----- Original Message -----
From: "Pasi Viheraho" <pasi@viheraho.com>
To: <eduskunta@eduskunta.fi>; "eduskunnan oikeusasiamie" <eoa-kirjaamo@eduskunta.fi>
Sent: Thursday, November 10, 2016 11:58 AM
Subject: Kantelu Lahden sähköisistä palveluista
> 1.
>
> Lahden sosialitoimi estänyt kansalaiten sähköisen asionnin Windows XP
> käyttöjärjestelmällä
>
> Lahden kaupunki estänyt asionnin Windows XP käyttöjärjestelmällä vaikka
> selain uusin mahdollinen.
> Pyydän eduskunnanoikeisasia miestä puuttumaan tilanteeseen ja velvoittamaan
> sosialivirastoa poistamaan tämänkaltaisen eston.
> LAhden kaupunki sosialitoimi on siis estänyt asionnin vanhentuneella
> käyttöjärjestelmällä mutta päivitetyllä selaimella.
> Tätä voitanee pitää asiakasta syrjivänä
> Yhdenvertaisuuslaki edellyttää että kansalaisia pitää kohdella
> tasavertaisesti nyt tällä tehdään tilanne sellaiseksi että vain uudemmilla
> ja näin olleen kalliimmilla järjestelmillä voi asioda viranomaisten kanssa.
> Pyydän eduskunnanoikeisasiamistä puuttumaan tähän epäkohtaan .
> Viranomaisen järjestelmät pitää olla sellaisella tasolla että kuka
> tahansa,myös se köyhä kansalainen, voi viranomaisten palveluita käyttää.
>
> 2.
> Lahden kaupunki ei käytä sähköpostia asiakkaiden kanssa vedoten
> tietoturvaan.
> Mikäli asiakas antaa suostumuksen henkilötietojen käsittelyyn ei asiassa ole
> mitään ongelmaa juridisestikkaan.
> Lahden kaupungin sosialityöntekijät käyttävät kuitenkin sähköpostia heidän
> välisiin henkilökohtaistenkin tietojen käsittelyyn joten tässä asiassa
> perustelut ontuu.
> Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa edellyttää viranomaisia
> käsittelemään asiota sähköisesti eli myöskin sähköpostia tiedostaen että
> tässä on tiettyjä puutteita kuten esim kirjepostissa.Kirjeposti voi kadota
> päätyä vääriin käsiin jopa todennäköisemmin kuin sähköposti.
> Määritelmät
> Tässä laissa tarkoitetaan:
>
> 1) sähköisellä tiedonsiirtomenetelmällä telekopiota ja telepalvelua, kuten
> sähköistä lomaketta, sähköpostia tai käyttöoikeutta sähköiseen
> tietojärjestelmään, sekä muuta sähköiseen tekniikkaan perustuvaa menetelmää,
> jossa tieto välittyy langatonta siirtotietä tai kaapelia pitkin; ei
> kuitenkaan puhelua;
>
> Lahden kaupunki ei noudata tätä lakia ainakaan tältä osin:
>
> 5 §
> Sähköisten asiointipalvelujen järjestäminen
> Viranomaisen, jolla on tarvittavat tekniset, taloudelliset ja muut
> valmiudet, on niiden rajoissa tarjottava kaikille mahdollisuus lähettää
> ilmoittamaansa sähköiseen osoitteeseen tai määriteltyyn laitteeseen viesti
> asian vireille saattamiseksi tai käsittelemiseksi. Tällöin on lisäksi
> kaikille tarjottava mahdollisuus lähettää sähköisesti viranomaiselle sille
> toimitettavaksi säädettyjä tai määrättyjä ilmoituksia, sen pyytämiä
> selvityksiä tai muita vastaavia asiakirjoja taikka muita viestejä.
>
> Lahden kaupunki ei siis suostu lähettämään sosialitoimen osalta sähköposteja
> ja asioden hoito hankaloituu.
>
> Kansalaisilla jotka ovat ahtaalla ei ole varaa ostaa uusia
> käyttöjärjestelmiä ja tätä ei huomioda toimeentulotuki laskelmissa millään
> tavalla.
>
> Kuittien ja papereiden kopiominen ja kuljettelu vaatii kohtuuttomia
> kustannuksia sen takia että lahden kaupunki tekee sähköisen asionnin
> kalliiksi mahdottomaksi ja jopa mahdottomaksi.
>
> Lahden kaupungin toiminta on täysin ristiriidassa Lain hengen
> kanssa.Lakisähköisestä asionnista viranomaistoiminnassa
> velvoittaa Lahden kaupungin asiomaan sähköisesti asiakkaiden kanssa se on
> yksiselitteisesti laissa määritelty
>
> Järjestelmä on olemassa se on käytössä joten mitään teknistä estettä ei
> tämän sähköpostin käytölle ole olemassa varsinkin kun Lahden kaupunki on
> estänyt muun sähköisen palvelun käytön käyttöjärjestelmä tasolla.
> Lahden kaupunki vetoaa tietosuoja lakiin jonka mukaan eivät saa sähköpostia
> käyttää.
> Itse olen antanut suostumuksen asiodeni käsittelyyn sähköpostilla mutta tämä
> ei heidän mukaansa riitä.
> Esim eduskunnanoikeusasiamiehen kansliastakin päätökset tulevat
> sähköpostilla lukukuittauspyynnöllä joka on hyvä ja rahaa säästävä tapa.
> Miksi Lahden kaupunki ei osaa samalla tavalla asioda asiakkaidensa kanssa
> vaan estävät ja tekevät hankalaksi tätä asiontia joka on pakko viranomaisten
> kanssa tehdä.
>
>
>
>
>
> Pyydän eduskunnan oikeusasiamiestä puuttumaan tilanteeseen ja varmasti
> muissakin kunnissa on vastaavanlaisia ongelmia joten asiaan tulisi puuttua.
>
> Ongelma johtuu suurella todennäköisyydella siitä että Kaupungin päättäjät
> eivät ymmärrä näistä tietotekniikka asiosta riittävästi vaan ohjelmistotalo
> törkeästi käyttää hyväkseen asemaa ja vaatii seikkoja ja tekijöitä
> tehtäväksi vaikka niille ei ole muuta perustelua kuin ne ohjaavat ihmisiä
> käyttämään kalliita järjestelmiä.
> Kyseenalaista on että ihmisiä joilla ei yleensä edes sitä rahaa ole olisi
> pakko hankkia kalliita järjestelmiä ja käyttöjärjestelmiä
> Tämä on selkeää rahastusta ihmisten hädällä.
>
>
>
> kunniottavasti Pasi Viheraho
> Asemantie 4
> 16100 Uusikylä
> Lahti
>
>
>
>
>
>
>
>