Puukaasutin on laite, jossa tavallinen ilmakuiva puu hiljalleen kytemällä muodostuu polttokaasuksi. Tätä kaasua käytetään bensiinin asemasta moottorin polttoaineena, ja näin voidaan huomattavasti pienentää polttoainekustannuksia. Puukaasutinta voidaan käyttää kaikissa henkilö- kuorma- ja linja- autoissa, traktoreissa, venemoottoreissa, paikallismoottoreissa yms., joissa on sähkösytytys ja tavanomainen kaasutin. Parhaiten puukaasugeneraattori on sovitettavissa korkeapuristeisiin moottoreihin, riskutin moottoreihin häkäkaasugeneraattori ei sovellu.
Puukaasuttimen hoito on yksinkertaista, ja jokainen moottorimies perehtyy siihen helposti. Puukaasutin ei ole tulenarka. Sen räjähtäminen on myös mahdotonta. Puukaasu ei sisällä moottoria syövyttäviä aineita eikä nokea moottoria enempää kuin bensiini.
Puukaasutinlaitteeseen kuuluu puukaasutin eli generaattori, kaasunpuhdistimet eli jäähdyttimet, veden- ja öljynsuodatin, käynnistystuuletin sähkö- ja käsivoimalle, säätöventtiilit sekä tarvittavat putkijohdot ja johdinosat.
Polttoaineena käytetään tavallisesti ilmakuivaa koivua vähän nyrkkiä pienempinä paloina eli pilkkeinä. Yksi täyttö riihikuivaa koivua tai haapaa riittää noin 80-90 kilometrin ajoon, mutta käytännössä kulutus riippuu ajoneuvon kuormituksesta. Moottori menettää tehostaan noin 30% puukaasulla ajettaessa.
Moottorin normaalikäynnistys
1. Generaattori on kylmä
Hiilen kohennusluukkujen (11) kautta kohennetaan hiilet perusteellisesti ja hiilikerroksen paksuus tarkastetaan, jolloin liiat hiilet voidaan poistaa ja ottaa talteen käytettäväksi myöhemmin hiilikerroksen mahdollisesti ohennettua. Hiilikerros tasoitetaan siten, että hiiltä on lieriön (7) alareunan yläpuolella vähintään 5 cm, ja sen jälkeen suljetaan hiilenkohennus luukut (11). Tämän jälkeen moottorin kuristusläppä (20) ja ilmaventtiili (27) suljetaan ja tuuletusventtiili (21) avataan kokonaan.
Mikäli kaasuttimen alaosaa täytettäessä hiilet eivät ole hehkuvia, avataan sytysluukku (5) ja sen aukosta työnnetään kaasuttimeen bensiinissä tai petrolissa kastettu trasselitukko, joka sytytetään palamaan. Sähköllä toimiva kynnistystuuletin (18) pannaan käyntiin. Öljynsuodattimen (23) kautta imeytynyt kaasu on valmista 3-7 minuutin kuluttua, josta seikasta saa varmuuden sytyttämällä tulitikun tuuletinaukosta (22) virtaavaan kaasuun. Kaasun tulee olla tuolloin täysin puhdasta savusta.
Kun kaasu on täysin valmista ja käyttökelpoista, palaa se värittömällä sinisellä tai joskus hieman punertavalla liekillä. Kun kaasu on todettu valmiiksi, pysäytetään sähköinen käynnistystuuletin. Venttiilli (21) suljetaan, kaasuventtiili (20) avataan ja moottori käynnistetään antamalla samanaikaisesti ilmaa venttiilin (27) kautta.
Jos puukaasutin on aikaisemmin ollut ainoastaan lyhyehkön ajan käynnissä, ei hiiliä tarvitse kohentaa, mutta sitä vastoin on ennen sytyttämistä sähköistä käynnistystuuletinta (18) käytettävä muutamia sekuntteja, jotta puukaasuttimessa mahdollisesti olevat kaasujäämät saadaan poistetuksi. Kaasu on käyttökelpoista 3-5 minuutin kuluttua sytyttämisen jälkeen. Moottorin käynnistyttyä moottorin imu pitää puukaasutin generaattorin toiminnassa ilman käynnistystuulettimen apua.
2. Generaattori on lämmin
Jos moottori on joutunut seisomaan käytön jälkeen vain muutaman minuutin, saadaan se nopeasti käymään tuulettamalla hetkisen, minkä jälkeen se käynnistetään edellä esitetysti. Jos taas moottori on seissyt hieman kauemmin, aina 2-3 tuntia, voidaan, jos pesässä vielä on hehkuvia hiiliä, tuulettamalla muutamia minuutteja saada normaalikaasua. Jos sitä vastoin pesä on musta, käynnistetään niin kuin kylmästä generaattorista on neuvottu.
Tarpeellisia neuvoja puukasuttimen käyttäjälle
Kun moottori on käynnistetty, säädetään moottorin tarvitsema ilmamäärä ilmaventtiilin (27) avulla, kunnes venttiilin paras asento löydetään. Edullisinta on päästää sekoitukseen runsaasti ilmaa. Kun ilman määrä kaasuseoksessa on saatu vakiintuneeksi, ei tavallisesti enää ole tarpeen varsinkaan pitkähkön käytön aikana muuttaa ilmaventtiilin säätöä. Kun kuormituksen vaihtelut ovat hyvin suuret, on ilman ja kaasun suhdetta muutettava säätämällä ilmaventtiiliä. Tähän oppii nopeasti ajokokemuksen lisääntyessä. Taikka antamalla tämä säätö kokonaan suoritettavaksi elektroniikan ohjaaman venttillilaitteiston huolehdittavaksi, jolloin käytettävyys paranee ja kaasu/ilma suhde on jatkuvasti optimaalinen täydellisen palamisen aikaansaamiseksi sylinterissä. Tähän oppii nopeasti ajokokemuksen lisääntyessä. Alamäessä moottoria ei pidä kytkeä vapaalle, pitkähkössä myötämäessä on ilmantuloa pienennettävä tai suljettava kokonaan, jottei kaasunkehitys hidastuisi tai pysähtyisi kokonaan. Puukaasua käyttävissä autoissa on huomattava suorittaa vaihtaminen tarpeeksi ajoissa, jottei moottorin kierrosluku pääsisi laskemaan ja kaasunkehitys siten hidastumaan.