PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Poliisin sisäistä viestintää..... turvapaikanhakija maahanmuutto pakolainen  (Luettu 3382 kertaa)

Viheraho

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 15046
  • Karma: +0/-0
  • Minä itte :)
    • Pasi Viherahon kotisivut - The homepage of Pasi Viheraho
Ohje ID-1558181310 1 (6)
13.10.2015 POL-2015-13094

Voimassaoloaika

13.10.2015–

Kohderyhmät

Poliisilaitoksen henkilöstö

Hämeen poliisin viestintä maahantulosta ja turvapaikanhausta

1 Yleistä
Suomesta on hakenut kuluvana vuonna turvapaikkaa lähes 22 000
henkilöä (tilanne 13.10.2015). Hakijoita tulee jatkuvasti lisää; hallituksen
arvion mukaan määrä voi yli kaksinkertaistua vuoden loppuun mennessä.
Hämeen poliisilaitoksen alueelle turvapaikanhakijoita on saapunut

11. lokakuuta mennessä noin 1 500.
Turvapaikanhakijoiden rekisteröinti, turvapaikkatutkinta ja myöhemmin
mahdolliset käännytykset työllistävät poliisia tavanomaista enemmän
ainakin seuraavat kaksi vuotta.

Maahantuloon kytkeytyy riskejä, joihin on varauduttava myös
viestinnällisin keinoin. Riskejä ovat muun muassa kantaväestön tai
turvapaikanhakijoiden radikalisoituminen, rasismin leviäminen sekä
yleisen järjestyksen ja turvallisuuden tai turvallisuudentunteen
rapautuminen.

Myös poliisilaitoksen oman henkilöstön suhtautuminen lisääntyvään
työmäärään ja mahdolliset kielteiset mielipiteet turvapaikanhakijoita
kohtaan ovat viestinnässä huomioitavia riskejä.

Tässä viestintäohjeessa määritellään Hämeen poliisilaitoksen viestinnälliset
linjaukset ja käytännöt turvapaikanhakua koskevassa tiedottamisessa.
Viestinnässä noudatetaan valtionhallinnon ja poliisin yleisiä
viestintälinjauksia ja -määräyksiä (mm. Poliisin viestintämääräys POL2015-
5146) sekä poliisilaitoksen voimassa olevaa viestintäohjetta. Linjauksia
ohjaa myös se, että turvapaikka-asiat ovat laajalti salassa pidettäviä.

Viestinnän tavoitteena on tukea poliisilaitoksen henkilöstön,
turvapaikanhakijoiden, kansalaisten ja sidosryhmien turvallisuutta sekä
yhteiskuntarauhaa.

Viestinnällä vahvistetaan luottamusta poliisin toimintaan ja
ehkäistään radikalisoitumista ja rasistisia ilmiöitä.

Poliisilaitos pyrkii myös osaltaan vaikuttamaan maahantulosta käytävän
keskustelun asiallisuuteen välittämällä julkisuuteen asiantuntijoita ja
objektiivista tietoa sekä osallistumalla aihetta käsitteleviin
tilaisuuksiin.

2 Sisäinen viestintä ja henkilöstöasiat

Tavoitteet

Poliisilaitos pitää sisäisellä viestinnällä henkilöstönsä ajan tasalla sekä
työturvallisuuteen vaikuttavista seikoista että turvapaikkatutkinnasta ja

HÄMEEN POLIISILAITOS
Salininkatu 3, 15100 LAHTI
kirjaamo.hame@poliisi.fi
Puh. 0295 430 311, Faksi 0295 411 920

poliisi.fi/hame
Ohje
ID-1558181310 2 (6)

maahantulosta omalla alueellaan. Viestinnällä varmistetaan, että koko
henkilöstö tuntee poliisin roolin ja tehtävät turvapaikanhakuprosessissa.
Poliisilaitos varautuu riittävällä tiedon tarjonnalla oikaisemaan
henkilöstön
mahdolliset väärät käsitykset.

Pääviestit


Poliisilaitos varmistaa henkilöstönsä työturvallisuuden, työhyvinvoinnin
ja jaksamisen kasvavan työtaakan alla.

Poliisi ei ota puolia. Turvapaikanhakijoihin suhtaudutaan neutraalisti,
puolueettomasti ja asiallisesti.

Poliisi hoitaa omat maahantuloon liittyvät tehtävänsä tehokkaasti,
luotettavasti ja lain mukaan.

Poliisimiesten on roolinsa, tehtävänsä sekä käyttäytymisvelvoitteensa
mukaisesti suhtauduttava turvapaikanhakijoihin neutraalisti myös
vapaa-ajalla tapahtuvassa henkilökohtaisessa viestinnässään.

