PASIRADIO

Kirjoittaja Aihe: Vakuutuslautakunta ei ole viranomainen. "Emme käsittele ilman allekirjoitusta"  (Luettu 9341 kertaa)

atpanula

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1561
  • Karma: +0/-0
    • Omat sivut
Pyysin Vakuutuslautakunnalta sähköpostilla lausuntoa erääseen vakuutusasiaan. Lautakunnan nettisivuilla on PDF-lomake jonka voi täyttää ja sitten lähettää etanapostilla lautakuntaan.

Laitoin kuitenkin täytetyn lomakkeen sähköpostin liitetiedostona menemään ja sain seuraavanlaisen vastauksen:

"Lausuntopyyntönne Vakuutuslautakunnalle

Pyydätte Vakuutuslautakunnalta lausuntoa sähköpostitse.

Vakuutuslautakunta kuuluu vakuutusalan sopimuspohjaiseen kuluttajaorganisaatioon. Vakuutuslautakunta ei ole viranomainen, eikä laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa koske Vakuutuslautakuntaa.

Vakuutuslautakunta vaatii käsittelyään varten allekirjoitetun käsittelypyynnön. Vakuutuslautakunta ei käsittele ilman allekirjoituksia saapuvia valituksia.

Mikäli haluatte asianne Vakuutuslautakunnan käsittelyyn, pyydän ystävällisesti toimittamaan aikaisemmin lähettämänne muutoksenhakukirjeenne allekirjoitettuna joko postitse osoitteella ... tai faxitse numeroon ... tai allekirjoituksella varustettuna skannattuna versiona sähköpostiini ...

Vakuutuslautakunta lähettää ratkaisusuosituksensa postitse eli sähköpostitse Vakuutuslautakunta ei valitettavasti tältäkään osin toimi."

No, printtasin sen lomakkeen, allekirjoitus kynällä ja sitten skanneriin ja sähköpostin liitetiedostona jälleen takaisin. Nyt asiani on ilmeisesti käsittelyssä.

Mietin vaan sitä, että mihin ihmeeseen ne vertaa tuota allekirjoitusta tai todentavat muuten henkilöllisyyden. Lomake vaatii kuitenkin niin tarkat tiedot asiasta, jotta ei sitä voi kukaan keksiä tai udella muitten tietoja muutenkaan.

Voisinko käydä esim. pankissa hakemassa asuntolainan pelkällä allekirjoituksella vai pitääkö näyttää myös henkkarit?

Aion myös selvittää, pitääkö paikkansa että laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa ei koske Vakuutuslautakuntaa.

atpanula

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1561
  • Karma: +0/-0
    • Omat sivut
"Lausuntopyyntönne Vakuutuslautakunnalle

Olen vastaanottanut allekirjoitetun lausuntopyyntönne.

Asian käsittely jatkuu Vakuutuslautakunnassa.

Ystävällisin terveisin"

Niiskuneiti14

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
  • Karma: +0/-0
Järkevä syy voi olla että jos tulee epäselvyyttä oletko sinä vai joku muu tehnyt hakemuksen tms. niin allekirjoitusta voidaan siinä käyttää.

Sitten voi olla vaan syynä perinteet eli että tapana on että allekirjoitus vaan vaaditaan. Kyllä monessa muussakin paikassa vain allekirjoitus kiinnostaa vaikkei henkilöllisyyttä sen enempää tarkasteta, siis jos täyttää ja tuo tai toimittaa paperisen lomakkeen.

Ja voihan niillä olla allekirjoituksesi jos olet aikaisemmin asioinut niiden kanssa.

atpanula

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1561
  • Karma: +0/-0
    • Omat sivut
Entä jos haluaa vaihtaa allekirjoituksen tyyliä? Mielenkiintoinen kysymys johon laista ei löytyne vastausta.

Nimi voi muuttua jos menee naimisiin tai muusta syystä. Joku taiteilija voi haluta esiintyä uudella nimmarilla jne.

En ole koskaan nähnyt että kassoilla olisi myyjä tarkistanut vastaako nimikirjoitus luotto/pankkikortin takapuolella olevaa. Tyhjällä kortilla sen sijaan ei saa myydä mitään ja jos on unohtanut ennen kauppaan tuloa kirjoittaa nimen siihen korttiin, niin kortti saatetaan ottaa talteen.

Jos saisi jostain tietoa miten laissa on tämä nimikirjoitusasia määritelty, niin uteliaisuuttani kyllä vilkaisisin.

Alkuperäiseen kysymykseen vielä tällainen havainto FINE:n verkkosivuilta:

http://www.fine.fi/index.php?menu6_pos=FINE-organisaatio-%BB%A0Ohjes%E4%E4nt%F6&item=184

"1 § Organisaation tarkoitus ja tavoitteet
 
Finanssialan sopimuspohjainen asiakasorganisaatio on viranomaisten, asiakkaita edustavien järjestöjen ja finanssialan yhteistyöjärjestelmä, jonka tarkoituksena on edistää asiakkaiden etua ja luottamusta finanssitoimintaa kohtaan, parantaa kuluttajien finanssiosaamista sekä muutoinkin kehittää jokapäiväisiä käytäntöjä finanssitoiminnan piirissä sen terveen kehityksen mukaisella tavalla."

atpanula

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1561
  • Karma: +0/-0
    • Omat sivut
Eduskunnan oikeusasiamies selvittää nyt asiaa.

atpanula

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1561
  • Karma: +0/-0
    • Omat sivut
"Arvoisa eduskunnan oikeusasiamies,

Pyydän selvittämään onko Vakuutuslautakunta viranomainen, tai viranomaiseen rinnastettava taho, jonka tulee noudattaa lakia sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa.

