PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: 7.6 Häkäpönttöauto ja sen käyttöesittely  (Luettu 16085 kertaa)

cpukamu

  • Vieras
7.6 Häkäpönttöauto ja sen käyttöesittely
« : Kesäkuu 01, 2008, 22:56:11 ip »
Kangasalan Mobilian museoajoneuvopäivillä:

    * Höyrylaiva Wellamo risteilee Valkeakoskelta ja Mobilian satamasta (lisätietoja www.wellamolaiva.fi)
    * Panssarimersu eli Sisäasiainministeriön S-sarjan Mercedes Benz vm. 1987
    * Häkäpönttöauto ja sen käyttöesittely
    * moottoripyörien ja veteraaniralliautojen ajonäytös
    * Lasten liikennepuisto (maksullinen)
    * Erikoisvieraina ovat Suomen Mercedes-Benz Klubin valtakunnallinen Pick-Nick
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2008, 06:51:58 ap kirjoittanut cpukamu »

cpukamu

  • Vieras
Vs: 7.6 Häkäpönttöauto ja sen käyttöesittely
« Vastaus #1 : Kesäkuu 07, 2008, 07:17:10 ap »
 Puukaasutin on laite, jossa tavallinen ilmakuiva puu hiljalleen kytemällä muodostuu polttokaasuksi. Tätä kaasua käytetään bensiinin asemasta moottorin polttoaineena, ja näin voidaan huomattavasti pienentää polttoainekustannuksia. Puukaasutinta voidaan käyttää kaikissa henkilö- kuorma- ja linja- autoissa, traktoreissa, venemoottoreissa, paikallismoottoreissa yms., joissa on sähkösytytys ja tavanomainen kaasutin. Parhaiten puukaasugeneraattori on sovitettavissa korkeapuristeisiin moottoreihin, riskutin moottoreihin häkäkaasugeneraattori ei sovellu.
 Puukaasuttimen hoito on yksinkertaista, ja jokainen moottorimies perehtyy siihen helposti. Puukaasutin ei ole tulenarka. Sen räjähtäminen on myös mahdotonta. Puukaasu ei sisällä moottoria syövyttäviä aineita eikä nokea moottoria enempää kuin bensiini.
 Puukaasutinlaitteeseen kuuluu puukaasutin eli generaattori, kaasunpuhdistimet eli jäähdyttimet, veden- ja öljynsuodatin, käynnistystuuletin sähkö- ja käsivoimalle, säätöventtiilit sekä tarvittavat putkijohdot ja johdinosat.

 Polttoaineena käytetään tavallisesti ilmakuivaa koivua vähän nyrkkiä pienempinä paloina eli pilkkeinä. Yksi täyttö riihikuivaa koivua tai haapaa riittää noin 80-90 kilometrin ajoon, mutta käytännössä kulutus riippuu ajoneuvon kuormituksesta. Moottori menettää tehostaan noin 30% puukaasulla ajettaessa.

Moottorin normaalikäynnistys

1. Generaattori on kylmä

 Hiilen kohennusluukkujen (11) kautta kohennetaan hiilet perusteellisesti ja hiilikerroksen paksuus tarkastetaan, jolloin liiat hiilet voidaan poistaa ja ottaa talteen käytettäväksi myöhemmin hiilikerroksen mahdollisesti ohennettua. Hiilikerros tasoitetaan siten, että hiiltä on lieriön (7) alareunan yläpuolella vähintään 5 cm, ja sen jälkeen suljetaan hiilenkohennus luukut (11). Tämän jälkeen moottorin kuristusläppä (20) ja ilmaventtiili (27) suljetaan ja tuuletusventtiili (21) avataan kokonaan.
 Mikäli kaasuttimen alaosaa täytettäessä hiilet eivät ole hehkuvia, avataan sytysluukku (5) ja sen aukosta työnnetään kaasuttimeen bensiinissä tai petrolissa kastettu trasselitukko, joka sytytetään palamaan. Sähköllä toimiva kynnistystuuletin (18) pannaan käyntiin. Öljynsuodattimen (23) kautta imeytynyt kaasu on valmista 3-7 minuutin kuluttua, josta seikasta saa varmuuden sytyttämällä tulitikun tuuletinaukosta (22) virtaavaan kaasuun. Kaasun tulee olla tuolloin täysin puhdasta savusta.
 Kun kaasu on täysin valmista ja käyttökelpoista, palaa se värittömällä sinisellä tai joskus hieman punertavalla liekillä. Kun kaasu on todettu valmiiksi, pysäytetään sähköinen käynnistystuuletin. Venttiilli (21) suljetaan, kaasuventtiili (20) avataan ja moottori käynnistetään antamalla samanaikaisesti ilmaa venttiilin (27) kautta.
 Jos puukaasutin on aikaisemmin ollut ainoastaan lyhyehkön ajan käynnissä, ei hiiliä tarvitse kohentaa, mutta sitä vastoin on ennen sytyttämistä sähköistä käynnistystuuletinta (18) käytettävä muutamia sekuntteja, jotta puukaasuttimessa mahdollisesti olevat kaasujäämät saadaan poistetuksi. Kaasu on käyttökelpoista 3-5 minuutin kuluttua sytyttämisen jälkeen. Moottorin käynnistyttyä moottorin imu pitää puukaasutin generaattorin toiminnassa ilman käynnistystuulettimen apua.