Poliisi edistää omilla toimillaan yhdenvertaisuutta ja tasaarvoisuuden
toteutumista. Ketään ei aseteta eri asemaan sukupuolen,
iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen,
terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella
(vrt. Hämeen poliisilaitoksen yhdenvertaisuus-ja tasaarvosuunnitelma).
Toteutus

Sisäisen viestinnän toteutuksessa käytetään hyväksi kaikkia mahdollisia
kanavia: Sinettiä, sähköpostia, viikkotiedotetta, infotv:tä,
henkilöstöinfoja,
neukkareita sekä kokouksia. Työturvallisuusasioista ja merkittävistä
muutoksista tilannekuvassa varaudutaan tiedottamaan henkilöstölle
saman tien aamupalaverissa ja Sinetissä. Viikkotiedotteeseen laaditaan
kerran kuussa katsaus ajankohtaisesta turvapaikanhakijatilanteesta
alueella. Henkilöstölle järjestetään puolivuosittain turvapaikkatutkintaa
ja maahantuloa koskeva keskustelu-ja tiedotustilaisuus, ja aihetta
käsitellään
tarpeen mukaan myös myöhemmissä henkilöstöinfoissa. Poliisipäällikkö
kirjoittaa henkilöstölle suoran sähköpostiviestin ja luotaa lisäksi
tulevaa kuukausittain ilmestyvässä Sinetti-kirjoituksessa.

Työssä jaksaminen varmistetaan resursoinnilla, tasapuolisella työnjaolla
ja johtamisella sekä riittävien lepoaikojen ja työkierron (erityisesti
järjestelykeskukseen
komennetut) järjestämisellä.

3 Ulkoinen viestintä ja tiedottaminen

Tavoitteet

Ulkoisen viestinnän kohderyhmiä ovat kansalaiset, turvapaikanhakijat ja
muut sidosryhmät kuten viranomaiset, kunnat ja poliisilaitoksen
yhteistyökumppanit.
Median kiinnostus ilmiöön on poikkeuksellisen suuri, mikä
on huomioitava aiheeseen liittyvien mielenilmausten ja muiden tapahtumien
poliisitoiminnan suunnittelussa. Myös turvapaikanhakijoiden
majoitustiloihin kohdistuvissa ja niissä tapahtuvissa rikoksissa on
varauduttava
tehostettuun viestintään.
Ohje
ID-1558181310 3 (6)

Perusviestit


Poliisi turvaa turvapaikanhakijoiden maahantulon ja maassa oleskelun
säädösten mukaisesti ja hallitusti.

Poliisi kohtelee turvapaikanhakijoita asiallisesti ja tasapuolisesti
hakemuksen
vastaanottamisesta prosessin loppuun. Ulkoista viestintää
koskee sama puolueettomuuden vaatimus kuin sisäistäkin.

Poliisi ei hyväksy rasismia. Poliisi puuttuu etniseen syrjintään, vihaa
ja laittomuuksia lietsovaan puheeseen sekä väkivaltaan, kohdistui
se sitten turvapaikanhakijoihin tai kantaväestöön.

Kaikista laittomuuksista ja niihin viittaavista puheista tai viesteistä
tulee
tehdä poliisille ilmoitus matalalla kynnyksellä.

Poliisiin voi luottaa. Poliisi suhtautuu turvapaikanhakuun neutraalisti
ja asiallisesti.
Toteutus

Turvapaikanhakuun ja maahantuloon liittyvästä ulkoisesta tiedottamisesta
vastaa viime kädessä poliisipäällikkö. Apulaispoliisipäälliköt,
yleisjohtaja,
tutkinnanjohtajat, poliisilaitoksen viestintä ja vastaanottokeskusten
poliisin vastuuhenkilöt viestivät turvapaikka-asioista tässä ohjeessa
annettujen linjausten mukaisesti.

Tiedotteet lähetetään jakelujärjestelmän kautta Hämeen poliisilaitoksen
nimissä. Tiedottamista tuetaan myös sosiaalisessa mediassa Hämeen
poliisin Facebook-ja Twitter-tileillä. Turvapaikanhausta kootaan powerpoint-
infopaketti, joka päivitetään säännöllisesti.

Viestintäpäällikkö Katja Patronen seuraa yhdessä poliisilaitoksen eri
linjojen
ja sektorien kanssa tarvetta viestiä asukkaille heidän turvallisuuteen
liittyvien pelkojensa sekä huhujen ja epäluulojen vähentämiseksi.
Kansalaisille suoraan kohdennettavassa viestinnässä käytetään kanavina
poliisin omia nettisivuja ja some-kanavia. Kansalaisille viestitään
myös asukasinfoissa ja muissa sidosryhmien kanssa järjestettävissä
tapaamisissa.
3.1 Päivittäistiedottaminen
Poliisilaitoksen päivittäistiedottamisessa noudatetaan tavanomaisia
viestinnän linjauksia sekä silloin, kun rikosta epäillään turvapaikanhakijan
tekemäksi että kun turvapaikanhakija on rikoksen kohteena. Tästä
seuraa, että:


Kun rikoksia uutisoidaan, niissä ei mainita epäillyn asemaa
turvapaikanhakijana.
Turvapaikka-asiat ovat salassa pidettäviä, ja lainmukaista
perustetta turvapaikanhakija-statuksen ilmaisuun ei pääsääntöisesti
ole.