Tein Vakuutuslautakunnalle lausuntopyynnön kotivakuutusasiassani sähköpostitse PDF-muodossa, mutta Vakuutuslautakunta kieltäytyi vastaanottamaan ns. käsin allekirjoittamatonta lomakettani. Lomake on kuitenkin ladattavissa heidän Internet-sivuiltaan ja ilmeisesti se on tarkoitettu sujuvoittamaan käsittelyä.

Kopioin tämän kantelukirjoituksen loppuun saamani vastauksen. Siinä kehotetaan ottamaan printti lomakkeesta ja tämän jälkeen allekirjoittamaan se. Kun lomake on näin saatu allekirjoitettua sen voi skannata ja lähettää sähköpostin liitetiedostona.

Sain asiani käsittelyyn edellämainituilla ohjeilla, mutta mielestäni näin hankala tapa ei ole sopusoinnussa asiointilain kanssa. Ei ole syytä epäillä viestin eheyttä, jos lausunnonpyytäjä voi tarkkaan eritellä vakuutustapahtuman, henkilötiedot, vakuutusnumeron ja vahinkonumeron sekä muut tiedot joita tarvitaan asian käsittelemiseksi. Lausunto toimitettaneen myös samaan osoitteeseen josta sitä on pyydetty kirjallisesti - ei sattumanvaraisesti johonkin muuhun osoitteeseen.

Finanssialan sopimuspohjaisen asiakasorganisaation (FINE) ohjesäännön 1 §:n mukaan "Finanssialan sopimuspohjainen asiakasorganisaatio on viranomaisten, asiakkaita edustavien järjestöjen ja finanssialan yhteistyöjärjestelmä... Organisaation muodostavat hallitus, johtokunnat, Vakuutus- ja rahoitusneuvonta sekä Vakuutuslautakunta, Pankkilautakunta ja Arvopaperilautakunta.".

Kun Vakuutuslautakunta kuuluu tähän organisaatioon, niin eikö sille kuulu myös viranomaisen velvollisuudet jos viranomaiset on mainittu ohjesäännössä. Mielestäni näin merkittävä organisaatio ei voi toimia pelkästään "omalla vastuullaan", vaan tulee noudattaa hallintolakia ja muitakin lakeja.

Onko mahdollisesti jopa haluttu kiertää tiettyjä lakeja perustamalla ns. organisaatio välttääkseen viranomaisvastuut ja -velvoitteet.

Pidän sinänsä hyvänä, että FINE tarjoaa useita eri tapoja saattaa asia vireille. Kuitenkaan faksia ei monellakaan yksityishenkilöllä ole, eikä skanneria tai sen käyttötaitoa. Jos skannattu lomake kelpaa, niin kuinka Vakuutuslautakunta voi todentaa pelkän allekirjoituksen perusteella henkilöllisyyden? Postin (Itella) perinteiset palvelut ovat vähentyneet nopeasti. Esimerkkinä voin mainita oman kaupunginosani, Kuopion Rypysuon, josta poistettiin Postin palvelupiste muutama vuosi sitten. Käytännössä tarvitsee auton tai autokyydin jos haluaa Postin palveluja käyttää.

Tässä mielessä laki sähköisestä asioinnista viranomaisen kanssa on tervetullut ja sitä pitäisi noudattaa yleisemminkin.

Oman asiani sain siis hoidettua, mutta kysyn nyt kannanottoanne muihin edellämainittuihin asioihin, kiitoksia.


Antti Panula
Rypysuontie 59 D 59
70280 Kuopio

atpanula@nic.fi



--------

Saamani sähköposti 11.6.2012:

"Lausuntopyyntönne Vakuutuslautakunnalle

Pyydätte Vakuutuslautakunnalta lausuntoa sähköpostitse.

Vakuutuslautakunta kuuluu vakuutusalan sopimuspohjaiseen kuluttajaorganisaatioon. Vakuutuslautakunta ei ole viranomainen, eikä laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa koske Vakuutuslautakuntaa.

Vakuutuslautakunta vaatii käsittelyään varten allekirjoitetun käsittelypyynnön. Vakuutuslautakunta ei käsittele ilman allekirjoituksia saapuvia valituksia.

Mikäli haluatte asianne Vakuutuslautakunnan käsittelyyn, pyydän ystävällisesti toimittamaan aikaisemmin lähettämänne muutoksenhakukirjeenne allekirjoitettuna joko postitse osoitteella Vakuutuslautakunta, Katja Lappi, Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki tai faxitse numeroon 09-6850 1220 tai allekirjoituksella varustettuna skannattuna versiona sähköpostiini katja.lappi@fine.fi.

Vakuutuslautakunta lähettää ratkaisusuosituksensa postitse eli sähköpostitse Vakuutuslautakunta ei valitettavasti tältäkään osin toimi.

Ystävällisin terveisin
 

Katja Lappi
vakuutusasiantuntija
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Porkkalankatu 1
00180 Helsinki
Puh. 09-6850 1223 (suora)
09-6850 120

katja.lappi@fine.fi <mailto:katja.lappi@fine.fi>"
"