PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Näin PRISMA kohtelee köyhää :(  (Luettu 3618 kertaa)

Heviukko

  • PASIRADIO
  • Jr. Member
  • *
  • Viestejä: 492
  • Karma: +0/-0
Näin PRISMA kohtelee köyhää :(
« : Helmikuu 15, 2017, 20:49:19 ip »
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005089589.html

Taitaa olla paras laittaa tuo kauppa boikottiin.

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15041
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Vs: Näin PRISMA kohtelee köyhää :(
« Vastaus #1 : Helmikuu 15, 2017, 22:33:03 ip »
kannattaa copypasteta linkin lisäksi koska noi uutiset tuppaa katoamaan noilta lehtien sivuilta jo alle 5 vuodessa




Prisman kassamyyjä sai pyörätuolimiehen itkemään Helsingissä – jonossa ollut Jatta riensi apuun: ”Olin niin kiukkuinen”
(KUVA: Jatta Nevajärven kotialbumi, Jussi Nukari/Lehtikuva)

Julkaistu: 15.2. 18:22
Miehellä oli ostoksilleen 70 euron maksusitoumus. Hän tarjoutui maksamaan loput 4,50 euroa saappaista itse. Prismalle se ei kuitenkaan käynyt. Kaupan johtajan mukaan kyseessä oli ohjeistusvirhe.
Helsingin Malmin Prismassa tapahtui maanantaina ikävä välikohtaus, kun pyörätuolissa istunut mies sai kassalla sangen huonoa asiakaspalvelua.

Keski-ikäinen mies oli ostamassa itselleen 74,50 euron talvisaappaita maksusitoumuksella. Maksusitoumus oli kuitenkin vain 70 eurolle, joten mies tarjoutui maksamaan uupuvan summan itse – mutta se ei vain käynyt päinsä. Mies joutui kassalla kiusalliseen ja noloon tilanteeseen, sillä ilman maksusitoumusta hänellä ei ollut kenkiin varaa.

Asia nousi esiin, kun miehen ahdingon nähnyt toinen asiakas Jatta Nevajärvi kirjoitti tapahtumista Facebookiin. Kirjoitusta oli jaettu keskiviikon iltapäivään mennessä lähes 4 000 kertaa ja se on kerännyt lähes 7 000 reaktiota.


Ainoa sopiva kenkäpari
IS tavoitti Jatta Nevajärven puhelimitse. Viisikymppinen Nevajärvi kertoo, että kyseessä oli ainoat kengät, jotka mies sai omilla käsivoimillaan jalkaansa. Mies oli haaveillut uudesta kenkäparista kuukausia. Hänellä oli jalassaan pelkät aamutossut.

– Myyjä sanoi kassalla, ettei hän voi myydä maksusitoumuksen ylittäviä ostoksia. Minä sanoin, että mies voi maksaa maksusitoumuksella 70 euroa ja itse puuttuvat 4,50 euroa. Kassassa on nappula, mitä voi käyttää, jos tulee tenkkapoo tai pitää käyttää maalaisjärkeä, Nevajärvi päivittelee 40 vuoden kassatyön kokemuksella.

Kassalle soitettiin vastaava paikalle. Syrjäytyneen näköisellä miehellä oli sylissään papereita, kirjekuoria ja passi. Jono miehen takana piteni pitenemistään. Nevajärven mukaan myös kassavastaava toisteli, että ”ei onnistu”. Mies istui Nevajärven mukaan murheellisena hiljaa pyörätuolissaan ja itki.

– Vastaava sanoi, että tilatkaa uusi maksusitoumus 75 eurolle. Minä kysyin, onko näitä saappaita vielä juhannuksena? Näitä maksusitoumuksia saa nykyään odottaa niin kauan. Olin niin kiukkuinen. Sitten otin korttini ja maksoin saappaat. Pinnani on pitkä, mutta kun se palaa, niin se myös palaa, Nevajärvi sanoo.

