PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Skoda Octavia RS 2013 - Autojen Tarkastelu  (Luettu 6449 kertaa)

Varaosat

  • Kaupalliset
  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 3
  • Karma: +0/-0
Skoda Octavia RS 2013 - Autojen Tarkastelu
« : Kesäkuu 24, 2014, 19:12:41 ip »
Hei. Edustan verkossa varaosavarastokin. Tässä osiossa on lähettämistä auton ja varaosat arvostelut ja linkkejä myymälästämme. Toivomme löydät niitä hyödyllisinä.

1850-luvulla perustetun Skodan värikäs historia alkaa polkupyöränvalmistuksesta, päätyy yritysostojen myötä autoteollisuuteen 1900-luvun alussa, sivuaa suurta menestystä Itävalta-Unkarin raskasteollisuuden suurimpana yrityksenä ennen maailmansotia ja päättyy lopulta merkittäväksi osaksi natsi-saksan sotaponnistuksia, vastuualueenaan moottoriajoneuvojen ohella myös aseteollisuus sekä muu raskas teollisuus.

Skodan uusi alku koitti osana Tsekkoslovakian sosialistista kansantaloutta – sodan jälkeen  Skodasta tuli johtava itäautojen valmistaja jonka klassikkomallit tulivat suosituksi myös lännessä. 1990-luvulla Skodasta tuli osa Wolkswagen –konsernia, minkä jälkeen merkin suosio ja tekninen uskottavuus kasvoivat nopeasti kaikkialla Euroopassa. Skodan perusmalleista Fabia ja Octavia ovat myyneet tasaisesti myös Suomessa.

Skoda Octavian ensimmäinen sukupolvi esiteltiin jo vuonna 1959 – nykymallin (1990-luvulta alkaen) kolmas versio esiteltiin syksyllä 2012. Keskiluokan perheautosta on parissa vuosikymmenessä muodostunut sekä muotoilultaan että suorituskyvyltään ranskalais- ja saksalaisserkkujensa täysiverinen kilpailija. RS 2013 -mallin perusversion rinnalla myydään myös hivenen hintavampaa Combi –versiota.

Teknisistä ratkaisuista ja muotoilusta

Uutta Octavia RS:ää markkinoidaan kaikkien aikojen nopeimpana Skoda –mallina, jonka suorituskyky ja nopeus kestävät vertailun luokkansa kärkimerkkien kanssa. Urheilullisen perheauton eduksi muodostuu siten suhteellinen edullisuus suorituskykyyn ja varusteluun nähden.

Mallin moottorivaihtoehtoina ovat 2.0 –litraiset diesel- ja bensiinimoottorit, joiden tekniseen vakiovarustukseen kuuluvat start & stop –automatiikka, kuusivaihteinen käsivaihteisto ja jarrutusenergian talteenottomenetelmä. Vakiona varustukseen kuuluvat myös elektroninen tasauspyörästölukko sekä progressiivisesti toimiva ohjaus.

Saksalaisen innovatiiviset tekniset ratkaisut (monitörmäys-jarrutusjärjestelmä, ESC- ajonhallintajärjestelmä)  yhdistyvät RS 2013:ssa sporttisen tyylikkääseen perheautomuotoiluun jonka ulkomuodon lievä omaperäisyyden puute korvautuu jämäkkyyden ja voiman vaikutelmalla – varsin kauas on siis tultu klassisten Skoda-mallien hillityn boheemeista ranskalaistyyppisistä muotoiluratkaisuista. Skodalle ominaiseksi viimeistään 1990-luvlta lähtien muodostunut leveä etusäleikkö korostaa voiman ja luotettavuuden mielikuvaa, johon sekoittuu aavistus lukusmerkkien mahtipontisuutta.

Mukavuusvarustuksen osalta mallin perusvarusteistoon lukeutuvat mm. Mukautuva vakionopeuden säädin, avaimeton keskuslukitus ja käynnistys, DAA- kuljettajan vireystilan tunnistamisjärjestelmä sekä kaukovaloautomatiikka. Sisutus toistaa aiemmista malleista tuttua laadukasta mutta turhaa koreilua välttävää nahkaverhoilua, tavalla jossa painopiste sijoittuu jonnekin nuorekkaan dynaamisuuden ja perheautolle ominaisen tukevan käytännöllisyyden välimaastoon.

Hinta ja saatavuus

Mallin hinta lähtee liikkeelle runsaasta 32 000 eurosta, hintahaitarin päättyessä lisävarusteluista riippuen hieman alle 40 000 euroon. Skoda –palvelupisteitä on suomessa runsaat 40, pohjoisimman sijaitessa Rovanimellä.

Info: AutonOsat24.fi