat Eurooppaan sekä rahti- että matkustajakoneiden kyydissä. Usein kaikki Euroopan suuntaan lähtevät paketit lastataan samaan koneeseen, joka vie ne johonkin Euroopan logistiikkahubiin. Sieltä ne sitten jatkavat matkaansa esimerkiksi rekkojen kyydissä.

Kiinan-toimitusten hidastelu ei siis koske vain suomalaisia.

– Tämä ei ole vain suomalaisten ongelma. Eurooppalaisella kuluttajilla on sama ongelma, Laaksonen kertoo.

Epämuotoiset kirjelähetykset vaativat työvoimaa Suomen päässä
Mikäli tuotteensa haluaa saada varmasti jouluksi, kannattaa Laaksosen mukaan käyttää pakettipalveluita. Kun tuote lähetetään pakettina, saa se viivakoodin, ja sitä voidaan seurata koko matkan ajan. Kun asiakkaalle on luvattu tietty toimitusaika, pääsevät paketit kirjelähetyksiä nopeammin liikkeelle.

Suurin osa Kiinasta tilattavista tuotteista kuitenkin lähetetään kirjeinä, eikä niiden kuljetus Suomeen ole Suomen Postin vastuulla. Varmemmin pakettiseurannan saa Euroopasta tai esimerkiksi Yhdysvalloista tilattavaan tuotteeseen. Euroopasta paketit myös ehtivät perille nopeammin kuin Kiinasta.

Kun Kiinan-tilaukset vihdoin pääsevät Suomeen asti, lupaa Posti toimittaa ne perille mahdollisimman nopeasti, yleensä noin 3–4 päivässä, lähetystyypistä riippuen.

Nyt suuren sesongin aikana saattaa käsittelyyn Suomenkin päässä tulla viivettä, sillä Postissa ei pystytä ennustamaan, miten paljon lähetyksiä minäkin päivänä saapuu.

– En uskalla luvata täysin viiveetöntä toimitusta. Pakettipuolella on automaattinen lajittelu, mutta kiinalaisten verkkokauppakirjeiden käsittely tehdään käsin lähetysten hankalasta muodosta johtuen, Laaksonen sanoo.

Noora Penttinen
Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X