Kaksikko suuntasi pois kaupasta kahville. He keskustelivat siitä, millaiseen asemaan köyhät on ajettu Suomessa. Nevajärven mukaan monet köyhät valittelevat, että maksusitoumukset siirtyivät vuoden alussa kuntien sosiaalitoimistoilta Kelaan, jolloin käsittelyajat ovat heidän mukaansa pidentyneet.

– Menimme kahville ja juttelimme. Hyvä, etten ostanut toisiakin saappaita. Ihmiset, joilla ei mene niin kauhean huonosti, voisivat osoittaa vähän lähimmäisenrakkautta, ettei toisten tarvitsisi olla koko talvea aamutossuissa. En voi sietää, että vammaisia, kuten tämäkin mies pyörätuolissa, kohdellaan esimerkiksi kassajonossa jotenkin ala-arvoisempana ihmisenä.

Johtaja: ”Olemme hyvin pahoillamme”
Nevajärvi sanoo, että Prisman johtaja soitti hänelle ja oli erittäin pahoillaan tapahtumien vuoksi. Nevajärvelle hyvitetään saappaiden hinta ja kauppa pyrkii tavoittamaan myös pyörätuolimiehen ja antamaan hänellekin lohdutuslahjan.

– Pomo, joka soitti, pyysi anteeksi ja sanoi, että virhe oli täysin heidän. Olen saanut Facebook-kirjoitukseni jälkeen yli 3 000 viestiä. Olen saanut sydämiä, peukaloita, kukkia ja koirankuvia. Ihmiset sanovat, että pelastin heidän päivänsä. He sanovat olevansa iloisia, että minunlaisia ihmisiä on vielä olemassa. Se on ollut minulle paljon suurempi kiitos, Nevajärvi sanoo viitaten Prisman pahoitteluihin.

IS tavoitti myös Malmin Prisman johtajan Mirva Neva-aho-Simonsenin. Hän sanoo, että ikävä tilanne johtui Prisman ohjeistusvirheestä.

– He (kassan henkilökunta) ovat pitäneet ohjeista kiinni, kuten kuuluu. Se ohjeistus on kuitenkin ollut vajaa. Kassoilla ja infossa ohjeistuksessa sanotaan, että maksusitoumuksissa ostossummia ei saa ylittää. Siinä on tapahtunut virhe, Neva-aho-Simonsen sanoo.

Johtajan mukaan tapaus on käyty koko yrityksen kanssa läpi ja henkilökunnan kanssa on keskusteltu ohjeistuksista. Jatkossa kaikissa Prismoissa siis pitäisi olla yhtenäinen linja siinä, että maksusitoumuksen ylittävän osan voi maksaa itse.

– Sinänsä hyvä, että tämä tuli tietoon. Muuten tämä olisi voinut jatkua samalla tavalla. Siksi palaute on tosi tärkeää, että pystymme puuttumaan asiaan saman tien.

”Olemme tehneet mitä voimme”
Mirva Neva-aho-Simonsen sanoo, että Prisma on tavoittanut Nevajärven ja hyvittänyt talvisaappaiden summan hänelle. Nyt he pyrkivät tavoittamaan myös kaltoin kohdellun pyörätuolimiehen.

– Sitten pystymme ilman muuta pyytämää henkilökohtaisesti anteeksi tilannetta. Välitän pahoittelut myös pelastajanaiselle. Olemme hyvin pahoillamme, että tällaista ylipäätään pääsi käymään, Neva-aho-Simonsen sanoo.

Neva-aho-Simonsein mukaan kauppa on tehnyt voitavansa asian korjaamiseksi.

– Konttorihenkilökuntamme tavoitti rouvan, joka ystävällisesti maksoi miehen ostokset. Ehkä hänen kauttaan saamme myös miehen kiinni. Heillä on varmaan yhteisiä tuttuja, kun he olivat jutelleet keskenään millaista elämä Suomessa nykyään voi olla.

Malmin Prisman maanantaisesta tapauksesta kertoi ensimmäisenä Aamulehti.

Antti Halonen
Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X