PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Tätä olen kailottanut jo 10 vuotta  (Luettu 3066 kertaa)

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15041
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Tätä olen kailottanut jo 10 vuotta
« : Heinäkuu 18, 2017, 09:16:32 ap »
http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005294648.html

Kannattavampaa on myydä alella pois kuin nakkaa roskikseen.
Jotain järkeä tuli nyt tähän touhuun.
en tosin olisi uskonut että S lähtee tähän.
Hyvä kuitenkin näin.





S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

Julkaistu: 18.7. 7:30

    Jaa926
    Twiittaa

Myöhäisen illan suuri alennus karsii kaupan ruokahävikkiä.
Räikeä alennustarra jauhelihapaketin kyljessä paljastaa, että tuote on saavuttamassa elinkaarensa ehtoon. Useimmiten tarra lohkaisee hinnasta 30 prosenttia. Osa S-ryhmän kaupoista on ottanut hiljattain käyttöön niin kutsutun myöhäisillan alennuksen, joka on 60 prosenttia.

Myöhäisillan tarjoukset leviävät syksyn aikana koko maahan, lupaa S-ryhmän vähittäiskaupan suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen. Osuuskaupparyhmä paljasti asian viime viikolla. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Kauppalehti. Kimmoke tempaukselle on hillitä ruokahävikkiä.

Myöhäisillan alennus tarkoittaa sitä, että kauppa lisää jo valmiiksi alennetun tuotteen alennusta aukioloajan viimeisten tuntien aikana.

Suuret alennukset ilmestyvät Prismoihin, Saleihin, Alepoihin ja S-marketteihin.

– Uudistus koskettaa jokaista ketjua, mutta on tapauskohtainen sen mukaan, miten myöhään mikäkin myymälä on auki. Meillä on 20 osuuskauppaa ja varmasti jokainen ottaa sen käyttöön. Yksittäisten myymälöiden lukumäärää ei vielä tiedetä, se selviää syksyllä.

S-ryhmän ruokakaupat myyvät 50 miljoonaa punalaputettua tuotetta vuodessa, kertoo suunnittelujohtaja.

– Ei voi sanoa, että suuret alennukset ovat kannattavaa bisnestä, mutta ei ole kannattavaa heittää yhtään ruokaa roskiin.

Ensisijaisesti osuuskaupparyhmän marketit ja myymälät pyrkivät tilaamaan tuotteita oikean määrän. Jos ruoka jää hyllylle, myymälä kaupittelee sitä alennuksella. Kolmas askel on lahjoittaa ylimääräinen ruoka hyväntekeväisyyteen. Viimeisenä vaihtoehtona biojäte hyödynnetään biopolttoaineeksi tai -kaasuksi.

– Mielestäni on ruoan arvostuksen näkökulmasta parempi, että kaikki ruoka myydään tai hyödynnetään muuten kuin biojätteenä.

Helsingin keskustassa Sokoksen alakerran S-marketissa on iltapäiväruuhka. Savonlinnasta saapuneet Maija Jartti, Joel Jartti ja Aada Kokkonen pohtivat, mitä ostaisivat iltapalaksi.

– Juusto ei taida säilyä hotellihuoneessa, Maija Jartti arvioi.

Savonlinnalaiset Joel Jartti, Maija Jartti ja Aada Kokkonen iltapalaostoksilla Helsingin keskustan S-marketissa.
Savonlinnalaiset Joel Jartti, Maija Jartti ja Aada Kokkonen iltapalaostoksilla Helsingin keskustan S-marketissa. (KUVA: Antti Hämäläinen)
Jartti ostaa alennustuotteita aika ajoin ja toivoo, ettei alennustarroja lätkittäisi ruokapaketteihin aivan viime tipassa.

– Alennukset ovat oikein järkeviä. Käyn kaupassa harvoin iltaisin, ja hävikki olisi huimasti pienempi, jos tarrat laitettaisiin jo aamulla, Jartti sanoo.

Viivi Kontinen (vas.), Eeta Ahola ja Aino Orava olivat keskustan S-marketissa välipalaostoksilla.
Viivi Kontinen (vas.), Eeta Ahola ja Aino Orava olivat keskustan S-marketissa välipalaostoksilla. (KUVA: Antti Hämäläinen)

Helsinkiläiset kaverukset Viivi Kontinen, Eeta Ahola ja Aino Orava ovat huomanneet, että keskustan kauppoihin on ilmestynyt aiempaa isompia alennuksia. Kolmikko pohtii, että on ympäristön kannalta hyvä, että pilaantumisen kynnyksellä olevat tuotteet kaupataan halvalla.

– Sehän on kaikkien kannalta hyvä, että ruokahävikki pienenee, sanoo Kontinen.

Ahola kertoo ostavansa alennustuotteita silloin, kun hän tietää käyttävänsä ne lähipäivinä. Ylittynyt parasta ennen -päivämäärä ei hetkauta nuoria.

Helsinkiläinen Alberto Marchetti on ohittamassa eineshyllyä, eikä edes vilkaise kirkkaita tarroja.

– En osta vanhenevia tuotteita miltei lainkaan. En, vaikka tarjous olisi hyvä. Arvostan ruoassa tuoreutta, Marchetti tuumaa.

Helsinkiläinen Alberto Marchetti ostaa kaikkein mieluiten tuoreita tuotteita.
Helsinkiläinen Alberto Marchetti ostaa kaikkein mieluiten tuoreita tuotteita. (KUVA: Antti Hämäläinen)


Myös kilpasisar Keskon ruokakaupat käyttävät alennustarroja hävikin vähentämiseksi. K-ryhmän kaupoissa alennustarroista määrää itsenäinen kauppias, kertoo tuottaja Otto Heinonen Keskosta.

– K-ruokakaupoilla ei ole yleistä laputuskäytäntöä eikä sitä ohjeisteta yhteisesti, mutta totta kai myös K-ruokakaupat käyttävät yleisesti -30, -50 ja -70 -lappuja, Heinonen sanoo.

K-ryhmän kauppojen hävikinvähennystaktiikka on lähes sama kuin kilpailijan, sillä myös suurin osa K-kaupoista lahjoittaa ylimääräiset tuotteet ennemmin hyväntekeväisyyteen kuin viskaa ne biojäteastiaan. Molemmat kauppajätit kiittävät it-järjestelmiä, jotka laskevat ja mitoittavat, paljonko murkinaa on järkevintä tilata.
Myöhäisillan tarjouksella maitopurkki tarttuisi asiakkaan matkaan 60 prosentin alennuksella.
Myöhäisillan tarjouksella maitopurkki tarttuisi asiakkaan matkaan 60 prosentin alennuksella. (KUVA: Antti Hämäläinen)
Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X