2. Generaattori on lämmin

 Jos moottori on joutunut seisomaan käytön jälkeen vain muutaman minuutin, saadaan se nopeasti käymään tuulettamalla hetkisen, minkä jälkeen se käynnistetään edellä esitetysti. Jos taas moottori on seissyt hieman kauemmin, aina 2-3 tuntia, voidaan, jos pesässä vielä on hehkuvia hiiliä, tuulettamalla muutamia minuutteja saada normaalikaasua. Jos sitä vastoin pesä on musta, käynnistetään niin kuin kylmästä generaattorista on neuvottu.

Tarpeellisia neuvoja puukasuttimen käyttäjälle

 Kun moottori on käynnistetty, säädetään moottorin tarvitsema ilmamäärä ilmaventtiilin (27) avulla, kunnes venttiilin paras asento löydetään. Edullisinta on päästää sekoitukseen runsaasti ilmaa. Kun ilman määrä kaasuseoksessa on saatu vakiintuneeksi, ei tavallisesti enää ole tarpeen varsinkaan pitkähkön käytön aikana muuttaa ilmaventtiilin säätöä. Kun kuormituksen vaihtelut ovat hyvin suuret, on ilman ja kaasun suhdetta muutettava säätämällä ilmaventtiiliä. Tähän oppii nopeasti ajokokemuksen lisääntyessä. Taikka antamalla tämä säätö kokonaan suoritettavaksi elektroniikan ohjaaman venttillilaitteiston huolehdittavaksi, jolloin käytettävyys paranee ja kaasu/ilma suhde on jatkuvasti optimaalinen täydellisen palamisen aikaansaamiseksi sylinterissä. Tähän oppii nopeasti ajokokemuksen lisääntyessä. Alamäessä moottoria ei pidä kytkeä vapaalle, pitkähkössä myötämäessä on ilmantuloa pienennettävä tai suljettava kokonaan, jottei kaasunkehitys hidastuisi tai pysähtyisi kokonaan. Puukaasua käyttävissä autoissa on huomattava suorittaa vaihtaminen tarpeeksi ajoissa, jottei moottorin kierrosluku pääsisi laskemaan ja kaasunkehitys siten hidastumaan.

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15041
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Vs: 7.6 Häkäpönttöauto ja sen käyttöesittely
« Vastaus #2 : Kesäkuu 07, 2008, 07:36:03 ap »
Hyvä peli mutta verottaja on muistanut tuotakin käyttövoima verolla.
Hinoa! Miten näitä pässejä yleensä äänestetään eduskuntaan ketkä ei edes tuollaista asiaa huomaa korjata?

Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X

cpukamu

  • Vieras
Vs: 7.6 Häkäpönttöauto ja sen käyttöesittely
« Vastaus #3 : Kesäkuu 08, 2008, 06:38:38 ap »
 Kangasalan museoajoneuvopäivillä oli maa-, ja vesikulkuneuvoja edustettuina menneiltä vuosikymmeniltä, ja tässä
eräs vanhimmista osallistujista vuonna 1907 valmistunut SS Wellamo jonka konehuoneesta olen tenhyt tämän videon.

http://www.youtube.com/watch?v=OyuH5Yj6_5U

Kuva kooste Ford 1940 häköpöntto kaasuttimella, nämä autot saivat lempinimekseen "hävittäjä" moottorin
stuka lentokonetta muistuttavista imuäänistä sekä upotetun osa-aluksen takia asennusvaiheessa pois jääneistä
lokasuojista jotka maahantuoja korvasi vanerilevyillä.

