PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Pasin kiljuresepti  (Luettu 4201 kertaa)

Jore79

  • Vieras
Pasin kiljuresepti
« : Joulukuu 01, 2015, 22:45:33 ip »
Kiinnostaisi kokeilla valmistaa tuota Pasin hyväksi kehuttua kiljua. Ilmeisesti Pasi kuitenkin perinteisestä appelsiinikiljusta poiketen lisää hiivaa joukkoon? Mistä vesilukkoja saa hankittua? Saisiko sen ohjeen tänne? Ja muutkin vinkit valmistukseen liittyen kiinnostaisi.

S_W_

  • Vieras
Vs: Pasin kiljuresepti
« Vastaus #1 : Heinäkuu 24, 2016, 13:48:34 ip »
Joo, tosiaan. Vaikuttaa siltä että et ole koskaan tehnyt kiljua, joten tässä hieman taustainfoa aiheesta.
Vesilukkoja saa ihan perus kaupoista, esim. Tokmannilta. Samaisesta kaupasta löytyy myös muutkin ainekset. Itse käytän turbohiivaa.

Kiljun tekohan perustuu siis siihen että hiiva hajottaa sokerin, jolloin syntyy alkoholia. Jotta tämä reaktio saataisiin käyntiin, pitää luonnollisesti olla hiivaa ja sokeria.
En rupea tässä selittelemään kuinka kiljua valmistetaan (suurimmaksi osaksi laiskuuden kannalta), mutta eräällä sivustolla asia on tiivistetty oikein hyvin. Googlaamalla löytyy.

Pasilta saa kiljureseptin menemällä paikan päälle - itsellä on tämä pyhäinvaellus viellä vaiheessa kun en Nastolassa asu, mutta toivottavasti tulee tehtyä.

Kun on kiljua pari kertaa tehty, niin tuon konseptin kyllä ymmärtää, ja sitä osaa soveltaa jolloin pystyt tekemään omia reseptejäsi.
(Käyttäjätilini venailee ylläpidon hyväksyntää. Postaan kunnon linkin jahka hyväksyvät.)

KurKur

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
  • Karma: +0/-0
Vs: Pasin kiljuresepti
« Vastaus #2 : Heinäkuu 24, 2016, 16:50:30 ip »
Joo, tosiaan. Vaikuttaa siltä että et ole koskaan tehnyt kiljua, joten tässä hieman taustainfoa aiheesta.
Vesilukkoja saa ihan perus kaupoista, esim. Tokmannilta. Samaisesta kaupasta löytyy myös muutkin ainekset. Itse käytän turbohiivaa.

Kiljun tekohan perustuu siis siihen että hiiva hajottaa sokerin, jolloin syntyy alkoholia. Jotta tämä reaktio saataisiin käyntiin, pitää luonnollisesti olla hiivaa ja sokeria.
En rupea tässä selittelemään kuinka kiljua valmistetaan (suurimmaksi osaksi laiskuuden kannalta), mutta eräällä sivustolla asia on tiivistetty oikein hyvin. Googlaamalla löytyy.

Pasilta saa kiljureseptin menemällä paikan päälle - itsellä on tämä pyhäinvaellus viellä vaiheessa kun en Nastolassa asu, mutta toivottavasti tulee tehtyä.

Kun on kiljua pari kertaa tehty, niin tuon konseptin kyllä ymmärtää, ja sitä osaa soveltaa jolloin pystyt tekemään omia reseptejäsi.
(Käyttäjätilini venailee ylläpidon hyväksyntää. Postaan kunnon linkin jahka hyväksyvät.)

Niin, tässä nyt se linkki. http://kilju-ohjeet.weebly.com/ohjeet.html

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15054
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Vs: Pasin kiljuresepti
« Vastaus #3 : Heinäkuu 25, 2016, 10:03:13 ap »
Olen kertonut sen pasiradion tapahtumissa ja on se videoillakin sieltä vain katselemaan kaikki ni selviää.
kenties joskus teemme taas lähetyksen jossa se kerrotaan.
Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X