Rikokset valitaan uutisoitaviksi samoin periaattein kuin yleensäkin,
niiden tekijäksi epäillyn taustasta riippumatta.

Etnisen taustan mainitsemisesta on pidättäydyttävä, ellei siihen ole
poliisin viestintäohjeistuksessa tarkoitettua erityisen painavaa syytä
(esimerkiksi tuntomerkkien antaminen vakavasta rikoksesta epäillyn
tai vaarallisen henkilön kiinnisaamiseksi).

Ohje ID-1558181310 4 (6)

Yleisjohtaja toimii tutkinnanjohtajana ja vastaa viestinnästä, kunnes
jutulle
on nimetty tutkinnanjohtaja. Yleisjohtaja huolehtii yhteydenpidosta
tutkinnanjohtajaan viestintälinjausten sopimiseksi.

3.2 Esitutkinnasta tiedottaminen
Jos turvapaikanhakija on asianosaisena rikoksessa, esitutkinnasta
tiedotetaan
samoin periaattein kuin muutoinkin. Viestinnän sisällöstä ja
ajoituksesta päättää tutkinnanjohtaja. Poliisi tukee osaltaan avoimuutta
eikä salaa asioita, mutta ei omalla viestinnällään leimaa ketään. Poliisin
viestinnän on myös tuettava yleisen järjestyksen ja yhteiskuntarauhan
säilymistä ja ylläpidettävä luottamusta poliisitoimintaan. Pääsääntöisesti
poliisilla ei ole lainmukaista perustetta ilmaista, että rikoksen
asianosainen
on turvapaikanhakija, koska tieto on salassa pidettävä.
Turvapaikanhakijoiden
tekemiksi epäillyistä rikoksista voidaan tiedottaa samalla
tavoin kuin yleensä ulkomaalaisten rikoksista eli ilmiötasolla ja
luotettavan
tilastoaineiston tuella.

Rasistisista rikoksista viestiessä tiedotteesta on välityttävä, että poliisi
ottaa rasismin vakavasti eikä vähättele sitä. Poliisi ei hyväksy myöskään
kantaväestöön kohdistuvia rasistisia rikoksia.

Rikosylikomisario Martti Hirvonen voidaan tarvittaessa nimetä tutkinnan
yleisjohtajaksi ja keskittää viestintävastuu hänelle. Näin voidaan toimia
esimerkiksi, jos turvapaikanhakijoiden majoitustiloihin kohdistuu
hyökkäyksiä
tai jos vakavan rikoksen asianosaisena on turvapaikanhakija.
Tutkinnanjohtaja tai tutkinnan yleisjohtaja sopii majoitustiloihin
kohdistuneiden
iskujen viestintävastuista kunnan ja muiden tarvittavien sidosryhmien
kanssa.

3.3 Turvapaikkatutkinnan tiedottaminen
Hämeen poliisilaitos tiedottaa turvapaikkatutkinnan etenemisestä
poliisilaitoksen
johdon harkinnan mukaan. Poliisilaitos tarjoaa mahdollisuuksien
mukaan asiantuntijoita haastateltavaksi medialle.

3.4 Viestinnälliset keinot radikalisoitumisen ennalta estämiseksi
Ääriryhmien, kantaväestön ja turvapaikanhakijoiden radikalisoitumista
on pyrittävä estämään ennalta myös viestinnän keinoin. Poliisin on
puututtava
tehokkaasti laittomuuksiin ja viestittävä valvonnan lisäämisestä
ja valmiuden nostamisesta. Poliisin viestinnästä on käytävä ilmi, että
poliisi
ei vähättele eikä hyväksy vihapuhetta ja että kiihottaminen kansanryhmää
vastaan tai rasistiset teot täyttävät rikoksen tunnusmerkistön.
Näin poliisi myös tukee viestinnällään yhteiskuntarauhan säilymistä ja
kansalaisten turvallisuudentunnetta.

Poliisilaitoksen ennalta estävästä toiminnasta vastaava Pekka Kokkonen
suunnittelee viestien tarkemman sisällön kohderyhmittäin.
Ohje
ID-1558181310 5 (6)

3.5 Viestiminen turvapaikanhakijoille
Pekka Kokkonen koordinoi yhteistyötä turvapaikanhakijoiden
vastaanottokeskusten
ja hätämajoitusyksiköiden kanssa koko Hämeessä. Viestinnässä
turvapaikanhakijoille korostetaan poliisin luotettavuutta ja asiallisuutta.
Heitä opastetaan tekemään poliisille laittomuuksista välittömästi
rikosilmoitus.

