PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Huono makaronilaatikko syynä huostaanottoon  (Luettu 5740 kertaa)

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15041
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Huono makaronilaatikko syynä huostaanottoon
« : Lokakuu 22, 2017, 19:08:43 ip »
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013112917776115_uu.shtml


Näin ministeriö kommentoi järkyttäviä tarinoita
Perjantai 29.11.2013 klo 20.45   
Järkyttävistä tarinoista huolimatta lastensuojelun tila on lähtökohtaisesti hyvä, vaikka parannettavaa riittää rutkasti, kerrotaan sosiaali- ja terveysministeriöstä.

Perjantain Iltalehti (29.11.2013) kertoo varatuomari Leeni Ikosen Salassa pidettävä - suojeleeko laki lasta vai lastensuojelijaa -kirjaan pohjaten karmeita tositarinoita huostaanotoista.

Eräässä tapauksessa lapsi passitettiin sijaisperheeseen, koska äiti arvioitiin kykenemättömäksi hoitamaan häntä. Arviojakson aikana huomautettiin muun muassa, että lastaan muutoin hellästi ja hyvin hoitava äiti ei katsonut tätä silmiin.

Myös makaronilaatikko herätti huolta: äiti nimittäin sekoitti makaronit ja jauhelihan ensin keskenään, vaikka arvion mukaan ainesosat olisi pitänyt laittaa vuokaan kerroksittain.

Tarinoiden valossa sosiaali- ja terveysministeriöstä myönnetään, että parannettavan varaa lastensuojelussa riittää.

- Lähtökohtaisesti taso on hyvä, mutta on isojakin kokonaisuuksia, joihin pitää kiinnittää huomiota, sanoo neuvotteleva virkamies Marjo Lavikainen.

"Iso ongelma"

Ikosen kirjassaan käsittelemiä yksittäistapauksia ministeriö ei kommentoi. Lavikainen kertoo silti, että monet asiakkaiden kokemat ongelmakohdat ovat tuttuja jo kesäkuussa valmistuneen Toimiva lastensuojelu - selvitysryhmän loppuraportin johdosta.

- Kun näkemyksiä oli pyydetty kehittämistarpeista ja havaituista epäkohdista, hyvät kokemukset ja onnistuneet käytännöt jäivät näkymättömiin ja kuva painottui siksi kielteiseksi, todetaan raportissa.

- Palautetta tulee eniten henkilöstöön liittyen, jatkaa Lavikainen.

Hänen mukaansa niukat resurssit ja työntekijöiden osaamistaso näkyvät heti asiakkaiden arjessa - samoin alati vaihtuvat työntekijät, jotka ovat raportin mukaan "iso ongelma".

Kenelle valittaa?

Lavikaisen mukaan on elintärkeää, että ongelmista puhutaan. Vain sitä kautta löydetään ongelmakohdat, jotka on käytännön toimilla kyettävä ratkaisemaan.

Järkyttävät huostaanottotarinat nostivat neuvottelevan virkamiehen mukaan esiin yhden tärkeimmistä: toteutuuko asiakkaiden oikeusturva?

- Asiakkailla on totta kai valitusoikeus, jota kautta voidaan selvittää, ovatko ratkaisut olleet laillisia tai oikealla tavalla tehtyjä.

Valituskanaviakin on monia aluehallintovirastoista aina eduskunnan oikeusasiamieheen asti. Vaihtoehtojen moninaisuudessa piilee tosin syvä sudenkuoppa.

- Lapset, nuoret ja vanhemmat eivät läheskään aina tiedä, miten he voisivat puuttua huonoon kohteluun tai epäkohtiin, Lavikainen summaa.

KALLE JOKINEN
kalle.jokinen@ilmedia.fi
Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X