http://www.youtube.com/watch?v=YQlvYJ5LQu0

- Jos tykkäsitte niin näitä saadaan tehtyä lisää ja häkäpönttö autosta pitää tuottaa lisää matskua tietenkin.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2008, 11:03:42 ap kirjoittanut cpukamu »

Tertzi

  • Full Member
  • ****
  • Viestejä: 1256
  • Karma: +0/-0
Vs: 7.6 Häkäpönttöauto ja sen käyttöesittely
« Vastaus #4 : Kesäkuu 08, 2008, 18:48:17 ip »
Hyvä, että ohjeet on vielä tallessa niin saadaan äkkiä häkäpönttövehkeet käyttöön, sitten kun se öljy oikeesti loppuu. Tai kun bensan hinta nousee niin korkeaksi ettei kannata sillä ajella. Joitakin vuosia sitten kesäisin näki häkäpönttäautoa, mikä oli joku pitempiperäinen 70-luvun malli (olisko ollut joku volvo, en muista). Siihen oli laitettu hienot kiiltävät teknisen näköiset laitteet joiden voimalla auto kulki. Ei se ollut kovin ison näköinen se häkäpönttö. Nyt ei ole enää näkynyt sitä autoa. Mä sain kuitenkin sen käsityksen että sillä pystyy ajamaan ihan yhtä hyvin kun bensakäyttöiselläkin, sen verran usein se auto oli liikenteessä.

Toinen paljon lehdissäkin esillä ollut on Laukaalaisen Erkki Kalmarin biokaasu-Volvo.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2008, 18:54:03 ip kirjoittanut Tertzi »
On paljon vaikeampaa iskeä toisen päähän ajatus kuin kirves.

pave

  • Vieras
Vs: 7.6 Häkäpönttöauto ja sen käyttöesittely
« Vastaus #5 : Kesäkuu 08, 2008, 18:57:45 ip »
Hyvä, että ohjeet on vielä tallessa niin saadaan äkkiä häkäpönttövehkeet käyttöön, sitten kun se öljy oikeesti loppuu. Tai kun bensan hinta nousee niin korkeaksi ettei kannata sillä ajella. Joitakin vuosia sitten kesäisin näki häkäpönttäautoa, mikä oli joku pitempiperäinen 70-luvun malli (olisko ollut joku volvo, en muista). Siihen oli laitettu hienot kiiltävät teknisen näköiset laitteet joiden voimalla auto kulki. Ei se ollut kovin ison näköinen se häkäpönttö. Nyt ei ole enää näkynyt sitä autoa. Mä sain kuitenkin sen käsityksen että sillä pystyy ajamaan ihan yhtä hyvin kun bensakäyttöiselläkin, sen verran usein se auto oli liikenteessä.

Toinen paljon lehdissäkin esillä ollut on Laukaalaisen Erkki Kalmarin biokaasu-Volvo.

Eikös näitä bioautoja ole ainekin 2 Suomessa? Muistelisin lukeneeni, että toinenkin tuli JKL.n seudulle? Volvo ois se eka ja Opel Astra toinen.


tuolla oli "jotain" -lisäksi muita kotimaisia polttoaineita kokeiltu.....

http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.biokaasuauto.com/img/opelastra.jpg&imgrefurl=http://www.biokaasuauto.com/&h=1304&w=1161&sz=157&hl=fi&start=1&um=1&tbnid=7Ew2JYBIJH5_XM:&tbnh=150&tbnw=134&prev=/images%3Fq%3Dbiokaasuauto%26um%3D1%26hl%3Dfi%26sa%3DN


« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2008, 19:01:18 ip kirjoittanut pave »

Tertzi

  • Full Member
  • ****
  • Viestejä: 1256
  • Karma: +0/-0
Vs: 7.6 Häkäpönttöauto ja sen käyttöesittely
« Vastaus #6 : Kesäkuu 09, 2008, 12:14:29 ip »
Löytyiskö videomatskua missä näytettäisiin auton tankkaus ja käynnistys ja vähän mallia siitä miten hyvin tuo kulkee? Eli ihan käyvästä ja kukkuvasta pelistä esittelyä.

Jos mahdollista niin Viheraho kameran kanssa koeajamaan häkäpönttöautoa!
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2008, 12:17:49 ip kirjoittanut Tertzi »
On paljon vaikeampaa iskeä toisen päähän ajatus kuin kirves.