Poliisilaitoksen tulee tarvittaessa tarjota työntekijöilleen ohjeistusta
siitä,
kuinka ulkomaalaisten kanssa tulee viestiä.

3.6 Sidosryhmäviestintä
Poliisilaitoksen johto pitää yhteyttä Poliisihallitukseen ja mukauttaa
turvapaikanhakua
koskevat viestinnälliset linjaukset valtakunnallisiin linjauksiin.
Poliisilaitos seuraa myös sisäministeriön ja Maahanmuuttoviraston
tiedottamista ja linjauksia.

Poliisi osallistuu mahdollisuuksien mukaan kuntien ja muiden toimijoiden
järjestämiin tilaisuuksiin, joissa käsitellään turvapaikanhakijoita koskevia
kysymyksiä. Poliisipalvelulinjalle tulevat pyynnöt kootaan
suunnittelu-ja tukiyksikköön,
joka koordinoi poliisin edustuksen. Tilaisuuksiin osallistuvat
ensisijaisesti linjanjohtaja tai komisario Pekka Kokkonen ja
tarvittaessa ylikonstaapeli
Vesa Okkola.

Pekka Kokkonen kirjaa tilaisuudet Häme-neukkariin lähipoliisin
tehtäväseurantaan
(tyyppi: Turvapaikanhakijat). Viestintäpäällikkö Katja Patronen kirjaa
tehtäväseurantaan tilaisuudet, joihin poliisipäällikkö osallistuu.

Viestintäpäällikkö pitää yhteyttä säännöllisesti poliisin valtakunnalliseen
viestintäverkostoon. Viestintäverkoston kesken arvioidaan
viestintätoimenpiteitä
valtakunnallisesti ja paikallistasolla.

4 Käytettävät käsitteet ja sanamuodot

Kaikessa poliisilaitoksen viestinnässä käytetään yhteisesti sovittuja
sanamuotoja
ja käsitteitä, jotta viestintä säilyy yhdenmukaisena.


Maahantulijat ovat turvapaikanhakijoita, eivät maahanmuuttajia,
eivät pakolaisia.

Poliisi ottaa vastaan turvapaikkahakemuksen, rekisteröi tulijan ja
hoitaa turvapaikkakuulustelun. Maahanmuuttovirasto (Migri) käsittelee
hakemuksen ja tekee turvapaikkapäätöksen ratkaisemiseksi
tarvittavan turvapaikkapuhuttelun.

Turvapaikanhakijoita majoitetaan hakemuksen käsittelyn ajaksi
hätämajoitusyksiköihin
ja vastaanottokeskuksiin.

Poliisi suorittaa ulkomaalaislakiin perustuvaa ulkomaalaisvalvontaa.
Etninen profilointi ulkomaalaisvalvonnassa, kuten muussakin
poliisitoiminnassa,
on kiellettyä. Poliisi ei puhu omassa viestinnässään rajavalvonnasta
tai rajatarkastuksista, joita tekevät rajaviranomaiset.

Ohje ID-1558181310 6 (6)

5 Seuranta ja arviointi

Jakelu

Sisäisen seurannan ja tilannekuvan ylläpitämiseksi tarvittavat tiedot
kootaan perustettavaan turvapaikka-neukkariin.

Poliisilaitoksen viestintä seuraa turvapaikka-asioita koskevaa yleistä
keskustelua ja mahdollisuuksien mukaan keskustelupalstoilla sekä
sosiaalisessa
mediassa käytäviä keskusteluja. Viestintäpäällikkö seuraa
päivittäin lehtien ja verkkomedian uutisointia Webnewsmonitormediaseurannan
kautta.

Viestintäpäällikkö laatii tarvittaessa oikaisuja
uutisiin yhteistyössä poliisilaitoksen asiantuntijoiden kanssa. Henkilöstöä
pyydetään ilmoittamaan viestintään liittyvistä havainnoistaan
viestintäpäällikölle.
Poliisipäällikkö Tapio Saarni

Viestintäpäällikkö Katja Patronen

Asiakirja on sähköisesti allekirjoitettu Aspo-asianhallintajärjestelmässä.
Hämeen poliisilaitos 13.10.2015 klo 15.09. Allekirjoituksen oikeellisuuden
voi todentaa kirjaamosta.

Sinetti ja poliisilaitoksen henkilöstö
Viina lahjoitukset Bitcoineina tänne :

1J4gaTHuHWqDxacq4HojEcLagiJWLJ5D8X